Artbesk: Heterandria formosa

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Artbesk: Heterandria formosa

Inlägg av Admin JTFix » 10 feb 2011, 13:19

Latinskt namn: Heterandria formosa
Handelsnamn: Dvärgtandkarp
Familj:
Ursprung: Nordamerika
Storlek: 2-3,5 cm
PH:
Temperatur: 20-24º (jag anser att 22º är optimalt för denna fisk)
Svår att odla: Nej
Lättskött: Ja, om vattentemp inte överstiger 26º
Rekommenderad akvariestorlek: Från 20 L

Unghona på 1 cm
Bild

Hane på drygt 1 cm
Bild

Ung hane på knappt 1 cm
Bild
Senast redigerad av 2 Admin JTFix, redigerad totalt 10 gång.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 10 feb 2011, 14:38

Anettejt skrev:Heterandria formosa, trevlig liten fisk. :)
Trevlig mot allt som den inte rår på att trakassera ja, man ser ju tom i din film att de bråkar inbördes, inte mycket förvarning innan tjyvnypet delas ut där inte. Ofarlig för fiskar och djur som är påtagligt större, men från runt sin egen viktklass och mindre är den farlig. Det kan vara svårt att ta dom på bar gärning då de kan vara aningen skygga, men jag rekommenderar dom inte som sällskap till nånting i deras egen storlekklass eller mindre.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 10 feb 2011, 19:37

Erik... skrev:
Anettejt skrev:Heterandria formosa, trevlig liten fisk. :)
Trevlig mot allt som den inte rår på att trakassera ja, man ser ju tom i din film att de bråkar inbördes, inte mycket förvarning innan tjyvnypet delas ut där inte. Ofarlig för fiskar och djur som är påtagligt större, men från runt sin egen viktklass och mindre är den farlig. Det kan vara svårt att ta dom på bar gärning då de kan vara aningen skygga, men jag rekommenderar dom inte som sällskap till nånting i deras egen storlekklass eller mindre.
Mina är som jag skriver trevliga, visst hanarna slåss som sig bör, och visst smågnabbas dom, men vilka fiskar gör inte det?
Mina är inte alls skygga heller, och visst går de att ha med annan fisk. Haft dom med Endlersyngel/ungdjur innan och nu går de med mina finaste BP. Vet inte om de finns olika stammar på dessa, vet du har beskrivet dom som aggressiva innan, och det stämmer inte alls in på mina.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 10 feb 2011, 20:28

Anettejt skrev:
Mina är som jag skriver trevliga, visst hanarna slåss som sig bör, och visst smågnabbas dom, men vilka fiskar gör inte det?
Mina är inte alls skygga heller, och visst går de att ha med annan fisk. Haft dom med Endlersyngel/ungdjur innan och nu går de med mina finaste BP. Vet inte om de finns olika stammar på dessa, vet du har beskrivet dom som aggressiva innan, och det stämmer inte alls in på mina.
Klart det kan skilja en hel del mellan olika stammar, nu kanske man inte ser hela händelseförlppet på filmen, men där ser det ut som om attacken inte föregås av något som helst eller har någon vettig grad av motivation mer än att det finns en hona en bit bort, och det, är ju sjukligt aggressivt. Hos revirhävdande fiskar inleds det från början med signaler, de simmar inte omkring och delar ut bett där de känner att de kommer undan med det, bortsett från vissa sällsynta undantag, som fjällätarna till exempel. Heterandria formosa delar sitt beteende med få fiskar, som till exempel vissa stammar av Gambusia affinis, och kulfiskar, bara det att kulfiskarna har mer "kompetenta" munnar. Som sagt kan det säkert skilja en hel del mellan olika stammar, men dvärgtandkarpen hamnar mycket högt på min lista över fiskar i den storleksklassen som man inte ska ha med andra fiskar/djur i den storleksklassen.

Med skygga menar jag inte att de står och trycker, men de brukar inte visa sina värsta beteenden särskilt tydligt när man tittar. Om du inte får den föryngring på dina BP som du förväntar dig så har du en misstänkt i dina tandkarpar där.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 10 feb 2011, 23:51

Plockade ur inläggen o la dom här. :)

Händelseförloppet på filmen var att en unghane kom för nära en utav honorna och blev sen bortjagad av avelshanen. För mig ett helt normalt beteende. Har aldrig skador på dessa fiskar, inga trasiga fenor eller dylikt. De rör inte sina yngel heller.
Beteendet du nämner stämmer bättre in på mina Kejsartetror än dessa. Och nu har jag två blandade stammar i detta kar. Ingen av dom är aggressiva.

Mina BP har gått med mina formosor i snart 2 år nu, och det funkar prima.

Vill gärna ha åsikter av ni andra som har dessa fiskar vilket beteende era har.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 feb 2011, 07:15

Jag la till "artbesk:" i din rubrik annette.

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster