DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

fihammar
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2010, 15:32
Ort: Stockholm, Solna

Inlägg av fihammar » 09 jan 2010, 16:25

bena skrev:borde skriva om delar av guiden då metoden med innerfiltret är förlegat.

400L.. jag skrev guiden till mitt eget 400L's.
om jag då har 200L kan jag bara köra hela din guide på hälften ? eller funkar den rakt av ändå ?
bena skrev:Mäskblandningen jag använder ska enligt uppgift koka i minst 3 veckor utan problem, men då jag vill ha en så jämn tillförsel som möjligt så byter jag dunk var 14onde dag.
Dunk 1 är igång dag 1-14, dunk 2 är igång dag 7-21. Det innebär att varje dunk kokar i 2 veckor innan byte, och jag byter bara en dunk per vecka för att bibehålla ett tryck i systemet (det är här de 2 ”onödiga” backventilerna kommer till användning.
har jag fattat det fel eller kommer båda dunkarna med mäsk att vara kokande under dag 7-14 ? om så är fallet, blir det inte obalans i koldioxid tillförsen då ?

och till sisst, om man kör med syrestenen i innerfiltret, är det dåligt/farligt om man bara stänger av pumpen en timme innan ljuset och låter den koldioxiden som kommer ut från syrestenen under natten bara "rinna på" och inte slungas ut av pumpen ?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 09 jan 2010, 22:07

till 200L så kan du köra med samma om du vill ha mycket co2, annars kan du köra 2X2.5L

dunk 1 är igång dag 1-14
dunk 2 startas dag 7 och är igång 14 dagar.
dvs, byt varannan dunk var 7nde dag.

om det är ett separat pump som inte fyller en filtreringsuppgift så kan du stänga av den ja.
att man stänger av co2 innan ljuset går av handlar om att vattnet inte hinner ta upp mycket mer, samt att så fort ljuset går av så börjar växter producera co2.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

andrem
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 jan 2010, 18:46

Inlägg av andrem » 10 jan 2010, 09:37

Får ta och fråga dig (bena) lite mer om bygget i allmänhet bara. Vart fick du tag i T kopplingen för slangarna samt bakventilerna? verkar inte vara "vanliga" bakventiler då dom ända jag har hittat är för metalledningar dvs med gängor i sig, visserligen har jag ju inte ringt runt till akvariebutiker men dom brukar väl inte ha sådant liggande, eller?

När du även skrev att "innerfilter metoden är förlegat" menade du då att använda ett billigt innerfilter för att leda bublorna in via syre"grejen" eller menade du att slå sönder dom ytterliggare med ditt riktiga innerfilter? Isåfall vad vore en bättre lösning att använda?

Tack åter igen.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 10 jan 2010, 11:10

allt jag har i guiden är köpt i en vanlig akvariebutik (bortsett från dunkarna).
att det är gängor i backventilerna gör inget. de jag har var billiga. inte tvunget bra/bäst. så länge de tål gas OCH vatten så spelar det inget större roll vilka man har.
en del kör även utan backventiler.

att det är förlegat är för att man inte får ut optimal lösning på gasen. man får rent av ut dåliga mängder.
det de flesta kör idag är powerhead med petflaska. jag har testat många metoder, och powerhead med petflaska är bland de bästa. har man ett externt filter så är det dock bättre.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

andrem
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 jan 2010, 18:46

Inlägg av andrem » 10 jan 2010, 11:17

Aha, får ta och ringa runt o höra vad det kostar, kan inte vara så dyrt.

Hm, just lösningen med powerhead på flaska har jag sett men vet inte vidare hur man löser det men just externfilter (ytterfilter?) då antar jag att man leder in gasen i insugsröret och sedan slås det sönder för att sedan komma ut via utblåset eller har jag förstått det hela fel?

Ursäkta ifall man är frågvis.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 10 jan 2010, 17:57

ytterfiltret är själva reaktorn ja.
dock så måste man vara uppmärksam så att ytterfiltret inte suger för hårt om man har plastdunkar/flaskor, för då kan man få mäsk i burken.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

andrem
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 jan 2010, 18:46

Inlägg av andrem » 10 jan 2010, 18:02

bena skrev:ytterfiltret är själva reaktorn ja.
dock så måste man vara uppmärksam så att ytterfiltret inte suger för hårt om man har plastdunkar/flaskor, för då kan man få mäsk i burken.
Ska inte själva 1,5 liters flaskan fylld med vatten vara där för att förhindra det?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 10 jan 2010, 19:37

du tänker på reningen/bubbelmätaren..?
den flaskan behöver bara ha vätska i sig om man vill ha bubbelmätare, men annars går den lika bra tom.
jag körde med tom flaska och kom hem till ett vitt akvarium. sugkraften var så pass stor (fast det bara var ett powerhead på 450L/H) att den sugit ihop den flaskan OCH dunkarna!
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

andrem
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 jan 2010, 18:46

Inlägg av andrem » 10 jan 2010, 21:42

bena skrev:du tänker på reningen/bubbelmätaren..?
den flaskan behöver bara ha vätska i sig om man vill ha bubbelmätare, men annars går den lika bra tom.
jag körde med tom flaska och kom hem till ett vitt akvarium. sugkraften var så pass stor (fast det bara var ett powerhead på 450L/H) att den sugit ihop den flaskan OCH dunkarna!
Aha, trodde att 1.5L flaskan var för att förhindra att mäsken skulle komma in i akvariet.

Oj jäklar, då lär mitt ytterfilter ha problem med sugkraften, fast kan man anta att ett ytterfilter pumpar ut mer L/t än vad den suger in? Antar att det gäller att testa bara, annars får man väl skaffa något powerhead med lågt flöde.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 11 jan 2010, 01:01

andrem skrev:
Oj jäklar, då lär mitt ytterfilter ha problem med sugkraften, fast kan man anta att ett ytterfilter pumpar ut mer L/t än vad den suger in? Antar att det gäller att testa bara, annars får man väl skaffa något powerhead med lågt flöde.
det kan fysiskt sett aldrig pumpa ut MER än vad den kan suga in.
vad som hände mig var att slangen (utan syresten) sögs in hela vägen till impellern. ligger den en bit utanför, men ändå så att bubblorna sugs in så är det lugnt.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

andrem
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 jan 2010, 18:46

Inlägg av andrem » 11 jan 2010, 07:22

bena skrev:det kan fysiskt sett aldrig pumpa ut MER än vad den kan suga in.vad som hände mig var att slangen (utan syresten) sögs in hela vägen till impellern. ligger den en bit utanför, men ändå så att bubblorna sugs in så är det lugnt.
Jo, du har rätt där. Kom på senare att den måste ju ta in samma mängd vatten som den pumpar ut.

Blir att testa detta lite senare i veckan när man har fått ihop alla små delar ^^

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 24 jan 2010, 01:43

bena skrev:det de flesta kör idag är powerhead med petflaska. jag har testat många metoder, och powerhead med petflaska är bland de bästa. har man ett externt filter så är det dock bättre.
Vad menar du med "powerhead med petflaska"? Den metoden har jag missat. För tillfället låter jag det bubbla upp i ett litet innerfilter som jag kopplat till en timer.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 jan 2010, 04:05

Mistlord skrev:Den metoden har jag missat. För tillfället låter jag det bubbla upp i ett litet innerfilter som jag kopplat till en timer.
Min variant av petflaskereaktor som räcker och blir över för ett 540liters med mäsk.
http://www.youtube.com/watch?v=kZvzLFWUk_Q

Defdac's variant.
http://www.defblog.se/pictures/picture1628.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Henrik
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 04 jan 2010, 20:59

Inlägg av Henrik » 02 feb 2010, 00:38

Hej! Jag funderar på att starta upp ett liknande system som trådskaparen, men till ett akvarium modell mindre. Akvariet ligger på cirka 75 liter. Hur stora dunkar tror ni jag behöver till ett så pass litet akvarie? Behöver jag en reaktor när akvariet är så litet, eller går det bra med endast en syresten?

Har någon av er använt mäsk-systemet i tråden till ett akvarium i samma storlek som jag har? I så fall: Hur funkar det? Och vad gjorde ni för anpassningar i förhållande till akvariestorleken?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 02 feb 2010, 01:21

2st 1.5L's med mäsk istället för 2st 5L's.
har du ett ytterfilter så kan det användas som reaktor, men annars finns det varianter typ denna:
sjukt lång url
finns folk här på forumet som säljer liknande. helt i glas, och de är mycket snygga.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 02 feb 2010, 01:30

Här har jag lite siffror för 50 liters akvarium. Jag blandar det här i en 1.5 liters petflaska. Skaka väl - sockret ska lösas.

1 liter akvarievatten
1.5 dl socker
2 tsk mjölkpulver
1.5 krm bakpulver
1 krm torrjäst

För 75 liters akvarium tar du bara ovanstående x 1.5. Och byt mäskflaska efter du släckt ljuset för kvällen.

Som reaktor kan du använda ett mini-innerfilter och låta det bubbla upp in i impellern. Syresten kan fungera om du har cirkulation i vattnet.

Henrik
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 04 jan 2010, 20:59

Inlägg av Henrik » 02 feb 2010, 02:55

Tack ska ni ha grabbar!

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 02 feb 2010, 03:15

Jag glömde säga att ett mini-innerfilter är att föredra eftersom man kan stänga av det när ljuset släcks för natten. Bubblorna finfördelas inte då. Inte lika lätt att stänga av en syresten :)

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Inlägg av Ponta » 05 feb 2010, 21:19

Hej nu har ja fått tummen ur å gjort ett likadant system som artikeln beskriver enda skillnaderna är att jag skippat dom "onödiga" ventilerna och använder 2 st 2L dunkar. Karet är på 312L och tänkte använda ett ytterfilter som reaktor.

Frågor:
1. hur ska jag blanda.
2. hur ofta kommer jag får byta dunk.

Mvh
Ponta

Frö---
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 05 feb 2010, 22:13

Enligt mina beräkningar är 2 x 2 liter för lite. Du behöver nog snarare 2 x 5 liter.

Per dunk:
5l akvarievatten
7dl socker
3msk mjölkpulver
1.5tsk bakpulver
3krm torrjäst

Start första ena dan och andra dagen efter. Efter ca 2 veckor upprepar du. Byt efter ljuset släckts.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 05 feb 2010, 22:36

Ponta skrev:Hej nu har ja fått tummen ur å gjort ett likadant system som artikeln beskriver enda skillnaderna är att jag skippat dom "onödiga" ventilerna och använder 2 st 2L dunkar. Karet är på 312L och tänkte använda ett ytterfilter som reaktor.

Frågor:
1. hur ska jag blanda.
2. hur ofta kommer jag får byta dunk.

Mvh
Ponta

Frö---
dag 1 startar du dunk nr1 och den går i 14 dagar.
dag 7 startar du dunk nr 2 och den går i 14 dagar.
dvs; var 14onde dag byter du EN dunk.

och 2X2L är för lite.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 05 feb 2010, 22:37

Ponta skrev: Frågor:
1. hur ska jag blanda.


Frö---
dela satsen med 5 så vet du hur mycket du kör per liter vatten.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 05 feb 2010, 22:39

Mistlord skrev:Enligt mina beräkningar är 2 x 2 liter för lite. Du behöver nog snarare 2 x 5 liter.

Per dunk:
5l akvarievatten
7dl socker
3msk mjölkpulver
1.5tsk bakpulver
3krm torrjäst

Start första ena dan och andra dagen efter. Efter ca 2 veckor upprepar du. Byt efter ljuset släckts.
du har fel. med byte i så snabba intervaller riskerar man tryckfall i systemet.
dessutom så är 7dl socker väldigt mycket. när satsen blir drygt 10% alkohol så dör jästen, och den kommer inte hinna äta upp 7dl socker. misstänker att även 5dl som jag kör med är i överkant.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 05 feb 2010, 23:42

Det är omräknat från rekommendationer jag hittat här så jag antog att det stämde. Jag använder samma recept själv, men jag ska kolla det där med sockret. Skadar inte om man kan dra ner på det. Och tryckfall har jag inte råkat ut för. Iofs använder jag backventiler, men iom att jag byter efter ljuset släcks så hinner det bygga upp tryck till ljuset tänds igen.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 05 feb 2010, 23:53

mest att mäsken håller sig någorlunda jämn i 4 veckor, vilket innebär att EN dunk byts var 14onde dag, inte båda inom 14 dagar. det är bara slöseri.
det optimala dock vore att bygga ett tätt system (räknat på 2x5L) där man byter en flaska varje dag, och där man har ca 30st 30cl's flaskor.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst