Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Paze
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2014, 16:05

Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av Paze » 08 sep 2014, 16:45

Tjenare! E helt ny på forumet så vet inte om jag lagt tråden i rätt kategori.

I alla fall, jag har läst mycket, både här på plantswap och andra forum. Jag har läst framför allt Benas guide ifall någon hade tänkt länka den då alla verkar hänvisa till den så fort de rör sig om co2 frågor.
Jag har byggt anläggningen så som bena förklara och allting sluter tätt, inga läckage någonstans.
Gick dock efter ett annat recept än benas, då jag ville ha ett för 1.5 liters petflaskor istållet för 5 liters dunkar. Så jag sökte mig runt och hittade ett färdigräknat recept för 1.5 liters flaskor och hittade detta recept från Heeke. (tror jag han hette, verkar vara ett välkänt namn för insatta)

Receptet:
1 liter ljummet vatten
1 dl socker
6ml mjölkpulver
1 krm natriumbensoat
1/2 krm torrjäst (söta degar)

Så jag har blandat detta recept i först en flaska. Efter ett par timmar hade de börjat bubbla i reningsflaskan så jag var nöjd. Men efter att de hade börjat bubbla och fortsatt i 2 dagar så kunde jag fortfarande inte så några bubblor komma ut ur syrestenen som är i akvariet. Skakade lite på flaskan och då kom lite bubblor ur syrestenen ett par sekunder men avtog sedan. Då gjorde jag nästa mäsk blandning pch tänkte de skulle sätt fart på de, och har nu efter ytterligare 2 dagar inga bubblor ut ur syrestenen. Vad är fel? Kan inte hitta någon som verkar haft samma problem, eller förväntar jag mig alldeles för mycket? När jag ser DIY videos på uoutube verkar de vara en riktig champange effekt som kommer ut och alla pratar ju om att bubblorna ska slås sönder så mycket hit och dit genom olika processer, men vilka jävla bubblor?! Och än en gång, jag vet att allt är tätt och att systemet funkar för om jag skakar på reningsflaskan kommer de ut en jävla massa bubblor i några sekunde. Men de blir inga bubblor alls av att bara låta de gå självmant. Kan någon vänlig själ kanske hjälpa mig lösa denna gåta som jag verkar vara ensam i världen om att tampas med.

Är receptet dåligt kanske? Har jag för små behållare? Förväntar jag mig alldeles för mycket? Eller är jag bara alldeles för otålig?

Något säger mig i alla fall att de inte står rätt till så skulle verkligen uppskatta hjälp!

Mvh Paze

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av Krukan » 08 sep 2014, 20:21

Den absolut vanligaste anledningen är att de läcker någonstans. Den näst vanligaste anledningen är att 'systemet' inte klarar av att bygga upp det tryck som behövs för att trycka gasen genom stenen/diffusorn.
Jag skulle börja med att ta bort syrestenen och kolla om det kommer bubblor. Om inte skulle jag sänka ner allt, flaskor och slangar, under vatten för att verkligen säkerställa att det inte läcker. Om det mot all förmodan inte gör det, läcker alltså, så lovar jag att hjälpa till med fortsatt felsökning.
Lycka till

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av Admin JTFix » 08 sep 2014, 20:37

Paze skrev: Har jag för små behållare?
Hur stort är karet då?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av H » 08 sep 2014, 21:26

Förutsatt att du fått i ordning en jäsning så att bildas det gas!

Torrjästen är klurigare att få jäsa, prova en färskjjäst, den går knappt att misslyckasmed.

Kommer inte gasen ut ur syrestenen så kommer den ut från annat ställe. Du har en LÄCKA.


H.

thaifighter

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av thaifighter » 08 sep 2014, 23:54

Jag kör bara med 1 dl rörsocker i svagt ljummet vatten i en 1,5 L PET flaska, som jag skakar länge tills allt socker lösts upp.
Sen tar jag lite av det ljumma vattnet i ett DL mått och häller i ca 1/3 rågad tesked med röd torrjäst,
som jag rör runt med skeden tills allt har lösts upp efter ca 3-4 minuter, sen häller jag i det i PET flaskan och skakar om den, sen är det klart.
Brukar ta halva dan ungefär, ibland lite längre innan det börjar komma bubblor ur glasdiffusorn.
Sen brukar det hålla på i upp till 2 veckor innan det är dax att byta sats.
Vanligaste stället för mej som det kan läcka gas från är backventilen som är gjord av plast.
Har du en vanlig syresten eller en s.k. atomizer?
Den sista behöver mer tryck för att få ut bubblorna och passar bäst till CO2 tub.

Thaifighter

Paze
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2014, 16:05

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av Paze » 09 sep 2014, 09:18

Tack för alla svar! Det är ett 50-liters kar co2 ska in i.
Jag får kolla noga idag ifall det råkar läcka någon stans då, kanske man behöver silikona runt back ventilerna också?

Syrestenen är en helt vanlig syresten jag pröjsa en tia fär på hornbach, det ska väl fungera?

Tack för alla svar, jag återkommer när jag vet mer!

Mvh

Paze
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2014, 16:05

Re: Varför fungerar inte min co2 anläggning?!

Inlägg av Paze » 14 sep 2014, 17:09

Nu har de hänt lite sen sist! Mycket riktigt som några sa så var det ett litet läckage, så silikonade på rejält en gång över läckan och nu fungerar allting bra! Har dick ändrat lite på receptet och ersatt natriumbensoat med bikarbonat istället, och upplever jäsningen bättre nu. Har dock inget jämnt tryck, ännu i alla fall. Utan det kommer 10-15 bubblor åt gången sen efter ett tag kommer det 10-15 till. Men de strömmar ut rejält med co2 i karet så är relativt nöjd nu.

Tack för alla snabba och bra svar!

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster