Projekt start 180 liter växtakvarium

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 31 dec 2013, 09:43

Hej på er!

Jag hade tänkt starta mitt första high tech växtakvarium och behöver er hjälp.

Efter en ridolycka förra året så väntar jag endel pengar från försäkringsbolaget och hoppas med dessa kunna starta ett mycket välfungerande växtkar.

Min tanke är att köpa ett vitt juwel rio 180 el 240, nytt el begagnat spelar ingen roll.
Jag förstår att jag måste uppgradera belysningen och att jag behöver ett CO2 kit.
Men vad behöver jag mer? Rejält ytterfilter har jag stående.

Jag har sedan i somras ett 30 liters lågbudget växtkar.
I det växer rotala ratundifolia, anubias nana petit, Hydrocotyle sp japan, staurogyne och glosso.
Tycker att det växer tämligen bra, trots "kass" belysning, otillräcklig gödning och kompakt botten.

I djurväg hade jag tänkt mig galaxy rasboras och mosquito rasboras i större stim. Även ett stim dvärg vaddomnuheter, algätare, väldigt lekfull och rolig fisk.

Så snälla ni som orkar och vill, hjälp mig med en lista över vad jag behöver för absolut bästa start och förutsättningar för detta projekt :-)

Gott nytt år på er alla!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mr_Ewing » 31 dec 2013, 10:57

1: Bra växtnäring - PMDD är bäst enligt mig.
2: Koldioxid - Gärna trycksatt. Det gör allt så mycket roligare
3: Lyse är viktigt, men hellre lite för lite än för mycket.
4: Filtrering eller framför allt cirkulation är viktigt.
Sen glömde jag en punkt som borde varit överst - Tålamod.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Bson » 31 dec 2013, 13:11

Även ett bra bottensubstrat är guld. Typ ADA Amazonia med någon bottengödning från JBL, Tropica eller liknande underst. Ger en sjukt bra start, växtkraft och en bra grund att bygga ett växtkar på.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Krukan » 31 dec 2013, 13:33

Jag håller med Oljebaronen, ta det försiktigt med ljuset då det är ditt första hightech. Det är väldigt lätt att tappa sugen om det jävlas för mycket vid uppstarten.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 31 dec 2013, 15:07

Tack snälla för era svar! :-)

Kommer lite fler frågor:

● vilket co2 kit skall jag köpa? Jag vill ha ett komplett som är lätt att sköta.
● soil, är det bästa substratet eller man ska kombinera?
● ljus, skall jag nöja mig med två t5 lysrör o bara köpa reflektorer eller ska jag satsa på 4 rör?
● tålamod, kan man köpa det på blocket? :-)
● PMDD använder jag i alla kar så då kan jag fortsätta med det eller behöver jag något extra tillskott?

Kan tillägga att vi har stenhårt vatten som är enormt kalkrikt. Vet inte om det har någon betydelse men det finns kanske växter som trivs dåligt i sånt vatten?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mr_Ewing » 31 dec 2013, 17:55

Jag tycker att denna tyska sida är mest prisvärd i alla kategorier samt har väldigt bra prylar.
Annars brukar det dyka upp lite beggade prylar då och då
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-an ... ge-2kg-mit« zur Übersicht Produkt 6 / 13 CO2 Anlage 2kg mit Aussenreaktor AR-US40 Set-inline-aussenreaktor-ar-us40-set-16va.html
Detta är ett komplett set.

Mät ditt kh innan du börjar dosera co2 - annars finns risk för överdosering.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 31 dec 2013, 19:05

Tackar!
Tur sambon är halvtysk så han begriper vad där står.
Hur mycket soil går där åt till ett 180- liters kar?

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 01:30

Det här med soil var ju rena djungeln.
Jag gillar färgen på ada amazonia. Den var dyr, men är kanske värd pengarna? Jag har ingen aning om vad som är bra eller dålig soil för växter.
Ska man ha powder eller den grövre? Powder är i mina ögon snyggast.
Ska man kombinera olika typer av soil? Vill gärna prova mig på aquascape och har sett några videos på thegreenmachine och där används en rad olika pulver. Behövs dom med?
Ursäkta alla frågor, vill bara få allting rätt i huvudet så starten blir bra

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Matsnork » 01 jan 2014, 02:23

Jag skulle kolla på bänk och burk från NA. Tror man får mkt mer för pengarna än om man köper ett juwel där man med tiden ändå kommer vilja uppgradera en massa.

Ett 90cm inkl bänk från NA tror jag inte alls var så farligt dyrt.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 09:14

Jag hittar ingen återförsäljare av NA.
Hittade deras hemsida, men den gav inte mycket heller. Går det att få tag i dessa akvarium i sverige?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Bson » 01 jan 2014, 11:43

Jag inredde med ADA New Amazonia och sand i mitt 160 (se bild), kan ju vara ett alternativ. Annars bör man nog ha 2-4x9l av Amasonia soil, beroende på typ av scape man tänkt etc. Man kan toppa med powder om man vill, men det är inte nödvändigt. Soil tycker jag ser bra ut i ett 180l, och större delen av ytan blir förmodligen planterad. Jag skulle skippa övriga ADA produkter och bara bottna med t.ex. JBL Aquabasis under soilen. Ångrar lite nu att jag inte gjorde det i mitt 160.
Bilagor
Front.jpg

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Matsnork » 01 jan 2014, 12:47

Mina skrev:Jag hittar ingen återförsäljare av NA.
Hittade deras hemsida, men den gav inte mycket heller. Går det att få tag i dessa akvarium i sverige?
Ja de har butik på hemsidan och de skickar från Portugal.
Kan eventuellt vara så att verksamheten och hemsidan är omgjord, tror de sålt företaget till jänkare. Men fina grejer till ett bra pris om man jämför med ADA.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av hawkse » 01 jan 2014, 13:21

Mina skrev:Det här med soil var ju rena djungeln.
Jag gillar färgen på ada amazonia. Den var dyr, men är kanske värd pengarna? Jag har ingen aning om vad som är bra eller dålig soil för växter.
Ska man ha powder eller den grövre? Powder är i mina ögon snyggast.
Ska man kombinera olika typer av soil? Vill gärna prova mig på aquascape och har sett några videos på thegreenmachine och där används en rad olika pulver. Behövs dom med?
Ursäkta alla frågor, vill bara få allting rätt i huvudet så starten blir bra
Nej, man behöver varken soil eller näringstillskott i bottensubstratet för de flesta växter - de växer bra ändå. Har du växter som utvecklar stora rotsystem kan det vara nödvändigt att ha ett mer näringsrikt bottensubstrat. De typiska exemplen är Echinodorus- och Cryptocoryne-arter. Därmed inte sagt att även andra växter trivs bra med näring runt fötterna - det gör de absolut - och man märker t o m att typiska snabbväxare så som diverse stängelväxter också växer bättre när de rotat sig i ett näringsrikt substrat.

Väljer du ett näringsrikt substrat kan det vara viktigt att tänka på att inte ha alldeles uppåt väggarna för mycket näring i bottnen då det också kan läcka ut i vattnet och främja algsoppa. Försök gärna planera de områden du vill ge lite mer bottengödning och gör punktinsatser där vid anläggningen.

Sägas bör också att ett näringsrikt substrat absolut gör skillnad både inledningsvis när karet börjar rulla igång och på längre sikt genom att växterna får tillgång till ett permanent reservförråd av näring. Det brukar märkas när bottnen blivit gammal och behöver förnyas genom uppluckring, tillsatsnäring och omplanteringar.

Dessutom finns det ju som du skriver flera substrat som ser väldigt trevliga ut vad gäller färg och form så det rent estetiska är ju också en viktig faktor.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 15:39

Vad kunniga ni är, tack för er vilja att hjälpa en nybörjare!

Det hade varit bra om man hade kunnat se olika soil live i butikerna, men här i Kristianstad, skåne, är utbudet dåligt.
Jag har lite olika bilder i huvudet hur jag vill att det ska se ut. Jag vill ha uppbyggnader på en eller båda kortsidorna och gärna någon rot med tex weeping moss på.
Har dock provat weeping moss förut och den har aldrig tagit sig i mina kar. Inte ens javamossa tar sig. Kan vattnet vara för hårt?

Först hade jag tänkt köra en jord/sand botten, men jag känner att soil verkar mer bekvämt att arbeta med, blir förhoppningsvis en stabilare start och faller mig mer i smaken.

Det här NA företaget försökte jag kolla på deras hemsida, men antingen var jag fel eller så fungerar det inte på telefonen eller så är jag fel för jag hittar inga priser och knappt någon info om produkterna.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Matsnork » 01 jan 2014, 16:01

Inte så mobilvänlig sida märker jag nu när jag testar på min Android.

Får kolla på datorn när man e hemma. Vet att bänk + akvarium var riktigt prisvärt förut. Sen kan man kombinera med valfri belysning och filtrering för ett riktigt porrigt system. Om ni nu letar efter bra sätt att bränna försäkringspengar :P

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 16:14

Ja jag såg att dom hade en del snygga saker, men som sagt inte så mobil vänligt.
Ja jag hoppas försäkringsbolaget betalar bra för de besvär jag har. Har dessutom en skada till som ska utredas om en månad o där vet jag att jag kommer få pengar :-)
När man förhoppningsvis har råd o unna sig, kan man ju unna sig något riktigt bra :-D

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 18:02

Något liknande det på bilden skulle jag vilja skapa
Bilagor
Sample Layout Aquascape Design12_24148_image002.jpeg

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Bson » 01 jan 2014, 19:03

Som alt. till Juvel kan man annars kolla på MP/Eheim-akvarium. Fördelen med MP är att man slipper en fast sarg upptill på akvariet, man slipper även mittstag. Vilket gör att man har möjlighet att ha en hängande belysningsramp T5, LED eller Metalhalogen ifall man vill bättre belysning, eller kanske ett öppet akvarium.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 21:28

Ja jag ska kika runt lite på olika alternativ innan jag bestämmer mig helt. Har ju tid på mig.
Tror dock inte jag vill ha öppet kar. Har redan ett öppet 500-liters och ett 30-liters och det blir tyvärr väldigt mycket fukt i huset som är dåligt ventilerat, vi hyr o hyresvärden skyller problemen på akvariumen så det äe inte mycket att göra åt.

Växter, är det billigast att beställa det man vill ha eller ska man ragga ifatt tex här. Man behöver ju en hel del vid nystart

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Matsnork » 01 jan 2014, 23:02

Mina skrev:Det här NA företaget försökte jag kolla på deras hemsida, men antingen var jag fel eller så fungerar det inte på telefonen eller så är jag fel för jag hittar inga priser och knappt någon info om produkterna.
De verkar ha bantat ner sidan vilket förmodligen har med omstrukturering av företaget att göra. Hoppas de fortfarande tänker sälja direkt till privatpersoner i Europa :/

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 01 jan 2014, 23:44

Ja där stod inget om priser eller återförsäljare.
Tror jag håller mig till original planen med ett juwel eller ett akvastabil

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Projekt start 180 liter växtakvarium

Inlägg av Mina » 28 jan 2014, 20:26

Nu har jag ändrat mig angående val av akvarium.
Så här tänkte jag göra.
Köpa ett helglas akvarium med måtten 100*40*40. Tänkte inhandla detta på hornbach.
Tänkte köpe en juwel bänk eller bygga en egen. Beror på om jag får någon tilltalande design idé i huvudet.
Investera i bra belysning- här behöver jag hjälp.
Köpa komplett co2 kit från tyskland- tar gärna emot förslag på olika vettiga, kompletta kit.

Funderar på att bygga någon form av Ada liknade ställning till belysningen. Min sambo är svetsare så han kan svetsa ihop något trevligt åt mig :-)

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster