Riktigt bra zooaffär? *undersökning*

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
forint
Donator
Donator
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 maj 2008, 22:04
Ort: Orsa, Dalarna

Riktigt bra zooaffär? *undersökning*

Inlägg av forint » 23 maj 2009, 20:21

Hur skulle en riktigt bra zooaffär se ut och ha för sortiment om ni fick välja? Nåt speciellt djurfoder, märke, tillbehör eller annat ni tänker på? Tänk även på andra djur än bara fiskar.
Hur skulle det se ut för att ni skulle vilja handla och återkomma? Trevlig och kunnig personal är såklart redan givet.

Saltvattenstillbehör är inte aktuellt. Renodlad akvariebutik är inte heller vad jag tänker på, utan en vanlig zoobutik med smådjur och en akvarievägg med max 20 kar.

Dogman, PetFood, Limex, Imazo, Severa, Royal Canin, Pet Care, Lupus. Nån mer bra ni känner till?

.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 23 maj 2009, 20:39

Oj, vad svårt.

Själv väljer jag hellre liten butik med kvalité än en stor som bara går på kvantitet.

Vad gäller utbud så varierat foder för den sorts djur butiken saluför samt burar, leksaker som passar desamma + ett bassortiment till de vanligaste husdjuren hund och katt.

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Coleoptera » 23 maj 2009, 22:03

Det är alltid roligt om det finns lite spindlar, bönsyrsor, skalbaggar mm som man nästan aldrig ser i affärer fast intresset ökar för dessa djur. Ett sortiment med lite udda fiskar gör att jag gärna beöker en affär även om jag egentligen inte tänkt handla något från början. En affär med bara guppys, neontetor, ancistrus och andra "svenssonfiskar" åker jag bara till om jag verkligen är ute efter att köpa t.ex. foder eller något annat jag måste ha. Jag chansar inte på att åka dit annars eftersom jag vet att jag inte kommer bli överraskad med något spännande i akvarieväg. Mossor och räkor är ju en självklarhet även om de flesta affärer inte fattat hur stort intresset på nätet är för dessa.

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 23 maj 2009, 23:33

Jag skulle lätt vilja se en butik som sålde ADAs prylar. Såsom aquasoil och deras belysning och verktyg. Men det kanske bara är jag...

Technolina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 jan 2009, 12:40
Ort: did they push?

Inlägg av Technolina » 24 maj 2009, 11:40

Informationsblad om hur man sköter djuren man köper. Har inte följt med där jag handlat, tror att detta är viktigt, såsom proteiner till råttan, rätt vitaminer till den unga sköldpaddan och c- vitaminer till marsvinet. Sen tänker jag på de burstorlekar som står i djurskyddslagen, att man inte säljer mindre burar än vad som behövs och att alla djurens behov tillgodoses från första början.

Tycker att en hylla till kaninen måste ingå i buren, eftersom det är krav på det i djurskyddslagen. Även storlekar för ormar etc- att ormen ska kunna sträcka sig ut åt alla håll även när den är fullvuxen ställer ju krav på terrariets storlek och även att det ska hålla rätt luftfuktighet och att köparen faktiskt får all denna information på papper, eftersom man inte ens kommer ihåg hälften av vad en person berättar för en :P

Personligen ser jag gärna att det finns hundkex etc utan massa tillsatsämnen. Vår vovve har kraftig allergi och nästan allt godis och foder går bort eftersom hon inte tål det. Dock fungerar så kallade "chicken jerkys" alldeles utmärkt eftersom det ska vara ren kyckling. Sen tycker jag alltid att det är trevligt att få möjlighet att bläddra i kataloger och beställa om det är något speciellt man vill ha=)

Akvarierna kan ju vara lite svårt att få riktigt attraktiva, men personligen skulle jag försöka plantera och inreda på ett snyggt sätt, tex olika teman eller lite tanke på aquascaping. En snygg presentation av växter och djur i karen tror jag uppmuntrar kunder att handla.
hittade en liten jäkel i karet..=(

Användarvisningsbild
kristensen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 383
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:33
Ort: Trelleborg

Inlägg av kristensen » 24 maj 2009, 12:10

Problemet är om där är för mycket inredning i butikskaren så river man upp det var gång man ska fånga en fisk.
Fisken ska vara lätt o se o lätt o fånga.
Handla billigt www.petoutlet.se

Användarvisningsbild
Anton
Donator
Donator
Inlägg: 122
Blev medlem: 31 maj 2008, 17:48
Ort: Malmö

Inlägg av Anton » 24 maj 2009, 12:14

Jag gillar Zoogiganten i Lomma. Dämpat ljus på hela akvariedelen vilket gör att det blir lite mer "spännande" att gå där. Akvarierna och fiskarna framhävs på ett mycket bättre sätt. Där finns heller inga tomma ytor utan man har något överallt.
Jag skulle också vilja se ett lite annorlunda sortiment på akvariedelen med tex. ADAs prylar som Skiren sade tidigare.
Något som jag också ser är visningsakvarium med fokus på aquascaping. Såg på något ställe ett Aquatic Nature Evolution kar som var jäkligt snyggt inrett, man blev rejält sugen på att köpa ett.
Anton

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster