Skötselråd för växtakvarier

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Skötselråd för växtakvarier

Inlägg av elexidor » 03 apr 2008, 09:03

Skapar en ny tråd på begäran.

+ Se till att ge botten tid att sätta sig efter en uppstart. Skäm bort burken med en hel del snabbväxande ogräs i början. Acceptera att det bråkar med alger och döda växtdelar men lägg in krutet i denna fas; håva bort så mycket dött organiskt skit som möjligt - gärna dagligen. Samlas mycket på botten - slamsug snabbt för att inte byta för mycket vatten. Sikta på att byta mindre och mindre vatten för att landa på målet en gång i veckan. Pajjar filtren med mängder av dött material - töm och rengör tills det stabiliserar sig. Allt syreslukande måste bort.

Vidare när burken slutligen hostar i gång på allvar;

+ Se till att hålla bra cirkulation i hela akvariet. Växterna ska gärna "svaja" en smula.

+ Se till att skapa minst en liten yta där vattnet bryts - gärna uppifrån och ner. Ett strilrör riktat snett uppåt går också bra, så även en pip till ett innerfilter powerhead. Resten av ytan ska bara "rotera" lite eller som mest krusa en smula. Detta är en av de viktigaste punkterna har jag märkt.

+ Se till att få upp något buskage högt i akvariet med stor bladnumerär/ytor/paraboler. Låt det gärna få behålla rötterna under en längre period. Dessa buskage är fenomenala på att pumpa bubblor och höja syrenivån i burken. Bästa vapnet mot alger. Bästa vapnet mot disigt vatten.

+ Se till att göda sparsamt till måttligt med en metod jag kallar "i förtid" eller "håll hjulet igång". En eller ett par måttliga doseringar ges innan maskineriet börjar avta. Trots att testerna visar nästan samma som det gjorde efter vattenbytet med gödning ger man en ny *måttlig* dosering innan "svänghjulet" börjar sakta in så att säga. I så fall är det trögt att få snurr på hjulet i slutet av veckan.

+ Se till att dela upp mikrodoseringen på dagsdoseringar om du måste använda UV-C. Kelatet förstörs och gödningen går förlorad - svänghjulet saktar in.

+ Se till att ha ett bra ljus under lång tid (månader-år). Byt lysrör innan de minskar i effekt om det är sådan typ av ljus. Torka av reflektorerna med jämna mellanrum. Svänghjulet ska snurra! Kör fotosyntesen 10-11 timmar per dygn. Mer ger bara alger. Låt inte växter skugga varandra för mycket.

+ Se till att byta tiden för att skrapa alger och rensa vissna växter mot att dra några drag med en yngelhåv varje/varannan dag och få bort skräp som alltid blir i ett akvarie. Det kan vara lite mossa som släppt eller något blad som har blivit för gammalt och släppt. Det ska bort, bort, bort. Döda fiskar ska vi inte prata om. Svänghjulet ska snurra och syrenivån ska vara på topp. Buskaget ska fullkomligen pumpa bubblor genom växten och ut i skadade delar som blir när man knipsat här och var. Hjulet underhåller man med stabilt ljus, stabil CO2 och några puffar med gödning.

+ Se till att hålla en någorlunda jämn CO2-nivå. Inte nödvändigtvis tokhög men jämn. Starta tillförsel så målnivån är uppnådd när lyset går på. Trimma in bubbeltakt så att pH:t blir sakta sjunkande under dagen. Sjunker CO2 för lågt avstannar hjulet tokfort.

EI i all ära.
+ Se till att överväga att balansera på en lite slakare lina. Dosera med förnuft och minska på vattenbytena. 50% *är* en ganska stor förändring som upprepas varje vecka. Jag har en hel del dokumenterat under de år jag kört växtakvarium och mer och mer tyder på att bra perioder sammanfaller med sparsamma vattenbyten - i.e. stabilitet. Just nu är jag inne i en ganska bra period och händer inget extremt kommer jag fortsätta med mina 10% varje vecka. Notera dock att jag bränner en del gödning med ~1W/l så mätningar är nog att rekommendera. JBL fungerar bra men lägg på en liten "mental offset". Visar testet låg måttlig nivå - göd lite ändå. Hjulet får inte stanna...ja ni är med nu.

+ Se till att dra av ev. alger på rutorna och fluffa gärna av växterna lite med handen *innan* vattenbytet. Jag brukar dra några häftiga rörelser med yngelhåven som virvlar upp ev. lösa delar som jag på det sättet fångar upp. Håven är mitt bästa verktyg.

+ Se till att jobba långsiktigt om burken börjar bråka. Har hjulet börjat sakta in är det minsta man vill att få det att stanna genom att göra något drastiskt.

+ Låt inte filtren gå *för* länge utan rengöring. Gamla rekommendationer att rengöra någon gång per år eller mer sällan fungerar bra i en lågteknikburk om det är rätt dimensionerat. I en högteknikburk föredrar jag att snabbt spola rent i ljummet vatten en gång i kvartalet. Gärna växelvis om man har två filter. Hjulet ni vet...

+ Se till att dokumentera mycket. Gärna foton. Det är mycket lättare att jobba långsiktigt och hitta tillbaka från probs om man har detta stöd.

+ Se till att följa trender och nya utvecklingar inom hobbyn men glöm inte att se allt lite kritiskt och väg in dina egna erfarenheter. Det kommer ofantligt mycket matnyttigt på diverse forum vilket givetvis är bra men ta med det du lärt genom din(a) burk(ar). Det jag har rabblat här t.ex.
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 03 apr 2008, 10:27

Riktigt bra tips! Bra att få lite genomgående förslag på hur man ska sköta tanken från uppstart och framåt. Har redan sparat infon i en wordfil och den kommer definitivt till användning!

Tack!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 03 apr 2008, 13:36

Det enda jag stör mig lite på är uttrycket "EI i all ära" eftersom man inte kunnat få BluesBoys insikter utan EI-metodiken. Det är trots allt en uppfinning som revolutionerat hobbyn mest av alla metoder.

Mentaliteten inom den här hobbyn har ju gått från att se "ouppnåeliga" och tom "fejkade" Takashi Amano-akvarier, där man tidigare trott krävts en stab av inhyrda tomtar som varje dag skrubbar alger, till att ta dom för givet och att det numera faktiskt främst är designkapacitet och kreativitet som sätter stopp för liknande akvarier. Mentalitet har ju tom gått så långt att många numera vill nå längre än Takashi Amano och hitta en helt egen designstil (fotbollsfiguriner, fejkade låtsasträd mha javamossa, sandvattenfall etc).

Man får ju trots allt nästan alla dom här punkterna helt gratis om man kör helt vanlig vanilla-EI (50% veckovattenbyte med fulldospuls efteråt).

Att sedan utifrån vanlig vanilla-EI relaxa sina vattenbyten och dra ner lite på gasen (ljus, CO2, näring) är bara en helt naturlig utveckling i jakt på stabilitet och tid...
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 03 apr 2008, 13:57

Absolut men andemeningen med just den punkten i den andra tråden var att EI med 50% vb inte är som amen i kyrkan utan att det faktiskt kan vara ett litet minus just m.a.p. burkens upplevda status och trådens ursprungsfråga.
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 03 apr 2008, 21:56

Ok, jag är en gröngöling i sådana här sammanhang men vad är EI??

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 04 apr 2008, 06:54

Wickberg skrev:Ok, jag är en gröngöling i sådana här sammanhang men vad är EI??
EI står för Estimative Index.

Fullständig förklaring till vad det står för hittar du här. http://www.barrreport.com/estimative-in ... -kits.html

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 11 apr 2008, 00:14

Bra och konkret. Fatta dock alldrig vilket hjul du snacka om... jag har inget hjul i mitt kar och det har funkat bra ändå!, kan du ta det igen? ;)

BB - Jag har försökt att samla olika information i små "infoblad" på ca 1-1½ A4 och ha som inspiration och hjälp till kunder som delar vårt intresse på jobbet. Det är ganska gött att ge dom "nya" växtnördarna nått att läsa =).
I samlingen finns nu ett blad om allmän uppstart, 5 enkla sätt att få ett grönare akvarium + ytterligare 3 steg till växtakvarium. Räkinfo och en artikel av Bootin om bottengödning. Jag har tidigare snackat med Defdac och Petnym (Hur går det? fortfarande på?) med deras artikel om Ljus/PUR-värde och Co2 att jag ville få dem.
Tanken är att det ska var just kort, konkret och förståeligt för en nubie. Men samtidigt ge dom den informationen och inspirationen som behövs.

Så min fråga till dig är:
Skulle du vara intresserad att bidra med denna informationen till mig (oss (växtakvarist sverige))? Skulle du ev kunna skriva om ännu mer pedagogiskt, tala om vad EI är osv. ObS! tänk på att hålla det kort.?
Själklart så kan jag ordna en ersättning för sveda och verk =).
Texten kommer att publiceras på vår hemsida (www.zookompaniet.se) och även finnas som infoblad i butikerna.

Om det finns nån annan som känner att ni sitter på en bra artikel eller sugen på att skriva några rader om nått ni har kolla på.?. Kontakta gärna mig.
Skulle bla vilja ha lite text om:
EI
Ansa växter
PMDD och gödning
Reaktorer
DIY co2
osv.

Nu tänker ni kanske, Skriv skiten själv... hmmm,
Det ska jag också., men jag tycker det vore kul om det var lite olika författare. Ni får naturligt med er hemside adress el liknande,.

BB- Sry om jag snodde din tråd där lite...
/C
Bild Bild

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 27 apr 2008, 19:58

Så min fråga till dig är:
Skulle du vara intresserad att bidra med denna informationen till mig (oss (växtakvarist sverige))? Skulle du ev kunna skriva om ännu mer pedagogiskt, tala om vad EI är osv.
Shit! Jag har missat ditt inlägg och fick se det i detta nu. Sorry for that!
Självklart kan jag hysta ihop något som du får använda om du vill. Jag tar och redigerar första inlägget så det passar ett infoblad bättre. Kontaktar dig när jag har något för remiss.
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster