Recensiondel - Annonsördel i forumet

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Recensiondel - Annonsördel i forumet

Inlägg av daniel_i_malmö » 17 maj 2011, 13:31

Med anledning av denna tråd: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=13427

Nog blir det lite konstigt när kommersiella aktörer startar trådar med reklam i recensionsdelen av forumet?

Jag tycker saltvattensguidens modell är bra, där får betalande annonsörer ett eget underforum under rubriken 'Annonsörer'. Andra affärer är bannlysta.

Detta är alltså förslag på förbättring av forumet, inte kritik mot annonsören i fråga.
Bild

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 17 maj 2011, 13:50

Nu är ju Brams en 6-faldig donator, men visst tycker jag att din ide´ är bra.
Jag skall ta upp detta med ledningen.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 17 maj 2011, 17:12

Anettejt skrev:Nu är ju Brams en 6-faldig donator, men visst tycker jag att din ide´ är bra.
Jag skall ta upp detta med ledningen.
Ja, och apropå det, jag har klickat på Donationslänken ett par gånger då och då men varje gång har det resulterat i att datorn vill börja installera ett mailprogram.

Hur ska den som inte har ett mailprogram på datorn (endast webbmail) göra för att donera?
Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 maj 2011, 17:18

skicka ett mail till donera@plantswap.se med ämnde "donation till plantswap"

Jag har i dag donerat xx: kronor till PlantSwap genom en insättning på något av nedanstående sätt :
Swedbank 80598 393023390-7
Payson donera@plantswap.se
Paypal donera@plantswap.se

med signaturen:
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 17 maj 2011, 17:24

Tar inte illa upp, funderade själv om jag skulle skriva det eller inte... och vart isf.

Vill påpeka att det inte är så lätt att stå med en fot i hobbyn och med den andra foten där man tjänar pengar på just hobbyn.
Om ni tror mig eller ej vet jag faktiskt inte, men oftast när jag gör liknande inlägg så är det mer för att upplysa mina "fellow nerds" att det hade kommit massa kul varor mer än att jag gör det för reklamsyfte. Även om det säger mot sig själv lite...
Ja, ni fattar nog vad jag menar.

Gör gärna en egen annonsördel. Men var försiktiga så att det inte blir som på andra forum där jag, som entusiast inte kan tipsa om varken fisk eller hårdvara utan att "göra reklam". Hade jag inte jobbat på akvarieteknik som levererar till många av butikerna i sverige så hade det inte uppfattats negativt?

Jag tycker att man ska ha rätt att upplysa sina liksinnade med information som kan vara intressant, även om man jobbar på butiken/stället som säljer varan. Men det är däremot inte rätt att bombardera i trådar eller förstöra... återigen ett fall där moral och vett får sätta regler. Nått som jag tycker att vi här på PS är ganska duktiga på!
Bild Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 maj 2011, 17:49

Kan man verkligen jämställa "snack" från en grossistfirma som bara vänder sig till företag med "snack" från en återförsäljare typ pwss?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 17 maj 2011, 18:08

Det vore väl inga problem med en särskild hörna för butikstips/reklam där man får vara ensidig och tipsa så mycket man orkar om sina egna (eller andras) produkter?

Kanske under köp/säl/byt-delen av forumet?
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 17 maj 2011, 18:10

averater skrev:Det vore väl inga problem med en särskild hörna för butikstips/reklam där man får vara ensidig och tipsa så mycket man orkar om sina egna (eller andras) produkter?

Kanske under köp/säl/byt-delen av forumet?
Om det missbrukas så kommer dock värdet att minska på dessa inlägg. Ingen vill läsa hundra gånger om dan hur billigt det är med algtabletter på en viss webbutik? Rätta mig om jag har fel!?
Bild Bild

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 17 maj 2011, 18:19

Om systemet vi har nu missbrukas kommer också ärdet på inlägg minska. Så jag tänker i mitt naiva sinne att det säkert inte händer att det missbrukas så illa att det blir problem...
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 17 maj 2011, 18:20

brams skrev:
averater skrev:Det vore väl inga problem med en särskild hörna för butikstips/reklam där man får vara ensidig och tipsa så mycket man orkar om sina egna (eller andras) produkter?

Kanske under köp/säl/byt-delen av forumet?
Om det missbrukas så kommer dock värdet att minska på dessa inlägg. Ingen vill läsa hundra gånger om dan hur billigt det är med algtabletter på en viss webbutik? Rätta mig om jag har fel!?
+1

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 17 maj 2011, 19:15

brams skrev:Om det missbrukas så kommer dock värdet att minska på dessa inlägg. Ingen vill läsa hundra gånger om dan hur billigt det är med algtabletter på en viss webbutik? Rätta mig om jag har fel!?
Du har helt rätt och sköter det snyggt. Relevant, icke-spammig, information är aldrig fel. Att du dessutom är tydlig med eventuellt "jäv" ger extra cred.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 17 maj 2011, 19:18

Om det missbrukas så kommer dock värdet att minska på dessa inlägg. Ingen vill läsa hundra gånger om dan hur billigt det är med algtabletter på en viss webbutik? Rätta mig om jag har fel!?
Och då får annonsören nästan skylla sig sjävt.
Det ska vara intressant att gå in och läsa en tråduppdatering.

Som i Brams fall, där läser jag alltid så fårt han skriver något, för jag vet att det är nytt han tipsar om.

En person som skriker algtabletter hit, rabatt dit, sänkta priser ner, och håvar dit förlorar snabbt sina "läsare" och då även en stor reklamplats.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 17 maj 2011, 20:05

*ler*

det kunde ju gå att lösa . . en donater som vill annonsera kunde fått en egen låst tråd i en forumsdel " typ affären informerar " eller liknande så fort det finns en donation i affärens namn men det skulle ju såklart innebära att behöva skapa en ny användarklass , administration av att starta en tråd som bara den specifika användarklassen ( tex användarklass " brams " är en egen klass för honom ) som donatorn skulle hamna i kunde skriva i . . men det känns lite overkill kanske.

så länge man annonserar med sunt förnuft enligt modell från tidigare tråd i ungefär samma ämne så funkar det bra tillsvidare . .
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 17 maj 2011, 20:15

brams skrev: Vill påpeka att det inte är så lätt att stå med en fot i hobbyn och med den andra foten där man tjänar pengar på just hobbyn.
Om ni tror mig eller ej vet jag faktiskt inte, men oftast när jag gör liknande inlägg så är det mer för att upplysa mina "fellow nerds" att det hade kommit massa kul varor mer än att jag gör det för reklamsyfte.
Förstår ditt dilemma men har aldrig någonsin uppfattat dina trådar som mer än att upplysa oss "nördar" om nya varor.

Jag har tagit upp detta med ledningen nu så får vi se var det landar, tills dess Brams så fortsätt tipsa oss om allt nytt kul, tror ingen här tolkar det i reklamsyfte..?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 17 maj 2011, 20:21

Dennis@akvariefantast.se skrev:*ler*

det kunde ju gå att lösa . . en donater som vill annonsera kunde fått en egen låst tråd i en forumsdel " typ affären informerar " eller liknande så fort det finns en donation i affärens namn men det skulle ju såklart innebära att behöva skapa en ny användarklass , administration av att starta en tråd som bara den specifika användarklassen ( tex användarklass " brams " är en egen klass för honom ) som donatorn skulle hamna i kunde skriva i . . men det känns lite overkill kanske.

så länge man annonserar med sunt förnuft enligt modell från tidigare tråd i ungefär samma ämne så funkar det bra tillsvidare . .
med ovan menar jag såklart att det funkar bra som brams gör , alltid nice med updates , inte så att han gör reklam för en specifik affär . . snarare informerar om vad vi ska tjata på vår lokala affär om att ta hem *skrattar*
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 18 maj 2011, 09:14

Jag håller med om att Brams inlägg är läsvärda. Icke desto mindre gör han reklam för produkter han säljer.

Det tycker jag är OK eftersom han är donator och företaget annonsör.

Men när blir det inte OK? Vem och hur mycket ska man få göra reklam för sin egen verksamhet?

Varför inte slippa problem med gränsdragning och göra som saltvattensguiden? Varje annonsör får ett eget underforum. Alla andra företag är bannlysta från att gratis använda plantswap som reklamplats genom att posta information om sina erbjudanden.

Att gränsdragningsproblem finns är tydligt:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... highlight=

De som vinner mest på detta är de betalande annonsörerna som Brams/Akvarieteknik, vilket i sin tur kan ge fler sponsorer till sidan. Vore jag i branschen skulle jag kanske tveka att betala om jag visste att andra fick använda samma forum som gratis reklamplats.

Ett annat problem är att Brams tråd ligger i just recensionsdelen. Då borde det vara ok för andra att gå in och skriva negativa recensioner som svar i tråden? Inte så kul för en betalande annonsör. Det pågick en livlig diskussion här på forumet för några veckor sedan på grund av att detta hände. Då var den som gjorde reklam förvisso inte betalande annonsör:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... highlight=

OBS! Om någon förändring av forumet inte är aktuell tycker jag absolut Brams ska fortsätta posta info som han gör nu. :) Så får man ta eventuella problem efterhand som de uppkommer.
Bild

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster