Low-tech MED eller UTAN PUMP?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 14 maj 2009, 22:38

Skiren skrev:Du har redan växter som växer väldigt fort, som cabomban/hornsärven eller vad det är. Satsa på att få till de växter du vill ha direkt och lägg sedan en hög med snabbväxare som sessiflora eller vattenpest i ett hörn några veckor.
Alla de extrema snabbväxarna är ändå inget man vill ha kvar i karet så länge (enligt mig bör väl tilläggas) då de växer för fort och lägger sig över hela karet med konstant trimmningsbehov.

Andra låga växter kan du kolla efter i tropicas produktkatalog som finns på deras hemsida www.e-pages.dk/tropica/4/ eller på zoopets artbeskrivningar.


I see :). Men då planterar jag om lite och lägger pesten som är längst där bak i en klump vid ett av hörnen. Och så köper jag runt 4 st som inte blir så stora men väldigt effektiva. Sen skaffar jag fler så fort ekonomidelen är på plus. Ska ju trots allt börja köpa fiskar snart och och där lär det gå åt en slant :).

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 14 maj 2009, 23:04

Det är tillåtet att plantera dem om de får plats istället för att ha den i ett hörn flytandes;)

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 14 maj 2009, 23:11

Skiren skrev:Det är tillåtet att plantera dem om de får plats istället för att ha den i ett hörn flytandes;)
Äsch, det är pest vi snackar om :). Men så sant som du säger.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 maj 2009, 23:12

Halkar in på ett bananskal, hur ser växtuppsättningen ut? Filtrering? Belysning? Ser det som planterats ut som om det mår bra?

Du kanske har svarat på det? Som sagt jag halkade in...

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 14 maj 2009, 23:19

Jag kan verkligen rekommendera dig att kolla igenom tropicas instruktionsfilmer som visar på ett väldigt bra sätt hur man gör och hur mycket växter man ska ha osv.
http://www.tropica.com/go.asp?article=883
Välj att kolla på dem i hög kvalitet så ser man tydligare. Tyvärr är de ljudlösa om du undrat vart ljudet tog vägen.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 maj 2009, 23:27

Skiren skrev:Jag kan verkligen rekommendera dig att kolla igenom tropicas instruktionsfilmer som visar på ett väldigt bra sätt hur man gör och hur mycket växter man ska ha osv.
http://www.tropica.com/go.asp?article=883
Välj att kolla på dem i hög kvalitet så ser man tydligare. Tyvärr är de ljudlösa om du undrat vart ljudet tog vägen.
Det var väl inte mig du svarade va? Jag har haft lowtechs med jord och har numer lowtech utan jord (numer göder jag med PMDD det gjorde jag inte då jag körde med jord).

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 14 maj 2009, 23:28

Metalmaid skrev:Halkar in på ett bananskal, hur ser växtuppsättningen ut? Filtrering? Belysning? Ser det som planterats ut som om det mår bra?

Du kanske har svarat på det? Som sagt jag halkade in...
haha np :). Jadu, just nu har jag bara pest/hornsväv/svärdsplanta, fler på g förhoppningvis. Belysningen : philips aquarell 18w. Än sålänge så ser dom ut och må bra. Vi får se vad dom kommer att åstakomma om ett par veckor. *haha*

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 14 maj 2009, 23:30

Metalmaid skrev:
Skiren skrev:Jag kan verkligen rekommendera dig att kolla igenom tropicas instruktionsfilmer som visar på ett väldigt bra sätt hur man gör och hur mycket växter man ska ha osv.
http://www.tropica.com/go.asp?article=883
Välj att kolla på dem i hög kvalitet så ser man tydligare. Tyvärr är de ljudlösa om du undrat vart ljudet tog vägen.
Det var väl inte mig du svarade va? Jag har haft lowtechs med jord och har numer lowtech utan jord (numer göder jag med PMDD det gjorde jag inte då jag körde med jord).
Nejdå utan det var mot Semme det var riktat. Jag förutsätter att du redan kan dessa filmer utan och innan redan metalmaid;)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 maj 2009, 23:35

Semme skrev:
Metalmaid skrev:Halkar in på ett bananskal, hur ser växtuppsättningen ut? Filtrering? Belysning? Ser det som planterats ut som om det mår bra?

Du kanske har svarat på det? Som sagt jag halkade in...
haha np :). Jadu, just nu har jag bara pest/hornsväv/svärdsplanta, fler på g förhoppningvis. Belysningen : philips aquarell 18w. Än sålänge så ser dom ut och må bra. Vi får se vad dom kommer att åstakomma om ett par veckor. *haha*
Jag har varit borta ett tag, men låt se...plantera svärsplantan, låt resten flyta. Varning, svärdsplantan kommer att jorda runt när du omplanterar då den får stort rotsystem. Så tips leta på växter med mindre rotystem som inte är flytväxter.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 14 maj 2009, 23:36

är det bara ett rör i rampen?
18w på 112l låter i minsta laget!

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 14 maj 2009, 23:38

Clas skrev:är det bara ett rör i rampen?
18w på 112l låter i minsta laget!
2 st 18w :)...Ska jag fixa starkare?

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 14 maj 2009, 23:48

ca 0,32 w/l borde räcka till ett low-tech

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 15 maj 2009, 00:21

Metalmaid:

Kommer nog att förflytta svärdsplantan men vi får se vart. Vet att rötterna kommer bli betydligt större och att det är inget man vill leka med framöver.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 15 maj 2009, 01:53

Borde man inte kuna klippa ner plantan så nära rötterna som möjligt, och sen låta rötterna ligga kvar?

Eftersom tråden handlar om pumpar i low-tech, passar jag på att fråga eftersom jag precis slängt upp ett kar med jordbotten. Hur ska man rikta utblåset i ett lowtech med jordbotten, upp mot ytan eller tvärt om?
Mvh William

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 15 maj 2009, 08:30

Upp mot ytan om du vill ha bra och syrerik cirkulation. Nära ytan tycker jag ger samma effekt.

Gunrunner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 mar 2009, 18:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Gunrunner » 15 maj 2009, 08:40

Skiren skrev:Upp mot ytan om du vill ha bra och syrerik cirkulation. Nära ytan tycker jag ger samma effekt.
Men det vill man inte i lowtech, eller? Läste någonstans att om man har för mycket ytrörelse så försvinner "en massa" koldioxid och det är ju till för planeternas tillväxt. Är det kanske en sådan liten mängd att det inte spelar roll.

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 15 maj 2009, 09:10

Om ytan rör sig mycket så är det snarare tvärtom att det blir mer koldioxid i vattnet då den blandas i precis som syret. Däremot brukar man säga att det i High tech kar är dåligt med urluftning från t.ex. luftpumpar eftersom man där tillsätter extra koldioxid.

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 15 maj 2009, 11:17

Hmm frågade också det för ett par dagar sen och jag håller INTE med. Svaret jag fick var att : Vattnet ska vara stabilt så möjligt. Ju mer vattnet rör på sig desto mer försvinner koldioxiden. MEN eftersom fiskar behöver cirk så... Man får prioritera saker och ting sa han. Killen hade mindre cirk pga att han ville ha mer koldioxid i vattnet till växterna.

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 15 maj 2009, 11:22

Men Skiren har säkert mer rätt eftersom han är nog mer erfaren än gubben jag frågade :).

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 15 maj 2009, 12:42

Det där stämmer inte eftersom cirkulationen konstant tillsätter ny koldioxid i vattnet. Mindre cirkulation innebär att utbytet blir minimalt istället då man i low tech inte tillsätter någon extra CO2.

Användarvisningsbild
Semme
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Semme » 15 maj 2009, 12:57

Skiren skrev:Det där stämmer inte eftersom cirkulationen konstant tillsätter ny koldioxid i vattnet. Mindre cirkulation innebär att utbytet blir minimalt istället då man i low tech inte tillsätter någon extra CO2.
Men då öker jag på pumpen till kanske 70% ist för och ha på lägsta?....

Tänkte kanske skaffa några guppys idag och kolla om dom trivs. Så sjukt sugen på och bara ha något simmandes i karet :).

Gunrunner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 mar 2009, 18:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Gunrunner » 15 maj 2009, 13:03

Semme skrev:
Skiren skrev:Det där stämmer inte eftersom cirkulationen konstant tillsätter ny koldioxid i vattnet. Mindre cirkulation innebär att utbytet blir minimalt istället då man i low tech inte tillsätter någon extra CO2.
Men då öker jag på pumpen till kanske 70% ist för och ha på lägsta?....

Tänkte kanske skaffa några guppys idag och kolla om dom trivs. Så sjukt sugen på och bara ha något simmandes i karet :).
Men hur mycket ytrörelse bör man ha? Mer är väl inte alltid bättre. Vad jag har förstått så bör man ha som någon här på plantswap sa "så växterna svajar".

Skiren vi sätter dig på test här! :P :P

oXo
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 86
Blev medlem: 09 apr 2009, 11:15
Ort: Furulund/Skåne

Inlägg av oXo » 15 maj 2009, 14:12

Gunrunner skrev:Men hur mycket ytrörelse bör man ha? Mer är väl inte alltid bättre. Vad jag har förstått så bör man ha som någon här på plantswap sa "så växterna svajar".
Jag tror det var defdac som sa det och japp så mycket är bra, det behövs för att föra in co2 in bland alla växterna.

Mvh Mattias

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 maj 2009, 16:18

Precis. Det bildas CO2-fattiga lager runt växternas blad när dom suger ur all CO2 ur vattnet. Står vattnet väldigt stilla så blir dessa lager ganska tjocka och CO2:n får svårt att ta sig till bladet. Det måste ske via diffusion som ofta är en relativt långstam process.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 15 maj 2009, 23:53

Självklart finns det en övre gräns till vad som är rimligt också. Med ett innerfilter är det väldigt lätt att uppleva att det blåser för mycket vilket gör att man stryper filtret. Men då kunde man ju köpt ett med klenare pump redan från början. Den mängd filtermaterial man ev. skulle förlora vid en nedgradering är så löjligt liten att den nästan inte har nån betydelse för karet. Detta gäller inte för ytterfilter på samma sätt då dessa är enkla att fördela flödet så att man får ett lugnare vatten.

Personligen gillar jag att ha bra flås på vattnet. Man slipper bös på botten och fiskarna blir piggare och mer aktiva. Att säga "det ska vara så de vajar" är visserligen ett bra mått men tolkas ju olika för varje person. Vissa tycker det är tillräckligt när växterna rör på sig medans andra slickar dem utmed sanden. Nånstans där emellan i lagom Sverige tycker jag man ska ligga.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster