Solljus ger alger

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Solljus ger alger

Inlägg av NE » 02 dec 2006, 16:48

Detta är ett påstående som alltid funnits vad jag vet.

Men enligt mitt sätt at se det, vad är det för skillnad på solljus och lysrörsljus, inte så mycket spektrum naturligtvis och effekt.

Just effekten (och möjligtvis ljustiden) tror jag är det som får denna myt att leva, om man dänger på med en massa ljus (t.ex solljus) så sätter man balansen ur spel och man får alger.

Men är detta någon skillnad mot att dra på med en massa lysrörsljus på ett akvarie? detta ger ofta också en massa alger om man inte anpassar akvariet för det.

För en tid senan var det en kille på APC som visade upp bilder på sitt växtakvarie han hade på terassen vid sit hus i Spanien, det var så gott man kunde se algfritt (hittar inte länken just nu).

Hittade den nu:
http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... treet.html

Nä jag är ganska säker på att om man anpassar akvariet för ljus så är det inget problem var ifrån ljuset kommer, detta är ju lätt för någon med ett växtakvarie men kanske inte så lätt annars.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 03 dec 2006, 01:01

Helt klart har det att göra me ljusmäng och ljustid, Dvs egentligen ingenting om vartifrån ljuset kommer (så länge det är hyfsat bra ljus)
Har man växter i karet får man se till att dom har kol och annan gödning för att hålla algerna undan.
Har man inga växter får man problem.

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av matsvin » 17 dec 2006, 23:58

Jag provade att lägga ett lager vanlig blomjord, lite akvariegrus och lite alger samt några sniglar i en stor gammal syltburk, typ 5 liter eller nåt, och ställa detta i fönstret i somras.. Jag kan bara berätta att algerna växte visserligen lite i somras men burken blev aldrig nes grön? och de är nu sedan länge döda, sniglarna lever dock!! Men så har jag fönstret åt nordost, skulle vilja ha ett i söder att leka med!! Har dock bra med sol in till mitt på dagen under sommaren.

/Matsvin.

Användarvisningsbild
Diwa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:32
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Diwa » 17 okt 2008, 22:13

har haft mitt akvarium i direkt solljus...
inte nån som helst skillnad på alger mot kar utan direkt solljus?
däremot blir det lätt för varmt om karet inte är stort...(och då trivs algerna finemang)
~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 okt 2008, 14:15

Förändringar överlag är dåligt i akvariesammanhang eftersom vilande sporer plötsligt kan få för sig att det är dags att blomma. Min burk badar i solljus då och då och det funkar fint. Ofta funkar t om min burk bättre på sommaren. Men på våren märks det ändå att ljusmängden snabbt blir betydligt större och det går rätt fort och akvariet kan stå väldigt ljust betydligt fler timmar än vad man brukar ha på lysrörsrampen och det är en riktigt stor förändring - som ofta skapar algproblem.

De som får störst problem tror jag är burkar som man försökt placerat mörkt i hemmet i en vrå där man kör lite halvkass ljusmängd som under väldigt speciella förutsättningar under vår/höst får direkt solljus. Där kan det bli rejäl kallabalik.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster