Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Lingonfil » 02 sep 2009, 21:28

Jag har läst på amerikanska sidor att frysfoder skulle smutsa ned vattnet mer än vad flingfoder gör.

Nyligen fick jag höra att det är tvärtom. Frysfoder innehåller ungefär 5% protein vilket är precis vad de flesta fiskar är kapabla att ta upp. Flingfoder innehåller för det mesta ca 50% protein. Dvs 90% av proteinet åker rakt igenom fisken ned i karet. Alltså råder det omvända förhållandet mot vad jag skrev i första stycket.

Någon som vill bekräfta/bestrida/kommentera detta?

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 02 sep 2009, 22:08

Men det kan kanske se lite smutsigare ut i vattnet?
"För en subversiv hippie på driven var en snut en lakej och en gris. När jag numer hör dom invektiven är det jag som kallar på polis" -Ola Magnell

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 sep 2009, 22:18

Man får skilja på olika saker här, först och främst är inte alla frysfoder lika, inte heller alla torrfoder är lika.

Sen ska naturligtvis fodret vara anpassat för fisken, att fiskar i allmänhet inte skulle kunna ta upp mer än 5 % protein är fullständigt BS, jag skulle inte försöka hitta några fler fakta från den källan. En del frysfoder har när man räknar på torrvikt i storleksordningen 80% protein, torrfodret suger åt sig vatten så om man ska jämföra proteininnehållet får man räkna på torrvikten för frysfodret också.

Många frysfoder saknar tillräcklig stabilisering, vilket torrfoder för akvariefiskar normalt sett har, alltså är det vanligt i fallet med frysfoder att de grisar ner vattnet redan innan fisken fått i sig det.

Torrfoder som är någorlunda väl anpassat för fisken är det bästa om du vill minimera risken att skita ner vattnet i onödan.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 03 sep 2009, 02:52

Det som är problemet är inte frysfodret i sig, utan upptiningsvattnet! Det har uppmätts rätt höga värden Nitrit/nitrat mm i detta upptiningsvatten. När jag kónsekvent börjat tina och sila av allt frysfoder för ca tio år sedan, förbättrade jag markant vattenkvalitén i mina kar.

Skulle man titta till bara fodret i sig och jämföra detta med torrfoder, då är torrfodret en betydligt större bov. Det innehåller mycket protein osv, frysfoder är betydligt mindre koncentrerat i det avseendet. Men det är alltså inte det som avses, utan den rena effekten, när man häller i en massa frysmat-kakor i vattnet.

MvH
Chirstina G

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 03 sep 2009, 13:34

Men Christina, när du säger att torrfoder innehåller mer protein jämför du torrvikt med våtvikt, det är ingen juste jämförelse, och för fiskarnas del kan man ju räkna bort vattnet, så jämför torrvikts% med torrvikts%, och ta räkmix, huvudsakliga ingedienser hälften räkor hälften ärtor, ca 80 respektive 20% protein torrvikt, i genomsnitt alltså ca 50% protein. Frysta kryp så som krill, artemia och mygglarver ligger väl i storlkesordningen 80% protein torrvikt. Torrfoder som ligger påtagliogt över 50% protein är inte det normala.

Tinar man up frysfodret och silar av det slipper man mycket riktigt en del av problemen med frysfoder.

Man ska ge fiskarna foder med ett proteininnehåll som som är lämpligt för just de fiskarna, och till exempel inte hålla troffar på vare sig rovfiskpellets eller frysta mygglarver enbart.
Att inte ta hänsyn till om det är i våtvikt eller torrvikt man räknar fugnerar inte.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 03 sep 2009, 21:45

Erik... skrev:Men Christina, när du säger att torrfoder innehåller mer protein jämför du torrvikt med våtvikt, det är ingen juste jämförelse,
Det var ju precis det ja menade. Du matar ju i portioner och då får man tänka på det också. Det är lätt att glömma bort, att man snabbt ger för mycket näring, när man ger (en till synes liten mängd) torrfoder.
Man ska ge fiskarna foder med ett proteininnehåll som som är lämpligt för just de fiskarna,
Helt rätt!
Att inte ta hänsyn till om det är i våtvikt eller torrvikt man räknar fugnerar inte.
Det tycker jag nog att det gör på det sätt jag menade ovan. Många har inte koll på hur mycket som bör matas när de ger torrfoder. Det råder en stor enighet kring det faktum att nästan alla akvariefiskar är överförfettade, enligt veterinärerna i fiskmedicinböcker. Det anses till stor del bero på de relativt höga proteinhalterna i just torrfoder. Nu håller visst de sorter på att fasas ut ur handeln som innehållit konstiga fetter, men det är fortfarande svårt för kreti och pleti att dosera torrfoder rätt tror jag.

Men här tänkte jag inte alls på räkmixer när jag skrev frysfoder. Jag tänkte på andra saker. Men det är klart, svårt att dra "frysfoder" över en kam. Jag tror att dom här amerikanarna i första inlägget kan ha fått sina problem just med anledning av upptiningsvattnet. Går att mäta fosfater också förresten. Eller så matar dom helt enkelt fel ...

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av greenfinger » 07 feb 2013, 22:21

Tackar för tipset att sila bort upptiningsvattnet, låter helt klart vettigt och ska genast sättas i bruk!

I denna fråga är det då precis tvärt om bland mina fiskar! Men ni nämner båda det jag också funderar på. D v s att det nog är en viktig aspekt i sammanhanget huruvida det talas om foder som fisken faktiskt äter upp allt utav eller om det handlar om kvarvarande ratat / icke funnet foder i vattnet. Handlar det om det sistnämnda så har jag aldrig sett fiskar som inte duktigt äter upp sitt frysfoder (såvida man inte övermatar såklart). Men däremot torrfoder som blir kvar.

Skulle nog säga att i mitt fall så skulle vissa sorters torrforder garanterat smutsa ned vattnet mer än de varianter jag försöker hålla mig till. Kör endast med de som sjunker i lagom takt eller är i tablettform. Helt enkelt för att mina firrar aldrig fattat att det kan finnas godsaker även på ytan, därav funkar flakes och andra sorter som stannar kvar på ytan länge inte alls här. Det mesta av detta foder blir tyvärr kvar i vattenkanterna, även om de får en minimal mängd. Flingfoder ratar de helt, t o m spottar ut det igen om de mot förmodan skulle ta tag i en bit. De frysfoder jag provat är borta inom en halv minut och alla arterna äter av dem. Men men... det blir väl vad man gör det till... vänjer man dem vid fryst så är alternativet kanske inte lika lockande helt enkelt.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Rickard p
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 aug 2010, 12:53
Ort: örebro

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Rickard p » 08 feb 2013, 13:29

Låter som dina fiskar heter diskus

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av christinag » 09 feb 2013, 00:29

Greenfinger: Jag tror att de matningsproblem du beskriver inte direkt är frågan om att fiskarna ratar foder som sen hamnar som ett överflöd i filterkretsloppet. Problemet här är som vanligt människan. Man får anpassa utfodringen till de fiskarter man har. Vissa fiskar äter flytande foder, andra sjunkande. Då är problemet inte för mycket eller för litet i det här fallet, utan fel sort eller rättare, fel distributionsmetod.

Ett annat problem som kommer som en följd utav detta: Det som inte kan smältas av fisken åker ut den andra vägen, alltså via tarmen och hamnar ute i filterkretsloppet. Så att fisken finner och äter upp maten, är ingen garanti för att fisken får det den behöver eller att vattnet inte smutsas ned.

MvH
Christina G

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 00:33

Men har du ett riktigt biologiskt fillter anpassat till akvariets storlek så finns inte problemet anser jag!

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av greenfinger » 09 feb 2013, 01:04

Nope inte discus. Christina, då kanske du kan göra ett försök i att rekomendera ett annat foder till Guldtetror? Mig veterligen brukar de inte ha några som helst problem med att äta från ytan. Flingfoder är också vad jag blev rekommenderad av mycket kunnig personal där jag helst handlar och de valde till och med sort till mig men tetrorna har inte ätit detta på över en månad. Jag matar max varannan dag och i synnerligen rimliga små mängder. Övergick till frystorkat som också stannar på ytan istället och det gick bara marginellt bättre. Ger nu som sagt frysfoder och det är det som funkat bäst. Har inte tidigare råkat ut för detta med några av de tetror jag haft.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av christinag » 09 feb 2013, 01:05

Det ligger mycekt i det du säger. Om man tittar litet historiskt på det, så ser man att förr var filtervolymerna större och genomflödeshastigheterna lägre. Sen blev volymerna allt mindre och flödeshastigheterna allt större. Kanske var det tillverkarna som styrde detta, eftersom folk trodde de behövde potenta powerheads, när det de egentligen behöver är bättre volymer och större biologisk verkan. Ja det beror ju litet på vad man har för något och vad man vill med sitt akvarium. En burk full av fisk och en burk full av växter och inga fiskar är helt olika saker och ställer helt olika krav på filtren/bottnen.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av christinag » 09 feb 2013, 01:14

Sorry, missade ditt inlägg greenfinger. Jag ser inget problem med att du fortsätter mata med frysfoder. Dock känner jag en liten misstanke om att de helt enkelt är bortskämda. Frysfoder är väl det som smakligt sett ligger närmast levandefoder och småräkor och sånt är ju toppen i deras jaktschema :D Frystorkat foder brukar i regel vara något som kräver litet tillvänjning. Så fortsätt med det frysta du. Jag brukar alternera med ett väldigt småttigt pelletsfoder av allroundtyp för mina tetror. Flingfoder har jag nästan slutat med, Ingen särskild anledning, det har bara blivit så. Ett av de pelleterade foder jag eller rättare sagt mina firrar har gillat är Hikaris. Det var neontetror på påsen tidigare, det kan ha ändrats nu. Det var väldigt bra kvalitet på det fodret och det räckte med väldigt litet. Finns ju andra märken också förståss, men prova gärna om de tar detta. Det sjunker efter ett tag, men du kanske har städgummor i karet? Mallar eller snäckor menar jag ;-)

Jag brukar lägga in en matningsfri veckodag ibland. Det kanske bättrar på villigheten att äta nåt annat nån gång? Och när det vankas nykläckta artemior så är det fullt krig!

MvH
Christina G

EDIT:
Guldtetror gillar nog också myggisra, bladlöss och småflugor!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 10:37

Det du säger Christina om filtervolym och genomflödeshastigheterna som är för stora är helt rätt det finns inte ett enda filter på marknaden idag som har rätt genomflöde efter filtervolym!
Det är alldeles för kraftiga pumpar till dom filter som fins idag!
Jag har inte dom problem ni har för jag skulle kunna tappa i hela foderburken i akvariet uran att det skulle ge någon som helst negativ effekt.
Men när jag berättar om mitt filter till så kallade experter här så förkastar dom det helt så jag har lagt ner den delen helt och njuter av mitt otroligt effektiva filter.

ub
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2008, 18:08
Ort: Stockholm

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av ub » 11 sep 2013, 09:07

Någon mer som upptäckt att ni får mer alger med flingfoder jmf frysfoder?
Nu matar jag bara med fryst artemia (någon gång med fryst cyclops) och har aldrig problem med alger.
Så fort jag provat med flingfoder så kommer det massor av alger efter någon vecka.

Mvh UB

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Admin JTFix » 11 sep 2013, 10:45

Nej faktiskt aldrig och just nu fodrar jag enbart med torrfoder till mina räkor. Men överutfodring är ju aldrig bra och kanske lättare att göra det med torrfoder.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av christinag » 11 sep 2013, 17:04

Det är litet skillnad mellan olika fodersorter. Bra kvalitets-granulat är koncentrerat och ger man rätt mängd blir det inget över till algerna. Flingor har inte varit mitt favoritfoder på ett tag, eftersom många sorter var för feta och oljiga. Jag har inte köpt flingfoder på flera år så jag kan inte säga om dom är bättre idag än för fem år sedan. Förmodligen är överdosering ett problem idag som förr. Fisken behöver inte så mycket som man tror.

MvH
Christina G

Mats
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jan 2007, 00:08
Ort: Floby

Re: Frysfoder smutsar ned vattnet mer än flingfoder

Inlägg av Mats » 24 feb 2020, 23:39

Hej
Har ett 2217 utvändigt filter och till detta har jag byggt om två stycken armens matbehållare på 13 l. så min filter mängd är ca. 30 L. till ett 370 kar.
Mvh Mats

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster