Buffra supermjukt vatten?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Buffra supermjukt vatten?

Inlägg av Raven » 13 apr 2010, 18:22

Har ett 150liters akvarie på jobbet med lite växter och fiskar i, akvariet måste va rätt självgående och förlåtande när skötseln uteblir.
Vattnet är Göteborgsvatten med ett kh runt 2-3, borde vattnet buffras upp lite med bikarbonat för att minska risken för ph-krash?
Vilka oönskade effekter kan en buffring ge?
Mvh Raven
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 13 apr 2010, 19:54

Mitt är sådant. Jag har lite kalkstenar i gruset, men jag vet inte om det gör någon nytta.

Nackdelen med bikabonatsbuffring är förutom mecket med att hålla på med bikarbonat att man kan missa eller köra olika mycket och på så sätt ge karet ostabila ph/kh-nivåer vilket skulle kunna ge följdeffekter (alger) men det är inget jag vet.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 13 apr 2010, 19:59

krossat skal i filtret?
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 apr 2010, 16:51

averater skrev:...
Kan det gå att buffra upp med äggskal då som får ligga i ett hörne och sakta lösa upp sig allt eftersom?
bena skrev:krossat skal i filtret?
Massiv filtermatta :/
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Inlägg av Håndtam » 17 apr 2010, 17:16

Her i Bergen har vi supermykt vann Kh<2, har aldri hatt noe problem med Ph-kræsj. Begynner å lure på om ikke Ph-kræsj som følge av Co2 tilsetning er en myte?
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 18 apr 2010, 08:49

Raven skrev:Kan det gå att buffra upp med äggskal då som får ligga i ett hörne och sakta lösa upp sig allt eftersom?
Ja, jag hade i äggskal en gång och det finns fortfarande (ett par månader senare) fortfarande bitar kvar. En hak är att det är en del proteiner som följer med som kan ge aalger om man inte har ett bra filter och/eller mycket växter. Dessutom var mitt akvarievatten disigt i typ två dagar av allt smått skal som var i vattnet (hade pulvriserat det innan jag hällde i).
Håndtam skrev:Her i Bergen har vi supermykt vann Kh<2, har aldri hatt noe problem med Ph-kræsj. Begynner å lure på om ikke Ph-kræsj som følge av Co2 tilsetning er en myte?
Jag är eventuellt också inne på det spåret. Men om man kör med pH-controller och kh skulle ändras så är det värre för demed mjukt vatten (som då kan få fiskdöd).
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Inlägg av Bson » 18 apr 2010, 11:38

Har labbat i många år med olika sätt att sänka pH i akvarium med kommunalt Göteborgsvatten med KH 3-4. Det har alltid visat sig väldigt svårt att få ner pH under pH7,5 med mindre än att tillsätta CO2 och då krävs det en bra reaktor.
Kan dock tänka mig att ett akvarium som varit igång en längre tid och med större fisk, sparsamt med växter och belysning, sällan utförda delvattenbyten mm. kan drabbas av lågt pH.
Men som sagt jag har aldrig kunnat få ner pH utan CO2 i ett normalt växt/sällskapskar och har definitivt aldrig sett tendenser till pH-ras någonsin..

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 18 apr 2010, 12:09

averater skrev:En hak är att det är en del proteiner som följer med som kan ge aalger om man inte har ett bra filter och/eller mycket växter.
Torde gå att komma runt med ordentlig rengörning av skalen som sen för ligga ett par dagar i en räkbalja.
Bson skrev:Kan dock tänka mig att ett akvarium som varit igång en längre tid och med större fisk, sparsamt med växter och belysning, sällan utförda delvattenbyten mm. kan drabbas av lågt pH.
Har råkat ut för ph-krash i ett akvarie som var relativt nystartat med mycket växter i, ph var inte mycket mer än ~5.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Inlägg av Bson » 18 apr 2010, 15:42

Har råkat ut för ph-krash i ett akvarie som var relativt nystartat med mycket växter i, ph var inte mycket mer än ~5.[/quote]

Detta måste vara extremt sällsynt och måste varit något väldigt speciellt som kunnat sänka pH till sådana nivåer. Det låter ju sig knappast göras ens med CO2? Något i det akvariet måste t.ex. producerat en massa CO2 eller annan syra?
Men under dom dryga 30år som jag haft olika typer av akvarier så har jag aldrig brottats med annat än höga pH-värden.
Skulle tro att du knappast får återuppleva något liknande pH-ras, men med en liten bit kalk i karet så kanske du sover bättre ;-)

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster