Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Inlägg av Gnici » 04 jul 2016, 16:05

Har planer på att prova på ett öppet akvarium med mitt 54l. Tanken är jordbotten och så lite teknik som möjligt.

Ska bygga en "sarg" upptill ovanpå akvariet för att dels skymma övrekanten på akvariet och dels höja upp så att inga fiskar hoppar ur och alt. att montera belysning i. Det andra alt. är att hänga belysning ovanför akvariet.

en tanke är vanliga lågenergilampor, men hur mycket ljus behövs till detta kar och hur ska jag rigga upp dem eller montera dem på sargen/ovanför karet? Vill komma så billigt undan som möjligt. Flytväxter som musselblomma och vattenormbunke, cryptor, hydrophila som får växa upp över ytan, jawaormunke, anubias, sessifloria och javamossa är växter jag kommer att testa. Även "landväxter" typ fredskalla som får ha en del rötter i karet ovs. Kommer att i början trycka ner fler snabbväxande om jag får tag på, vi får se....

Tanken är att få akvariet att fungera utan tillsatt gödning utom från botten med matning av fiskarna...

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Inlägg av Raven » 05 jul 2016, 08:49

2x23W lågenergi 6500K räcker en bra bit men inte till ljuskrävande växter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Inlägg av Bson » 05 jul 2016, 09:58

Jag hade valt en sådan här https://www.aquafis.de/ALU-Designer-Leu ... m-4X24w-T5. Räcker med två att använda två av rören.
eller möjligen https://www.aquafis.de/HI-Lumen-LED-60- ... -60cm-70cm.
Sargen får nog vara rejält hög om den skall stoppa fiskar som hoppar (vilket väldigt få gör).

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Inlägg av Gnici » 05 jul 2016, 19:27

Tack för svar :) Blir nog att försöka hitta skärmar/lamphållare av något slag som funkar att hänga ovanför från taket och sedan lågenergilampor som Raven skriver.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Belysning ovanför öppet 54l low-tec

Inlägg av Bson » 06 jul 2016, 08:49

Finns ju små billiga armaturer för växtbelysning som man kanske kan använda. Men man får nog satsa på växter som kräver lite ljus, flytväxter som skuggar kan ev. bli ett problem.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster