Krukväxter för akvariet? (stripa nitrat)

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Krukväxter för akvariet? (stripa nitrat)

Inlägg av Raven » 05 okt 2011, 01:07

Har ett lowtechakvarie med mycke nitrat i trots en rejäl växtmassa så tänkte testa med en krukväxt för att strippa vattnet på nitrat, ampellilja med rötterna i vattnet.

Men vilka fler krukväxter kan leva med rötterna 100% nedsänkta i vatten under längre perioder utan att vissna, bli dåliga eller förgifta vattnet?
Gullranka?
Mvh Raven
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 05 okt 2011, 01:16

Du kan få en svärdplanta eller två av mig om några veckor, tänker göra mig av med dem jag har, kan va nått ;)?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 05 okt 2011, 01:22

Beror på vilken art av svärdsplanta du har?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 05 okt 2011, 01:28

Orkar inte leta bild men det är väll vad man kallar för en Echinodorus bleheri, ingen särskild sort, ser precis ut som på bilden jag länkar till: http://www.plantgeek.net/images/plantpi ... e_1951.jpg på pricken

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 05 okt 2011, 01:30

Tack men nej tack, akvariet är bara 35cm högt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 05 okt 2011, 01:35

Som att det spelar nån roll http://www.siamaquarium.com/Bpic/echino ... ri%201.jpg hehe, men men visst, hade ingen aning tänkte bara höra o se, vad gäller krukväxter så har jag ingen aning, dom enda som kommer mig i tankarna är olika sorters köttätande växter men de behöver inte så mkt näring heller så de hade nog itne gjort värst mkt heller ?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 05 okt 2011, 09:16

Hmm, har för mig att ampelliljan inte är direkt lämplig där, men testa och se. Klassiker är fredskalla (finns dvärgvarianter men jag är osäker på om de håller sig små), Philodendron-arter (finns relativt små) och Iris (blir stor). Hade burken varit högre, så gjorde Andreas Spreinat ett experiment med Monstera i en Malawiburk, men den drog iväg ett par meter innan han stoppade testet. Nitratnivån sjönk som en sten iaf. Annars har du ju också flera normala akvarieväxter som rätt lätt ger sig upp ovanför ytan utan att bli för stora. Kan tänka mig att t ex spikblad ser rätt najs ut att ringla runt akvariet.

Bleherin torkar lätt ut med bladen ovanför ytan. Finns en del andra mindre svärdsplantor som funkar bättre. Flytväxter kan annars göra underverk för höga nitrathalter. De får verkligt najs rotsystem och är enkla att föryngra när de blir för stora.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

aejohansson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 452
Blev medlem: 14 jun 2011, 00:06
Ort: Umeå

Re: Krukväxter för akvariet? (stripa nitrat)

Inlägg av aejohansson » 05 okt 2011, 11:58

Raven skrev:Har ett lowtechakvarie med mycke nitrat i trots en rejäl växtmassa så tänkte testa med en krukväxt för att strippa vattnet på nitrat, ampellilja med rötterna i vattnet.

Men vilka fler krukväxter kan leva med rötterna 100% nedsänkta i vatten under längre perioder utan att vissna, bli dåliga eller förgifta vattnet?
Gullranka?
Mvh Raven
Jag har flytormbunke som funkar bra för att minska nitrit som du skulle kunna få för 12 kr i porto om de lever.

Annars kan du lägga gullranka på ytan eller plantera rötterna från en fredskalla i vatten

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 05 okt 2011, 12:04

I princip alla växter kan leva med rötterna i vatten om vattnet är i rörelse, alltså syresatt, en del lökar och knölväxter är undantag.

Jag har till och med sett kaktusar växa med rötterna i vatten.

Om du vill bli av med kväve så undvik arter som kan binda kväve ur luften. I övrigt är det bara att köra på, grovt sett så ju mer torrsubstans de bygger desto mer renar det, för en mer noggrann jämförelse i kväveupptagningsförmåga behöver man titta på proteinhalten. Detta gäller inte för hur fort växten kan växa, utan för hur fort växten verkligen växer i den aktuella situationen.

Jag använder bland annat Ipomoea aquatica, det är en slingerväxt som naturligt lever vid eller flytande "på" vatten. Den växer snabbt, och mot ljuset, så man kan låta den växa till fönstret och bli maximalt effektiv. Det är en bladgrönsak, men jag använder överskottet mest för att mata husdjuren med. Den vanligt förekommande uppgiften om den snabbwokad skulle vara en delikatess tycker jag personligen är en överdrift, smakmässigt gör den inget väsen av sig i en blandad normalt kryddad wok.

Jag har dessutom ampellilja, som frodas, och ett par sorters prydnadsgräs som iaf växer, med rötterna i vatten, i skuggan från all Ipomoea aquatica.

Slingerväxter som Ipomoea aquatica, monstera och gullranka delar ju alla den extrema fördelen att de kan växa till fönstret och få maximal tillväxt därifrån. Ipomoea aquatica är mest explosiv i sin tillväxt, kan ätas eller matas med, de andra har väl fördelen att det går sakta men säkert.


Stora Echinodorusar så som till exempel palefolius var latifolius, cordifolius och grandiflorus kan planteras i botten på öppna akvarier, får de hyggligt med ljus och näringrikt substrat kommer de att växa upp ur akariet och dra näring ur botten på en halv kvadratmeters yta eller mer, om det finns så mycket bottenyta.

Vattenhyacinten Eichornia crassipes har ju testat bäst på att ta upp kväve i en jämförelse bland ett antal vatteväxter som normalt anses som snabbväxande, mätt per yta. Den behöver dock bra med ljus för att växa bra. Se: http://www.thekrib.com/Plants/Fertilize ... chart.html

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 05 okt 2011, 16:42

Erik, hur blir rötterna på Ampelliljan när de är helt i vatten? De får ju "näringsklumpar" på rötterna i kruka. Ser de ut så helt i vatten också?
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 05 okt 2011, 22:19

Meatwipe skrev:Som att det spelar nån roll http://www.siamaquarium.com/Bpic/echino ... ri%201.jpg hehe, men men visst
Lite för trångt på bredden också för e.bleheri ;)
Bilagor
P051011_22.11.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 okt 2011, 05:28

Hmm, ser ut som du redan har en osiris, låt den dra iväg då... *s*
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 06 okt 2011, 07:39

@Patrik Jag hade fått för mig att ampelliljans tjocka rötter var vattenreserver, Jag får lov att googla på det sen, i vilket fall som helst ser min planta ut att ha övergivit det där med fingertjocka rötter sen den kom i vatten.


@Raven, om du har ett fönster i rummet rekommenderar jag verkligen att ta dig till närmsta Thai-mat-butik och köpa Ipomoea aquatica. Här uppe får jag så det räcker till akvariet och blir över till en måltid för 16-25 SEK, och det borde inte vara dyrare där nere.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 okt 2011, 10:41

Erik, behöver inte googla, vet bara att de har tjocka rötter - och nu vet jag också att de överger dem i "hydroponic". ;)
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 06 okt 2011, 18:48

Jag har googlat lite, har inte läst någon vetenskaplig artikel, men den allmänna lekmanna-uppfattningen verkar vara att det är vattenreservoarer, vilket anses förklara ampelliljans höga tolerans för långa perioder mellan vattningarna.

Eftersom vattnet som strömmar över min ampelliljas rötter kommer från ett akvarium där jag odlar vattenlevande djur är den hetaste termen för hur den växer "aquaponic", eller akvaponiskt om man vill direktöversätta det till svenska.

Nåväl, tillbaka till ämnet. Ampellilja fungerar som akvaponisk kväverensare, har ju bladmassan väldigt nära rötterna, men framförallt den helgröna varianten har ju låga ljuskrav, så viss renande effekt kan den ju ge även om den är en bit från närmsta fönster.

Monstera är väl den mest kända klassikern för akvaponi-kvävereducering i akvarier, när den väl vuxit till sig kan den ju få helt enorm bladyta, och den ställer inte så stora krav på mycket ljus heller för att växa, även om det går sakta i svagt ljus.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 06 okt 2011, 18:52

Men hur är det med gullrankor?, har ett gäng gullrankor ute i köket inklusive en som bröts av för ett par månader och sen dess stått i ett dricksglas för att få nya rötter.
Skulle passa rätt perfekt med rötterna nere vid akvariet och sen låta den växa uppe vid fönstret 40cm ovanför akvariet.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 06 okt 2011, 20:45

Kör på gullranka, det blir nog bra det, om du inte givit den näring på länge så lär den vara "hungrig".

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 07 okt 2011, 07:34

Jepp, gullrankan ska funka. Har sett den på det sätt du vill använda den i flera offentliga akvarium.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 07 okt 2011, 13:47

Suveränt, gullranka är min favoritväxt, har 12meter ute i köket :D och behöver inte strula med extra belysning heller då den kommer växa upp mot fönstret.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
kaptenen
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 161
Blev medlem: 08 jun 2011, 17:33
Ort: Stockholm

Inlägg av kaptenen » 07 okt 2011, 15:22

Jag hade gullranka i mitt öppna akvarium som jag hade förut. Funkade jättebra, dock fick jag hänga upp den ett par gånger så att den inte hamna på golvet ;-)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 okt 2011, 18:41

Kanske bara slump men satte ned ampellilja i en plastlåda med några småfiskar och en skalar, strax efteråt blev skalaren extremt skygg och gömde sig hela tiden bakom vallisnerian.
Tog bort ampelliljan efter 2 dagar å gjorde ett 30% vattenbyte och efter det kom skalaren fram igen, en skalar som i normala fall hela tiden är framme.
Backar inte när jag klampar förbi lådan, är alltid framme speciellt vid matning och är mer nyfiken än rädd när katten klättrar runt på lådan och ibland försöker jaga skalaren.

Är snudd på att jag kan stoppa ned handen och klia hakan på skalaren, bokstavligt talat.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 okt 2011, 20:58

Ser inget direkt samband faktiskt. Plastlåda låter spontant som vilken skalar som helst hade blivit skygg i, ffa om man trixat med något i eller kring lådan. Men visst, stoppade du ned ampelliljan när den var helt nyskuren eller nyplockad så kanske något har läckt ut. OM det är så tippar jag spontant att det inte är särdeles bra med något nyskuret/nyplockat öht. Kan läcka en del saker då - låt sådant ligga i luften ett tag så porerna hinner sluta sig.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 okt 2011, 23:37

Ampelliljan var inte nyskuren eller nyplockad, skott som stått ett par månader i vas för att bilda rötter och enda gången jag sett denna skalaren skygg i plastlådan var när ampelliljan stog där med rötterna i blöt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 21 okt 2011, 13:40

Tycker inte det ser ut som skalaren är direkt skygg ;) plastlådan är på 55liter och den kan gömma sig om den vill.
Bilagor
02150007.JPG
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

[daniel]
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 okt 2013, 09:54

Re: Krukväxter för akvariet? (stripa nitrat)

Inlägg av [daniel] » 25 feb 2014, 12:33

Hur gick det? Tog rötterna över era kar?

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster