Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Mimåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 jan 2014, 17:22

Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Mimåne » 31 maj 2015, 21:35

Jag vill börja tillföra trycksatt co2 till mitt ena akvarium och funderar på att beställa in detta:
http://www.co2art.co.uk/products/comple ... up-to-120l

Komplett system för sodastream. Det jag funderar på är om det passar med aga flaskor till detta system? De har ganska billig påfyllning på rusta ser jag, 39:-. Och hur länge kan en sådan flaska räcka på ett 100L akvarium med låg-medium utsläpp av co2?

Är det skillnad på kolsyra och kolsyra förresten? Om det ena är bättre än det andra, aga, sodastream, vikingsoda..?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Raven » 01 jun 2015, 03:05

Mimåne skrev:Det jag funderar på är om det passar med aga flaskor till detta system? De har ganska billig påfyllning på rusta ser jag, 39:-.
dET PAssar alla nyare sodastreamflaskor oavsett tillverkare, gängan är standardiserad.

Och hur länge kan en sådan flaska räcka på ett 100L akvarium med låg-medium utsläpp av co2?
diverse/co2/sum.php
Är det skillnad på kolsyra och kolsyra förresten? Om det ena är bättre än det andra, aga, sodastream, vikingsoda..?
Den skillnaden som finns är renlighetsgraden och det är livsmedelskvalité du kommer använda.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mimåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 jan 2014, 17:22

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Mimåne » 01 jun 2015, 18:27

Raven skrev:
Mimåne skrev:Det jag funderar på är om det passar med aga flaskor till detta system? De har ganska billig påfyllning på rusta ser jag, 39:-.
dET PAssar alla nyare sodastreamflaskor oavsett tillverkare, gängan är standardiserad.


Och hur länge kan en sådan flaska räcka på ett 100L akvarium med låg-medium utsläpp av co2?
diverse/co2/sum.php
Är det skillnad på kolsyra och kolsyra förresten? Om det ena är bättre än det andra, aga, sodastream, vikingsoda..?
Den skillnaden som finns är renlighetsgraden och det är livsmedelskvalité du kommer använda.
Du menar alltså Ja, aga flaskorna från rusta fungerar?

Tyvärr förstår jag inte mig på tabellen med Co2 utsläpp. Jag förstår om det är svårt att säga exakt men det jag söker svar på är om det rör sig om en flaska i veckan, en flaska i månaden, eller en flaska i halvåret? Något ditåt på ett ungefär.

Om jag förstått dig rätt så menar du att det är skillnad på kolsyra och kolsyra. Om jag nu vill använda sodastream, vilket märke är bäst att köra på för akvariet?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Raven » 01 jun 2015, 21:06

Mimåne skrev:Du menar alltså Ja, aga flaskorna från rusta fungerar?
Om det är rätt gänga ja.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/aga_soda_1.jpg
Tyvärr förstår jag inte mig på tabellen med Co2 utsläpp. Jag förstår om det är svårt att säga exakt men det jag söker svar på är om det rör sig om en flaska i veckan, en flaska i månaden, eller en flaska i halvåret? Något ditåt på ett ungefär.
Tabell A är storlek på akvariet och tabell E är förbrukning i gram per dag, ~10-20 gram så typ 20-40 dagar per flaska.
Om jag förstått dig rätt så menar du att det är skillnad på kolsyra och kolsyra. Om jag nu vill använda sodastream, vilket märke är bäst att köra på för akvariet?
Alla sodastreamflaskor har livsmedelsklassad koldioxid.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mimåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 jan 2014, 17:22

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Mimåne » 02 jun 2015, 13:10

Så alltså en månadskostnad på 39kr ungefär. Det kändes ju billigt.

Hur vet jag om det är rätt gänga på aga flaskorna från rusta och på systemet jag tänkt köpa då? :P http://www.co2art.co.uk/products/comple ... up-to-120l

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Bson » 02 jun 2015, 14:00

Svårt det där med förbrukning av CO2. Det beror på hur effektivt man kan lösa CO2 i vatten, alltså vilken reaktor eller diffusor man väljer. Men jag skulle gissa att en Sodastream-flaska borde räcka minst ett par månader till ett 100l med det system du länkat till.

Mimåne
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 jan 2014, 17:22

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Mimåne » 03 jun 2015, 10:45

Jaså det beror på det också. Låter logiskt. Men att det kan vara så stora meningsskiljaktigheter om hur länge en sodastream flaska räcker. Jag har fått svar om att det går en flaska i månaden och nu en flaska på ett par månader. Kanske en korkad fråga men när flaskan är slut, märker man då det på att det slutar komma bubblor eller? :P

Jag funderar över en annan sak också. Jag frågar om det här istället för att skapa ännu en ny tråd.

Belysningen, vad tycker ni om att man delar upp de tända ljustimmarna i två delar med en kort natt däremellan?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Bson » 03 jun 2015, 15:20

Att förbrukningen skiljer sig åt beror nog till stor del på hur effektiv reaktor eller liknande man har, men styrning av CO2 via controller eller timer och olika belysningstid kan också spela roll (längre tid=mera CO2).När flaskan är slut är det precis som du tror, det slutar komma bubblor. Dock får man ju en fingervisning ifall manometern står på 0. Att dela upp ljusperioden tycker jag inte är bra eller optimalt, men det är inte förbjudet :-)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Trycksatt Co2, sodastream, aga?

Inlägg av Mr_Ewing » 03 jun 2015, 16:40

Mimåne skrev:Så alltså en månadskostnad på 39kr ungefär. Det kändes ju billigt.

Hur vet jag om det är rätt gänga på aga flaskorna från rusta och på systemet jag tänkt köpa då? :P http://www.co2art.co.uk/products/comple ... up-to-120l
Alltså - ALLA CO2 flaskor av sodastreamtyp har samma gänga - det spelar alltså ingen roll om du kör på AGA eller RUSTA eller andra märken.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster