HC Cuba DSM - Alla tips mottages!

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

adolfwillson
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jun 2016, 15:46

HC Cuba DSM - Alla tips mottages!

Inlägg av adolfwillson » 13 jun 2016, 16:42

Hej! Jag är relativt grön när det kommer till att sköta om mina växter. Köpte HC cuba för ett tag sedan och startade submerged med ambition om att få en fin matta på botten men det gick inte alls bra så jag gör nu en nystart och tänkte prova på DSM. Har läst på en del och sett flera olika metoder men det skulle vara väldigt trevligt att bolla lite med någon som har koll på grejerna och kan ge en tips och trix (som fungerar).

Setup: 30 liters nanokar "aquael". Har täckt med plastfolie och har en liten springa på 1 cm. Belysning: Current Satellite Plus Freshwater LED. Har i dagsläget tänt ca 10 timmar om dygnet och har även taklampa i rummet som körs plus kanske lite ljusstänk från dataskärmen :) Rumstemperatur: Ca 24. Duschar plantorna en gång om dagen tills jag ser att det bildas lite vatten längst ner i sluttningen av karet (har en brant i karet 8 cm baktill och 3 cm framtill med grus)

Det första jag undrar är ifall man måste ha "soil" eller ej? Jag har valt att inte ha det utan har bara väldigt finkornigt grus (strax innan sand) blandat med något grövre grus. Har för närvarande ingen sten eller dylikt heller men det kommer tillkomma en rot med javamossa då jag fyller tanken. Anledning till att jag inte har soil eller gödning är för att jag inte vill att mina räkor ska få en chock vid flytt från nuvarande boende och chilla vidare, jag har även hört att det inte ska behövas till HC Cuba men åter igen, vore skönt att få höra av er vad ni anser. Han jag köpte roten med javamossan utav menade på att den tar mycket näring, kan detta ha vart orsaken till att mitt första försök inte gick vägen?

Det andra jag undrar över är ifall min belysning räcker till? Åter igen råder det här delade meningar somliga menar på att HC Cuba har en myt om att behöva mycket ljus men att det inte är så medans andra menar att det är så. Vad är eran erfarenhet? Behöver jag mer ljus? Spec för armatur Current Satellite Plus Freshwater LED är 18 W med följande dioder: 48 White/24 RGB. Avstånd till mina plantor är mellan 28-32 cm. Ska jag linda alu-folie runt kuben och på så sätt förstärka ljuset eller är det overkill?

Tredje frågan: När jag går från DSM till submerged tänkte jag använda armaturen som ingick till min Aquael kub, dvs 6W, 8500K. Är den för klen behövs det mer ljus?

Fjärde och sista frågan. Sitter i skrivande stund och konstruerar ett hemmabygge för CO2 (jäsning i petflaska filtrerat via vatten i liten petflaska in till karet). Såg en timelapse när det var någon som hade detta i sin kub vid DSM. Bu eller bä? Ska jag köra med CO2 och täcka öppningen till karet helt? Hört om att det finns risk för mögel när man har täcker hela karet så det är därför jag har en öppning på 1 cm. Skulle jag ha kvar denna öppning så känns det som ett waste då all CO2 lär läcka ur med en så stor springa. Vad anser ni? Räcker det med CO2 från luften eller behövs det mer, mår HC Cuba bättre av tillsatt CO2? Tanken är att när jag har submerged så kopplar jag på en diffusor på CO2 slangen.

Tusen tack på förhand för alla svar.

Mvh W

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: HC Cuba DSM - Alla tips mottages!

Inlägg av GasseG » 13 jun 2016, 20:35

Någon annan får svara som antagligen gör det bättre än jag. Jag vill dock bara inflika att försök koppla på en strypt luftpump på din "hemma-CO2" anläggning. Jag har sett allt för många taffliga försök där de ska trycka ut koldioxiden flera dm under vattenytan med jäsningens eget tryck :!: :?:
Det slutar oftast bara med att systemet läcker osv...n00bs
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster