Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 07 okt 2016, 08:14

Har aldrig tidigare hållt på med akvarium direkt, men varit intresserad av testa ett växtakvarie under en längre tid. Så förra helgen tog jag tag i det och startade upp (efter att ha planerat och läst på under några veckor).

Jag tror jag har hyfsad koll på läget men eftersom jag är ny och lite osäker så kollar jag gärna upp med folk som är mer seniora :)
Jag kör ut mer än dubbelt så mycket co2 som rekommenderades i manualen jag fick till systemet, men det känns som jag ska trycka på bra mycket mer ändå. Har läst att drop checkern ska visa blå/grönt om man har kh 5 som jag har. Jag tycker det är typ vad den visar nu(se film). Men jämför jag med tabeller för hur ph/kh/co2 lirar ihop så verkar det som att jag ska ligga på ca PH 6.8-6.9 för att få en 20-25ppm med en hårdhet på 5. I skrivande stund ligger pht på 7.25. Borde jag gasa på lite mer? Hur mycket co2 kan man trycka i innan fisken blir ledsen?

Slänger med en film där man kan se färg på reagensvätskan, hur mycket bubblor som kommer och ph:t. Borde man försöka få tag på en extension till min taifun? Allt co2 löses inte upp. Finns där färdiga reaktorer man kan köpa och koppla in? Jag har 2 externa filter i karet.

https://drive.google.com/file/d/0B9Vh39 ... Fid28/view

Jag undrar lite om ljuset också. Jag har ett Juwel Vision 450. Det har 4:a ramper med orginal-rör och reflektorer. Sedan har jag klämt i 1st sera led 112cm rör, tror jag har plats med två långa rör till som jag ev. kopplar in i helgen (har 1 rött, tänkte ta två blåa också). Min frågan är nu om jag bör byta ut de befintliga rören mot aquastar-rör eller något? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden mellan dem och mina vanliga rör är. Aquastar är på 10 000 Kelvin, orginal troligtvis lite mindre? Har det någon betydelse för hur växterna mår? När folk skriver om dem så verkar det bara som att de ger ett mer naturligt ljus. Känns inte jättelönt att byta om det är enda skillnaden.
Senast redigerad av 1 groll, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 07 okt 2016, 09:13

Hallå! Kanske ingen superexpert men har lite erfarenhet har man väl. Vet precis hur det är att starta upp ett växtakvarium och ha miljoner funderingar.

Du skriver att du har 6,25 i ph i skrivande stund det ska inte vara 7,25?. Om man tittar på filmen så står det väl 7,25/35?

Sen skulle jag testa att använda 1 av dina ytterfilter som reaktor för den där grejen/reaktor eller något som du har i akvariet tycker jag inte fungerar om man ser på filmen co2 bubblan vandrar ju bara genom den sen ut i akvariet. Den borde väl slå sönder co2 lite mer? man ska inte koppla på någon pump på den? .

Kör med dina lysrör du om dom är nya och du själv gillar ljuset. För växterna spelar det nog ingen roll.

Vad kör du för gödning? Pmdd?

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 07 okt 2016, 09:35

Oj, ja 7.25 skulle det såklart vara, har editerat nu. Tack :)

Bubblorna blir mindre, när de åker ut i toppen så är de nog uppskattningsvis bara 5-10% av storleken de hade när de kom ut i botten. Men allt svinn är ju dåligt. Hittar jag en bra reaktor jag kan koppla på ytterfiltret byter jag nog så småningom. Har de en extension i akvarieaffären tänkte jag att det kan vara en quick-fix, ytterst tveksam till om jag kan hitta det där dock...

Yes, kör PMDD som gödning och har fluval stratum som substrat. Hade i en dos när jag startade upp. Läste att en dos inte var så mycket, men jag tänkte jag börjar lågt eftersom allt är nytt också stegrar jag upp det med tiden. Kör nog inte heller 50% vattenbyte nu första helgen. Tänkte mig 10-15% och kanske bara en halv dos PMDD. Är det bra eller anus? Jag är full av frågor :D

Tack för svaret

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 07 okt 2016, 10:09

Jag kör med denna reaktor till mitt 600l och är grymt nöjd
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-re ... 1faeonids6

Annars kan du ju testa en atomizer till ditt akvarium den sätter man också på ytterfiltret.
/ Peter

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 07 okt 2016, 22:56

Den där ser intressant ut. Får nog bli till att beställa en sådan.

Vad gör den där ventilen som går från inlopp vatten och sitter fast vid tillförselbehållaren för co2? Min ena pump är för stor (1900l/h), men den lilla är på 900l/h, så den borde väl fungera. Hur vet man om allt lösts upp? Går det att se bubblor i utloppet i akvariet annars? Hur stor pump har du inkopplad?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 08 okt 2016, 06:36

Hej.
Om du menar den som går från toppen och ner bredvid bubbelräknaren så luftar du reaktorn/systemet kan bildas lite luft i toppen när man kör igång den i början / även har jag gjort det när jag gjort vattenbyte.
Hur man vet om det löst upp dig ser du ju på att den trycker ner ph snabbt och bra.
Och jag ser inga bubblor i utloppet.
Jag kör den på mitt eheim 2217 som pumpar 1000liter
Mvh peter

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 09 okt 2016, 19:39

Har beställt den reaktor du länkade nu. Hoppas den kommer i veckan :) Verkar vara en 16/22 slang till den. Slangen till mitt ytterfilter är dock 12/16. Planen är att försöka trycka i den lilla slangen in i den stora och sätta 1-3 slangklämmor runt dem. Vet inte om det går att klämma i slangen där men läste om andra som lyckats med det, och med lite vilja och tålamod skulle det gå... Får hoppas man inte får 500l vatten på golvet en dag :D Försökte hitta skarvar, men det enda jag kan hitta är t-stycken när det kommer till slangar av olika dimension.

Du hade en atomizer innan och bytte ganska nyligen upp dig? Läste någon annan tråd du skrivit i tidigare. Ni diskuterade belysning en del där, och efter att ha läst det så har jag fimpat rätt mycket av min belysning... jag har 4st t5 54w med reflektorer och 3 st 120cm sera led-rör. Blev lite rädd när det i den tråden stod att du skulle köra på 2x54w till 600l. Släckte ner LED-rören omedelbums. Kanske bäst att bara ha dem tända en liten stund när man kommer hem från jobb i någon vecka innan man köttar på ordentligt. Såg dock syrebubblor på en del av växterna idag vilket var kul! (både på bottentäckare och andra arter)

Har också en känsla av att en anledning till att jag har så svårt att få ner ph:t skulle kunna vara all flintasten jag har i karet.

Mvh,
Ola

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 09 okt 2016, 22:08

groll skrev:Har beställt den reaktor du länkade nu. Hoppas den kommer i veckan :) Verkar vara en 16/22 slang till den. Slangen till mitt ytterfilter är dock 12/16. Planen är att försöka trycka i den lilla slangen in i den stora och sätta 1-3 slangklämmor runt dem. Vet inte om det går att klämma i slangen där men läste om andra som lyckats med det, och med lite vilja och tålamod skulle det gå... Får hoppas man inte får 500l vatten på golvet en dag :D Försökte hitta skarvar, men det enda jag kan hitta är t-stycken när det kommer till slangar av olika dimension.

Du hade en atomizer innan och bytte ganska nyligen upp dig? Läste någon annan tråd du skrivit i tidigare. Ni diskuterade belysning en del där, och efter att ha läst det så har jag fimpat rätt mycket av min belysning... jag har 4st t5 54w med reflektorer och 3 st 120cm sera led-rör. Blev lite rädd när det i den tråden stod att du skulle köra på 2x54w till 600l. Släckte ner LED-rören omedelbums. Kanske bäst att bara ha dem tända en liten stund när man kommer hem från jobb i någon vecka innan man köttar på ordentligt. Såg dock syrebubblor på en del av växterna idag vilket var kul! (både på bottentäckare och andra arter)

Har också en känsla av att en anledning till att jag har så svårt att få ner ph:t skulle kunna vara all flintasten jag har i karet.

Mvh,
Ola
tjenare !!
okej du kommer helt klart bli nöjd =) . men det fanns väl reaktor som hade 12/16 slang också om du tittat ;) men det går någ säker bra att skarva ihop slangarna på något vis ...

ja jag testade atomizer i 2v innan jag fick tag på reaktorn tycket atomizern hade svårt att trycka ner ph och sen vart det som en lätt dimma i akvariet när den släppte ut co2 så där för så bytte jag kan tänka mig att en atomizer är bra till mindre akvarier då den inte behöver står på och spotta ut co2 i den utsträckning som den måsta göra när det är ett större akvarium

och på tal om ljuset så missade du nog att jag även hade en metalhalogen lampa på 150w +dom där 2 st 54w t5 orna i början har även nu installerat 1 st 54w t5 + 2 st 24w t5 lysrör till akvariet

så sammanlagt har jag 1 st 150w mh-lampa
3 st 54w t5 med reflektorer
2 st 24 w t5 med reflektorer

så sammanlagt har jag 360 w till mitt 600l
så nog kan du köra med din belysning men kom ihåg att inte fläska på på en gång utan kör 5-6 tim i början någon vecka sen öka
sen är det så att destå mer ljus och co2 du har destå mer pmdd/gödning går det åt

jag flinta stenen kan kanske göra att den får svårare att trycka ner ph men sån där är jag dålig på vad för sten som är ph höjande eller inte det jag vet är att kalksten höjer ph och kh

Med vänlig hälsning peter

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 09 okt 2016, 23:33

Jo jag såg också det... efter att jag beställt... Men det har ju varit helg så det är väl inte omöjligt utan att den inte skickats än så jag ska testa att maila dem.

I flintan så finns där en hel del insprängda vita områden och 5km härifrån finns ett kalkbrott så jag kan tänka mig att de vita partierna kan vara kalk. Kan ju också vara att taifun bara är värdelös och det blir skitbra med den nya reaktorn. Har du reaktorn kopplad innan filtret så att bubblor som eventuellt inte löses upp måste traggla sig igenom ytterfiltret också?

På ämnet flinta så hittade jag denna i trädgården i somras:
https://drive.google.com/file/d/0B9Vh39 ... sp=sharing

Har svårt att se att det skulle kunna vara något annat än en gammal kniv/spjutspets från stenåldern. Ganska häftig :)

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 10 okt 2016, 07:38

Ja testa och maila nu på morgonen och kolla om du kan byta till rätt slang stl.
Jag har reaktorn efter ytterfiltert på utblås slangen

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 10 okt 2016, 20:35

Någon anledning till att det inte sitter innan? Mailade men inte fått något svar mer än att produkten är skickad :e
Hur som helst så läste jag att man kan ha slangarna i kokande vatten en kort stund så kan man forma dem och trycka på.... skulle kunna fungera. Kommer nog att lösa dilemmat på ett sätt eller annat.

Bubblar på rejält idag alltså... hela karet ser ut så här:
https://drive.google.com/file/d/0B9Vh39 ... sp=sharing

Tyvärr även på stenarna vilket jag antar är alger som festar...

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 10 okt 2016, 20:55

Tja!
Det jag har googlat mig till är att dom brukar sätta dom på utblås-slangen så slipper man att det samlas co2 fickor i ytterfiltret som bubblar ut ibland brukar heta något jag glömt som kan hända om man sätter det innan.
Se där bubblar på fint ser jag :). Ja alger kommerman inte unnan tyvärr.
Ser ut som att du har Blyxa japonica om du får för mycket så köper jag gärna några skott av dig ;)
Mvh peter
Senast redigerad av 1 hollowman, redigerad totalt 14 gånger.

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 10 okt 2016, 22:23

Har precis startat upp, men om några veckor/månader så kommer man väl att behöva göra något åt det ifall allt går som planerat. Eftersom du varit så vänlig och hjälpt mig så ger jag gärna bort lite när det händer. Var bor du? Leksand står det. Det är en bit bort... Överlever de om man postar?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 11 okt 2016, 07:47

groll skrev:Har precis startat upp, men om några veckor/månader så kommer man väl att behöva göra något åt det ifall allt går som planerat. Eftersom du varit så vänlig och hjälpt mig så ger jag gärna bort lite när det händer. Var bor du? Leksand står det. Det är en bit bort... Överlever de om man postar?
Japp bor i leksand men vi fixar det när det blir aktuellt :)

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 20 okt 2016, 08:44

Installerad nu! Tack för tipset, fungerar sjuukt mycket bättre än med en taifun.

https://drive.google.com/open?id=0B9Vh3 ... VhraXFacm8

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 20 okt 2016, 10:12

:) ja den gör sitt jobb!
det ända jag stör mig lite på är att när vattennivå sjunker lite i bubbelräknaren så kluckar det i den. Få se om du får samma problem. Kommer låta den gå slut på vatten för nu har jag och vet hur jag ska ställa nålventil så jag får rätt flöde på co2.

groll
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2016, 23:36

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av groll » 20 okt 2016, 23:52

hollowman skrev::) ja den gör sitt jobb!
det ända jag stör mig lite på är att när vattennivå sjunker lite i bubbelräknaren så kluckar det i den. Få se om du får samma problem. Kommer låta den gå slut på vatten för nu har jag och vet hur jag ska ställa nålventil så jag får rätt flöde på co2.
Vad är en nålventil och vad har du den till? Jag har en backventil precis innan bubbelräknaren, men jag antar att vattnet kan dunsta eller försvinna på andra sätt. Än så länge så porlar det bara lite i den (från själva reaktorn). Du har ingen ph-kontroller? För den borde väl hålla ph:t hyfsat jämt väl? Jag har inte kommit ner i 6.9 än (vilket är där den bryter), men det kommer den att göra inatt. Så jag hoppas nu att den bryter så jag slipper få en tråkig syn i morgon bitti. Men efter det tänker jag mig att det alltid kommer att ligga mellan 6.9 och 7.1-isch.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Bör jag gasa på lite mer med co2:n?

Inlägg av hollowman » 21 okt 2016, 07:04

En nålventil brukar sitta på regulatorn och är extra känslig som används för att ställa in bubbeltakten.
Jo jag kör med ph kontroller och den håller mitt ph stadigt
Runt 6,9 ( den är inställd på 6,97 fråga mig inte varför :) beror nog på att mitt kh runt 8 och då ska man ligga på 6,9-7,0 så jag tog något där i mellan så den slår av vid 6,92 och slår på vid7,02) .
Om den porlar lite så kan du ju lufta reaktorn men luftslangen.
Den borde trycka ner ditt ph ganska snabbt tycker jag.
när du skriver har du gjort vattenbyte då för då tar det lite längre tid ta trycka ner ph annars så ska den trycka ner den snabbare. Vad har du för bubbeltakt i bubbelräknaren?
Kan vara att du måste höja takten lite om det tar tid för reaktorn att ta ner ph.
Mvh peter

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster