Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 11 jul 2016, 22:58

Ny som medlem idag, tänkte bara visa ett par bilder på mitt problem, som jag nu kommer att försöka lösa med hjälp av Easy Carbo efter rekommendationer från er. Hoppas kunna visa "Efter" så småningom.
Liten tofsalg.jpg
Tofsalg landskap.jpg
[img]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Raven » 12 jul 2016, 07:30

Välkommen och Lycka till
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Bson » 12 jul 2016, 08:52

Några siamensis är nog enda alternativet i längden.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Admin JTFix » 12 jul 2016, 11:57

Jag skulle vilja veta hur du sköter om ditt kar samt med eller utan CO2?
Tofsar är inte svårt att bli av med nämligen.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Bson » 12 jul 2016, 14:09

Anette J.T skrev:Jag skulle vilja veta hur du sköter om ditt kar samt med eller utan CO2?
Tofsar är inte svårt att bli av med nämligen.
Intressant påstående. Känns som du ruvar på en hemlighet här :-). Iofs. kan man säga att det är lätt att köpa 4-5st. siamensis...

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 15 jul 2016, 11:35

Bson skrev:Några siamensis är nog enda alternativet i längden.
Tack för råd!

Jag har siamensis i karet sen många år, skiftande till antal, från 10- tal till nuvarande 1 stycke. Mina ansistrus äter också tofsalger, om än i en något sävligare takt.

Sen är några hysteriskt fnattande siamensis inte direkt någon prydnad i ett Amazon (så gott det går) kar. ;-)

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 15 jul 2016, 11:47

Anette J.T skrev:Jag skulle vilja veta hur du sköter om ditt kar samt med eller utan CO2?
Tofsar är inte svårt att bli av med nämligen.
Tack för din vilja att hjälpa, Anette

Jag har 540 liter med ett stort vattenbyte i veckan (framför allt med tanke på diskusar) samt en apdyr CO2 anläggning, kalibrerad på att leverera 6,78 Ph (diskusar igen) PMDD varje vecka, samt 29 graders temp (åter för diskusarna). Mycket ljus från en nu (apdyr) LED-ljus ramp - vet inte hur många lumen på rak arm, men det lyser som attan. Vattnet jag får kommer från en grusås täkt och tycks nästan inte innehålla alger över huvud taget - jag skarpar rutorna en gång i veckan, mest som en ritual.

NO3 5
NO2 0,05
GH 6
KH 6

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Raven » 15 jul 2016, 20:51

Mer nitrat skadar inte, diskus tål mycket högre värden än 5.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Bson » 16 jul 2016, 09:06

JeanM skrev:
Bson skrev:Några siamensis är nog enda alternativet i längden.
Tack för råd!

Jag har siamensis i karet sen många år, skiftande till antal, från 10- tal till nuvarande 1 stycke. Mina ansistrus äter också tofsalger, om än i en något sävligare takt.

Sen är några hysteriskt fnattande siamensis inte direkt någon prydnad i ett Amazon (så gott det går) kar. ;-)
Nej, Siamensis är oftast en fisk som man vill få bort från akvariet efter den gjort sitt jobb. Ganska lätt med en PET-flaska med avskuren topp som man vänder inåt, man placerar sen en fodertablett i flaskan. Att jaga Siamensis med håv är ju hopplöst i ett inrett akvarium.
Men ett stim på fem små Siamensis gör ju susen. Det i alla fall är hur jag löst problem med tofsar och det har fungerat väldigt bra flera gånger. Sen tycker jag det verkar som att tofsar triggas av rikligt med mikro-gödning speciellt järn.

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 16 jul 2016, 15:58

Bson skrev:
JeanM skrev:
Bson skrev:Några siamensis är nog enda alternativet i längden.
Tack för råd!

Jag har siamensis i karet sen många år, skiftande till antal, från 10- tal till nuvarande 1 stycke. Mina ansistrus äter också tofsalger, om än i en något sävligare takt.

Sen är några hysteriskt fnattande siamensis inte direkt någon prydnad i ett Amazon (så gott det går) kar. ;-)
Nej, Siamensis är oftast en fisk som man vill få bort från akvariet efter den gjort sitt jobb. Ganska lätt med en PET-flaska med avskuren topp som man vänder inåt, man placerar sen en fodertablett i flaskan. Att jaga Siamensis med håv är ju hopplöst i ett inrett akvarium.
Men ett stim på fem små Siamensis gör ju susen. Det i alla fall är hur jag löst problem med tofsar och det har fungerat väldigt bra flera gånger. Sen tycker jag det verkar som att tofsar triggas av rikligt med mikro-gödning speciellt järn.
Jag är nog inte riktigt med på vad micro-gödning är, är jag rädd... :???:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Raven » 16 jul 2016, 19:34

Mikronäring är sånt växter måste ha men inte behöver så mycket av, bla järn koppar mangan bor.
Nitrat och kol kallas makronäring, sånt växter behöver mycket av.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 16 jul 2016, 21:28

Tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MickeB
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 apr 2016, 10:14

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av MickeB » 28 aug 2016, 15:16

Det jag gjorde för att bli av med tofsalgerna var ökad cirkulation i karet, ökad Co2, samt en "paus" i belysningen 3hr per dag. Total lysmängd är 8hr.

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 28 aug 2016, 17:15

MickeB skrev:Det jag gjorde för att bli av med tofsalgerna var ökad cirkulation i karet, ökad Co2, samt en "paus" i belysningen 3hr per dag. Total lysmängd är 8hr.
Tack för hjälpen. Det verkar som om Easy Carbo har löst problemet. Jag har varit inne på samma linje som du, men inte lyckats få resultat. Kul att höra att det går att lösa problemet utan kemikalier.

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 28 sep 2016, 22:54

Tänkte jag skulle återkoppla lite.

Easy Carbo verkade funka jättebra, till min stora lättnad, men det verkar som om tofsisarna bara behövde lite tid på sig för att acklimatisera sig, nu är de på gång igen med vad som tycks vara oförminskad styrka. Ska skaffa fler siamensis vid tillfälle, jag bor en bit bort från zoo affärer.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Admin JTFix » 29 sep 2016, 00:46

Helt missat att svara dig, sorry!
Har ett par lösningar för att få bukt med tofsar, en alg jag verkar vara ensam om inte tycker är så hemsk. ?
Halvera Microgödningen (Minst i en månad) och punktdosera med EC (använd en spruta, behöver du kan jag skicka till dig) dagens dos på alla ställen där tofsarna är.
Sluta göra stora VB en tid framöver ville jag med råda dig till men begriper att det inte går iom dina diskusar.

Tofsar gillar svajig CO2 och stora VB och tillgång på microgödning.
Du kan testa att göra två mindre VB i veckan i stället för 1 stort. Detta är ingen nackdel för diskusarna.
Samt se till att vattenpåfyllningen blir långsam och inte genererar fullt med luftbubblor i karet. Jag har en tratt i ytläge med filtervadd som kranvattnet fylls på genom.
JeanM skrev:Det verkar som om Easy Carbo har löst problemet. Jag har varit inne på samma linje som du, men inte lyckats få resultat. Kul att höra att det går att lösa problemet utan kemikalier.
EC är en ganska så elak kemikalie, (innehåller Glutharaldehyd, vilket är giftigt för en del växter samt allt levande) och bör inte användas kontinuerligt, utan bara vid behov.
På sikt dödar det även alla levande och goda bakterier i ditt filter, och inte förrän du slutar med EC kommer du märka skillnaden, i både lukt (kommer lukta friskt) samt att karet kommer bli mkt stabilare.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 29 sep 2016, 21:16

Anette J.T skrev: Halvera Microgödningen (Minst i en månad) och punktdosera med EC (använd en spruta, behöver du kan jag skicka till dig) dagens dos på alla ställen där tofsarna är.
Den enda gödning jag använder är PMDD, vad i den ska jag avstå från?
Skulle du säga att det här löser problemet, eller är det en fortgående process?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av Admin JTFix » 29 sep 2016, 21:42

Det löser problemet. Har du väl blivit av med dom så återkommer dom inte så vida du inte triggar dom på nytt.
Du skall halvera den som du köper som en mörk flytande vätska på plastflaska. Det borde stå Microgödning på den.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

JeanM
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jul 2016, 22:30
Ort: Leksand

Re: Tofsalgerna får mig snart att ledsna

Inlägg av JeanM » 30 sep 2016, 19:21

Anette J.T skrev:Det löser problemet. Har du väl blivit av med dom så återkommer dom inte så vida du inte triggar dom på nytt.
Du skall halvera den som du köper som en mörk flytande vätska på plastflaska. Det borde stå Microgödning på den.
Tack!

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster