Låg nitrathalt ger cyano?

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Låg nitrathalt ger cyano?

Inlägg av solbacka » 18 dec 2006, 13:42

Kan ni förklara denna myt? För jag har hög nitarathalt och cyano (lite) i mitt diskuskar. Alla säger att låg nitrathalt ger cyano!
Jag läste en tråd defdac startat på zoopet och kunde tyvärr inte klicka på länken.
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 dec 2006, 16:06

Den går ut på att Cyanobakterierna är dom enda organismer i ett normalt akvarium som kan utvinna kväve ur den luft som kommer ner via cirkulationen.

Luft berstår till 78% av kvävgas, dvs en fin källa till kväve om man lyckas återvinna den - som bara Cyanobakterier kan.

Dvs sjunker dina kvävenivåer i vattnet så att växterna och andra alger blir kvävebegränsade så är det bara Cyano som kan växa.

Motargumentet till detta är att sötvattenscyano inte har några heterocyster som är de celler där kvävefixeringen sker, men det har visat sig att dom istället kan bilda täta slemkolonier som breder ut sig som slem-mattor (känns det bekant?) som skapar en egen syrefattig miljö där kvävefixeringen kan ske.

Kvävefixering är nämligen syrekänslig.

Tyvärr så är det ju ofta så att man har höga fina nitrathalter men har Cyanobakterier ändå så kvävefixeringsteorin är inte helt klockren, kanske t om lite av en myt.

Det är fler saker som är unikt med Cyanobakterier. Dom är jämförelsevis små jämfört med alla andra alger och en del rör även på sig. Detta gör att dom klarar oerhört låga näringsnivåer i vattnet jämfört med de flesta andra alger.

De flesta som får Cyano har dippat ner sina nitratnivåer på 0, så myten är lite sann. De flesta som får Cyano har även en hel del bös i filtret och bottnen som tar syre till Cyanons förtjusning. Det är många som lyckas döda Cyano med oxydatorer som artificiellt ökar syrehalten i vattnet. Har man stabilt syrealstrande växter dvs växter som trivs jättebra så har man ofta inte Cyano.

Så har man höga fina nitratnivåer men ändå har Cyano så finns det ändå ganska mycket man kan felsöka med. T ex köra med generellt högre näringsnivåer över hela spektrat av näringsämnen och att se till att inte ha en massa syresänkande bös i filtret/bottnen/på växter samt naturligtvis se till att växterna trivs och växer så det knakar.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 18 dec 2006, 16:37

Kan det vara för jag fick kiselalger på växterna = syresänkande och då kom cyano? Sedan gillar ju inte mina växter den höga temp + saltet heller. Annars tycker jag botten är hyfsat ren, så ren den kan vara i ett inrett akvarie... Cyanon sitter också bara på växterna inte i botten. Nu har jag byttat till ytterfilter hos diskus, ett rejält sådant eheim 2250. Jag göder också men KH2PO4 vid vattenbyte kanske skulle jag göda med K och micro också....
Nu har jag inte alls så mycket kiselalger men cyanon finns här och var på växterna. Jag kniper av dessa och slänger de vi vattenbyte....

Då var det både myt och sanning då... men jag är bevis att man kan ha cyano fast man har höga kvävenivåer (tyvärr) :(

Vad är oxydatorer? Jag har en luftpump inkopplad med syresten när jag höjer temp/saltar för att mina diskus ska kunna få mer luft. Nu har jag en sådann igång...
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 18 dec 2006, 20:46

solbacka skrev:Vad är oxydatorer?
väteperoxid träffar en katalysator och sönderdelas och då frisätts syre.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster