Grön beläggning på kranar.

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Grön beläggning på kranar.

Inlägg av Snowball » 10 jul 2009, 15:21

Jag o sambon var på husvisning idag och det vi reflekterade
över var att alla kranar var missfärgade av någon grön beläggning.
Om jag förstått det hela rätt så beror det antingen på att det är mycket koppar i vattnet eller att vattnet innehåller kolsyra som i sin tur löser upp kopparledningarna.
Vad finns det för risker för mig som akvarieägare och vilka åtgärder kan behövas??

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 10 jul 2009, 15:41

Jag har samma problem runt mina äldre toalettblandare (kranar) men det visar sig att när man vrider på kranarna så gnider metallen sig mot varandra i kranarna och slipar av en del material från kranarna som är en blandning av mässing och koppar. Var finns utfällningen på dina kranar? Är det kommunalt vatten eller lokalt brunnsvatten? Har du eget lokalt brunnsvatten bör man installera ett filter även om du inte har akvarie. Från din kommun kan du få uppgifter om vattnets alla parametrat typ koppar och andra ämnen i vattnet.
"If it grows, It's alive"

Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Inlägg av Snowball » 10 jul 2009, 20:48

Ooops glömde skriva att vattnet kommer från en brunn som delas med grannfastigheten.
Beläggningen finns där vattnet kom ur kranen, vid rattarna och nere i själva handfatet.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 10 jul 2009, 22:23

Vilken typ av beläggning menar du? Som en jämn hinna på kranarna eller "bubbel" i skarvarna?
Vilken färg hade kranarna? Mässing eller silvriga?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Inlägg av Snowball » 10 jul 2009, 22:35

Om man drog med fingret över beläggningarna så blev fingret grönt.
Jag tänkte inte på vilken färg kranarna hade, jag antar att dom var kromade.
I duschen såg det likadant ut vid duschmunstycket.
Känns inte så skoj att flytta till ett hus med ett vatten som ev. kan döda alla mina malar.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 10 jul 2009, 22:55

Känns ju onekligen som att det är lite väl mycket koppar i vattnet. Det som man bör tänka på är dock varför det finns mycket koppar i ledningsvattnet. Antagligen så är det mycket kolsyra i vattnet som gör att ledningarna löses upp därav den gröna beläggningen. Kolsyra är ju bra för växter :) och problemet ligger ju att ledningarna inte pallar. Dock så har min tid här lärt mig att koppar upplöst i vatten inte är bra för något.....*hehe* det positiva kan vara att du slipper alger :). Högre stående djur såsom fiskar och människor kan nog klara kopparhaltigt vatten bra även att det är ytterst onaturligt.
Ledningarna är oftast gjorda i koppar om det inte var självklart.

En anekdot: Mineralvatten aka hälsobrunn är lika med kolsyrat vatten som kommer direkt ur marken. När jag var på balkan 95-96 så visade mina inhemska vänner mig till en såkallad hälsobrunn där vatten sprutade ur en vägg och som var kolsyrat direkt ur väggen. Det var en upplevelse kan jag lova.....riktigt intressant. Finns säkert många sådana ställen i Sverige också och jag skulle tro att Ronneby brunn är ett sådant ställe t.ex.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 11 jul 2009, 00:31

Borde gå att få reda på om de gjorts någon undersökning av brunnsvattnet sedan antiken? Om så så kan du ju kolla där. Annars så hade jag nog rekommenderat att en sådan gorts då det låter som om det är riktigt mycket koppar (om fingret blir grönt när man tar på beläggningen) som kan vara giftigt både att dricka och att ha till akvarier. Dessutom så blir håret grönaktigt om man duschar i kopparhaltigt vatten.

Men detta är bara vad jag tror. Kanske inte alls är så här farligt...
MVH Gustav. Min Blogg

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 11 jul 2009, 02:49

problemet med brunnsvatten är ju att det kan variera! borrad brunn? eftersom jag själv är i branschen skulle jag personligen inte köpa ett hus med egen brunn! fördelen med kommunalvatten är ju att det kontrolleras hela tiden!!
mvh Clas

Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Inlägg av Snowball » 12 jul 2009, 00:14

Jag tror brunnen är grävd.
Jag ska höra med mäklaren om det finns några provtagningsprotokoll på vattnet.
Det borde ha gjorts någon provtagning någon gång kan man ju tycka.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 12 jul 2009, 00:31

Snowball skrev:Jag tror brunnen är grävd.
Jag ska höra med mäklaren om det finns några provtagningsprotokoll på vattnet.
Det borde ha gjorts någon provtagning någon gång kan man ju tycka.
Även om det finns, så kan jag rekommendera er att göra ett nytt som ni själva lämnar in. (billig försäkring)

Jag har blivet grundlurad på ett vattenprov när jag köpte hus.
Efter lite misstankar togs ett eget prov där det framkom att det första vattenprovet inte kunde vara från vår brunn.

Mina bästa vattenvärden har alltid varit med egen brunn, så jag avråder inte till ett sånt husköp, se till så att det aldrig har sinat innan bara, aldrig kul att behöva vara rädd om vattnet sommartid när man har djur.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
AMDAdesign
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 272
Blev medlem: 08 jul 2009, 11:41
Ort: Jönköping

Inlägg av AMDAdesign » 12 jul 2009, 08:53

Om du har barn så får man göra gratis vatten test från kommunen. Vi har egen brunn och det var bvc som gav oss alla vattenbehållare och ett speciellt kuvert som gjorde att vi kunde skicka in prov.
Amandha på AMDA design
http://www.amdadesign.blogspot.com

Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Inlägg av Snowball » 12 jul 2009, 11:47

Synd att man inte har några barn. :)
Det har varit dålig tillgång på vatten 2 ggr under den tiden som dom nuvarande ägarna har bott där, dom har bara bott där sedan
2005 så det är illavarslande.
Vart får man reda mer ingående vad dom olika servituten är??

Snowball
Donator
Donator
Inlägg: 130
Blev medlem: 02 sep 2006, 08:07
Ort: Mora

Inlägg av Snowball » 14 jul 2009, 10:52

Lita aldrig på en mäklare!
Jag frågade mäklaren om det bara var fastigheten som vi eventuellt ska köpa som var ansluten
till avloppsbrunnen och han sa att så var fallet.
Igår var jag på Lantmäteriet och hämtade ut alla papper som finns på fastigheten och i dom stod det att det
var två grannfastigheter anslutna till brunnen oxå. :(
Ringde även kommunen om vattenprover och där sa dom att det har tagits prover på brunnen av nuvarande ägaren,
så jag hoppas han har protokollet kvar.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 14 jul 2009, 22:58

Grön beläggning tyder på aggresivt vatten (mycket kolsyra) som redan nämnts. Är det bara det är det rätt enkelt åtgärdat med ett filter med kalk i som höjer pH:t så att kopparn i ledningarna inte löses ut. Vi har ett dito och det fungerar utan problem, får fylla på kalk en-två gånger om året bara. Så låt er inte avskräckas för mycket av detta.

Däremot om ledningarna är gamla och det har pågått länge kan det ju innebära att det springer läck och ni får byta ledningar lite här och där. Det är ju inte så kul förstås.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 17 jul 2009, 23:56

Det måste inte vara koppar som är boven här. Det skulle istället kunna vara så att det som gör kranarna gröna är det som INTE finns här men som istället finns i vanligt kommunalt vatten och gör dem "rena"!

Jag har nämligen konstaterat (runt om i byn alltså) att där folk har kommunalt vatten så är det dels modernare prylar, men även renare rör och kromdelar. Det tolkar jag som att det finns grejor i vattnet som håller rören rena ... I min grävda brunn finns inget koppar, inte heller finns något kopparrör i huset. Men ändå så får jag ärgad beläggning i krandelarna, som jag kollar ibland med ojämna mellanrum. De inre delarna är av mässig, resten av rostfritt stål. Rören är blandat, men ej i koppar eller ytbehandlad koppar (jag har lagt dem själv, så jag vet). Vattnet är genomtestat på alla upptänkliga saker, eftersom jag jobbat på kemlabb själv, men även testat en gång av kommunen för skojs skull. Inget koppar. Toppenvatten. Kunde sälja det till kuvösbarn, sade de. Så (litet) ärgade kranar behöver inte vara ett tecken på dålig vattenkvalitet. Kan även vara dåliga metallegeringar tex. Jag använde inga dyra prylar, när jag fixade rören och elpumpen in till huset. Så det ser ärgat ut litet här o var. Men vattnet är toppen.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 18 jul 2009, 09:44

Kanske kan det va så, men vad hade du för pH och kolsyrehalt i ditt vatten när du testat? För jag är rätt övertygad om att fenomenet är kopplat till pH.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 18 jul 2009, 11:49

christinag skrev:Vattnet är genomtestat på alla upptänkliga saker, eftersom jag jobbat på kemlabb själv, men även testat en gång av kommunen för skojs skull. Inget koppar. Toppenvatten. Kunde sälja det till kuvösbarn, sade de.
:lol: :lol:

Men undrar vad som orsakar beläggningen då?

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 18 jul 2009, 12:19

Det vanliga, oxiderad metall.

@Flahultarn: Var frågan riktad till mig eller ordinarie frågeställaren i tråden?
Jag hade i alla fall pH strax under 7 pga närheten till myren. Torvmossar runt omkring (det här är Handöl i Jämtland). Kolsyrehalt minns jag inte, har tyvärr inte tillgång till pappren.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 18 jul 2009, 12:31

Kom på en sak, vid regn ökar pHt i brunnen, då kom det mera vatten från omgivningen istället för ordinarie tillflöde. Minns int eom det blev hårdare också, men som helhet var vattnet i brunnen mjukt (vid hårtvätt blir håret supermjukt, ingen conditioner behövs). Annars så är det nämligen vatten från två korsande ådror i brunnen (minns inte om det var källor eller från fjället). Ju längre det är i brunnen, desto surare blir det. Inte stor skillnad men ändå. Det var väl det enda värde som varierade nämnvärt med uttaget ur brunnen också. Alltså när mormor tvättade kläder i tvättstugan (typ storbyk som dom gjorde förr, motsvarar kanske 10 fulla tvättmaskiner) och det blev litet vatten kvar i brunnen som sedan fylldes på under kommande dygn, så ökade pHt något. Men bara något. Jag jobbade på Åre sjukhus då jag testade det här under olika förhållanden. Jag var nyfiken helt enkelt. Det var nämligen stora skillnader mellan olika brunnar i byn, var kul att få fram litet olika värden och försöka fundera ut varför. Nej nu kom vi litet offtopic.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster