Främmande och invasiva arter.

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Roolo » 20 jul 2009, 11:37

Funderar vi akvarister på om akvarieväxterna som vi håller i våra akvarium är invasiva?

Funderar vi på vad som skulle hända om de kommer ut i våra naturvatten?

Vad händer med växter som åker med avloppet ut?


Detta är frågor som jag själv ställt mig efter det att jag valde att sätta ut flytväxter i en trädgårdsdamm.

Efter att ha läst på lite, pratat med naturvårdsverket och jordbruksverket, så funderar jag på hur stor medvetandegraden bland akvarister är, och hur vi resonerar.

Ekologisk katastrof, är ett uttryck som dyker upp i mitt huvud.
Ett bra exempel är, hur Cabomba Carolinia Invaderat och slagit ut övriga arter i delar av Donau.

I skrivandes stund, har naturvårdsverket ett regeringsuppdrag, att ta fram en Nationell strategi och handlingsplan för främmande arter och genotyper
Källa: Naturvårdsverket

Det finns oxå en skrift om vad vi kan göra för att minska införandet av främmande arter.
http://www.aqualiens.tmbl.gu.se/Aqualiensskrift.pdf

Har du funderat på detta förut?


Det finns ett europeiskt organ som heter EPPO, som listar växter som anses vara invasiva.
http://www.eppo.org/QUARANTINE/ias_plants.htm
Noterar Pistia Stratoies, som är normalt förekommade i vår trädgårdsdammar.

Bra sajt:
http://www.frammandearter.se/


Vad jag vill med denna tråd är att öka medvetandegraden bland oss växtakvarister om invasiva arter och hur vi hanterar våra kära växter.
Senast redigerad av 3 Roolo, redigerad totalt 10 gång.

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 20 jul 2009, 12:09

Har funderat många ggr och resonerat som så att tropiska växter inte klarar en svensk vinter, men nu när det kommer fler och fler arter på marknaden så vettifasen.. och kosmopoliter borde väl inte göra så mkt då de ändå redan finns här... någonstans. Man kanske borde vara mer orolig för alger vad gäller det svenska klimatet? Bra tråd frstn

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 20 jul 2009, 12:13

bootin skrev:Har funderat många ggr och resonerat som så att tropiska växter inte klarar en svensk vinter
+1
Enda tills jag läste första punkten här!
http://www.frammandearter.se/4vem/6/1.h ... _coolmenus

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 20 jul 2009, 12:25

Shit det är ju ett helt gäng akvarieväxter på EPPO-sidan, men förvånande att vanlig cabomba ses som en invasiv art för sverige, det borde väl ha hänt för länge sen isf..

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 20 jul 2009, 12:31

Jag undrar hur mkt som renas/dör av det man spolar ner i avloppet/toaletten hos reningsverken, man kanske ska sluta spola ner småväxter i toan och kasta enbart i sopptunnan istället? undra vilket som är säkrast

Användarvisningsbild
Bear
Donator
Donator
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:35
Ort: Linköping

Inlägg av Bear » 20 jul 2009, 12:40

Det viktiga i denna fråga är att utgå från att arter klarar mer än vad man tänker sig. Det är säkert så att även om arter som förekommer i akvariesammanhang släppts (och släpps) ut i mängder så har det ännu inte blivit någon katastrof i Sverige. Däremot finns ett flertal kosmopoliter som även förekommer i Sverige. Dessa har en genetisk variation som är unik och som riskerar att förändras om samma art med ett annat ursprung kommer ut i naturen.

Den ekologiska balansen (om den nu infunnit sig) kan förskjutas ordentligt om "fel" art råkar få fäste. Australien är ett bra exempel, men å andra sidan är detta ett extremt exempel. Sverige är sannolikt inte "lika känsligt". Det finns en mängd exempel på arter som ställt till problem så snart de introducerats i en ny miljö.

Frågan är oerhört viktig att tänka till om och utgå från försiktigthetsprincipen och att Murphys lag gäller!

Användarvisningsbild
Bear
Donator
Donator
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:35
Ort: Linköping

Inlägg av Bear » 20 jul 2009, 12:43

bootin skrev:Jag undrar hur mkt som renas/dör av det man spolar ner i avloppet/toaletten hos reningsverken, man kanske ska sluta spola ner småväxter i toan och kasta enbart i sopptunnan istället? undra vilket som är säkrast
Om man tittar på slamdeponier från Svenska reningsverk så kan man konstatera att människor äter väldigt mycket tomater. Fröna klarar sig fint genom både människan och reningsverket och gror i slammet och bildar fina odlingar.

Det finns många akvarieväxter som fröar av sig och deras frön skulle utan vidare kunna följa med det renade vattnet ut i vattendrag. Levande växter är däremot mindre sannolikt.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 20 jul 2009, 20:19

Precis Bear!

Frågan är hur många som bara spolar ner sina växter i toaletten? Gör man det med den naiva inställning att inget överlever?

Användarvisningsbild
Bear
Donator
Donator
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:35
Ort: Linköping

Inlägg av Bear » 20 jul 2009, 21:12

Detta finns att läsa på http://www.theshrimpfarm.com/neocaridin ... poda.shtml

"Neocaridina Heteropoda found its way into the American Dwarf Shrimp hobby shortly after the Red Cherry Shrimp became popular. It has unfortunately been released into the wild in Hawaii and is out competing some natural shrimp populations"

Organismer som överlever i svenska vatten är nog ganska begränsade till antalet, men det finns säkerligen. Det värsta är att en enda "liten" rubbning av en näringskedja eller ekosystem kan få oanade konsekvenser. Det kan tyckas som ett litet problem, men vem vet vad det kan ställa till med. Better safe than sorry.

Användarvisningsbild
KEP
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2009, 01:39
Ort: Nybro

Inlägg av KEP » 20 jul 2009, 22:34

Såg en dokumentär om detta för några år sedan. Om medelhavet och i stora delar av detta hav har en akvarieväxt tagit över bottnen. Kommer inte ihåg vilken men den spårades till något marinmusem i frankrike och när dom bytte vatten så hade det följt med fröer ut då...

Finns även någon ö i oceanien där någon orm helt tagit över ekosystemet och dödat mer eller mindre all inhemskt djurliv... tråkigt och som bear sa är hela Australien ett stort exempel på hur det blir att introducera nya arter till en ny miljö med detta sagt så vill jag bara säga att jag tänker på detta problem rätt ofta.
Och det är bra du tar upp ämnet Roolo det är ett viktigt sådant om vi vill värna om våran egna fauna. J
a våran egna fauna se vilka förändringar det blivit där sedan "oldskool" jordbruket lades ner många blommor som inte går att hitta längre eller är väldigt sällsynta

/KEP
Anfäkta och anamma och regera // Kapten A. Haddock
Min Zoon

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 20 jul 2009, 23:28

KEP skrev:Kommer inte ihåg vilken men den spårades till något marinmusem i frankrike och när dom bytte vatten så hade det följt med fröer ut då...
/KEP
Du menar nog Oceanographic Museum , där Jacques-Yves Cousteau var chef under många år.

Jag såg oxå den dokumentären och det var faktiskt den som första gången fick mig att reflektera.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 jul 2009, 23:45

Växten som nämns ovan som kom ut i Medelhavet är väl egentligen en macroalg, Caulerpa. Otroligt framgångsrik.

Jag tror nu inte faran är särdeles stor i Sverige (pga våra kalla vintrar), men det finns ändå anledning till eftertanke. Om jag greppat det rätt är alla varianter av vattenpest numera förbjudna i Danmark. Den finns vilt i Sverige, men är inplanterad. Tog över mycket i början, men verkar nu vara på tillbakagång. En annan sak som iof inte är särdeles vanlig är kräftor. Alla arter kräftor är förbjudna för akvariehållning i Sverige (flodkräfta och signalkräfta får hållas men inte i akvarium), men flera arter existerar ändå i handeln. I vissa fall kan jag tycka det är ett extremt förbud, det finns t ex ett bra gäng tropiska Cherax som inte har en chans under en svensk vinter (om nu någon mot förmodan ens skulle släppa ut dem, många av dem är rackarns granna). Från nordamerika kommer däremot flera arter som förmodligen skulle klara sig väl under svenska förhållanden. Innan jag visste detta höll jag marmorkräfta, just en nordamerikansk art, för att odla levandefoder (småkräftorna är perfekta som scalaremat). När jag fick reda på mer så gick de hädan i kokhett vatten.

Annars finns det ju fina exempel även här, fast inte från akvarievärlden direkt: kanadagås, mårdhund och mink är väl de vanligaste. Mördarsnigeln har också etablerat sig, fastän den är från Spanien och inte "ska" överleva våra vintrar.

Nå. Det finns all anledning att tänka efter före så man inte bidrar till något verkligt dåligt. Inte för att jag tänkt särdeles över det, men överblivna växter kastas i soptunnan. Månne klokt.

Hilsen,

P

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
KEP
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2009, 01:39
Ort: Nybro

Inlägg av KEP » 21 jul 2009, 00:52

Men vad kan straffet vara på att ta ett par stackars syd-amerikanska kräftor i sitt akvarie vara :D
Hade jag personligen brunnit för kräftor hade inte detta stoppat mej. Lika lite som IPRED lagen hindrat mej. Vissa saker är till för att hållas men andra saker gör man bara och håller tyst om "som att sitta ner och kissa" :D
Anfäkta och anamma och regera // Kapten A. Haddock
Min Zoon

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 21 jul 2009, 01:15

Tror ni inte att algerna i akvariet kan konkurera mer än växterna? Det är det jag tänkt på i varje fall, de allra flesta växter lär nog inte överleva en vinterdag här, men algerna har jag ingen riktig känsla för vad de överlever...
Bild

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 21 jul 2009, 08:08

KEP skrev:Men vad kan straffet vara på att ta ett par stackars syd-amerikanska kräftor i sitt akvarie vara
Att resonera på det viset, är precis det som är det farliga i denna fråga!
Det ekonomiska straffet är säkerligen inte tillräckligt högt.

Men det ekologiska straffet kan bli otroligt högt!

Även om arten i sig kanske inte utgör ett problem så kan arten föra med sig sjukdomar som överlever våra reningsverk. Vart hamnar sjukdomen då?
Varifrån kommer kräftpesten?


Att resonera så är naivt och ansvarslöst!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jul 2009, 08:32

Där tror jag du tog i lite väl mycket Roolo, men kanske du har rätt. Ska vi gå på den linjen (som är rätt hård), så kan vi ju kasta hela akvaristiken i sjön. Växter och fiskar importeras också, och borde därmed också kunna sprida sjukdomar i våra vatten. Snäckor kommer ofelbart med växterna och har en fenomenal förmåga att klara det mesta. Hur många snäckor har inte åkt ned i toaletterna, och vad har de burit med sig? Vilka av snäckorna överlever i våra vatten? Alger, som nämns ovan, torde också medföra en del risker. Där kan vi prata invasive... som alla som haft ett kar med algblomning i kan intyga. ;)

Vissa saker är redan på gång, bland annat pga koi-herpes. Om jag fattar det rätt är det redan förbjudet att importera koi från Asien till EU, och det diskuteras ett betydligt mer långtgående förbud. I och med att EU är öppet inuti vill man förbjuda all import av fisk som kan överleva i vilt tillstånd någonstans i EU. För Sveriges del är det inte många arter det handlar om, men vi dras över samma kam som Spanien, Italien och Grekland. Då hamnar saken i ett annat ljus - betydligt fler arter går bort. Men, men, som fiskodlare kan det ge en hel del möjligheter. Förbjuder EU import av några vanliga akvariefiskar så får vi ju hålla tillgodo med egenodlat. Fundera lite över t ex tigerbarb och blå gurami.

Sant att det är en skillnad mellan straff och ens egen moral i den här frågan. Jag är något mjukare och kan tycka att lagstiftningen är lite korkad angående just kräftor. De tropiska borde vara tillåtna, anser jag. Att enbart göra utfall mot kräftor i sådana här frågor är att se frågan lite väl snävt. Ser jag de tropiska varianterna någonstans kniper jag alltså käft. Ser jag de nordamerikanska varianterna så säger jag till innehavaren att det finns risker med dem. Frågan kompliceras något av att kräftor är ruskigt stort i Tyskland, och att där redan finns mängder av olämpliga arter inom EU. Om nu samma regler ska gälla i hela EU så varför får jag inte ha tropiska kräftor i ett svenskt akvarium?

Fast det är klart, är man butiksinnehavare och har kräftor till salu så kan straffet bli kännbart. Som enskild akvarist finns det nog inget straff egentligen - och hur ska myndigheterna ens komma på dig? Ska vi börja köra med ett angiverisystem inom akvariekretsarna?

Hilsen,

Patrik
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
KEP
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2009, 01:39
Ort: Nybro

Inlägg av KEP » 21 jul 2009, 08:42

Roolo skrev:
KEP skrev:Men vad kan straffet vara på att ta ett par stackars syd-amerikanska kräftor i sitt akvarie vara
Att resonera på det viset, är precis det som är det farliga i denna fråga!
Det ekonomiska straffet är säkerligen inte tillräckligt högt.

Men det ekologiska straffet kan bli otroligt högt!

Även om arten i sig kanske inte utgör ett problem så kan arten föra med sig sjukdomar som överlever våra reningsverk. Vart hamnar sjukdomen då?
Varifrån kommer kräftpesten?


Att resonera så är naivt och ansvarslöst!
Jo jag vet men jag har bara en grej i mot totalförbud.
Känns bara som regeringen försöker uppnå något i efterhand som dom borde fattat redan när någon planterade in signalkräftan som jag för övrigt kan ge mej fan på att dom var inblandade i. och förbjuder dom allt innehav av icke inhemska kräftordjur så borde det gälla tvärsöver allt från Turkisk yoghurt till akvariefiskar spelar ingen roll härdighet.
Jag personligen skulle mycket väl kunna tänka mej att äga div kräftdjur för deras skönhets skull för inom all verksamhet finns det personligt ansvar vad man gör med sakerna man håller på med men eftersom folk överlag inte tycks inse detta så kommer det tramslagar.

Är det något som borde förbjudas så är det import och smuggling av Hund/Katt. Sjukdomar som bland annat Rabies och framför allt dvärgbandmask.

En sak som jag har problem med som akvarist är alla dessa vildfångade fiskar, kan känna att man inte vill bidra till någon utfiskning för jag tror inte dom har hum om vad kvot betyder utan kör mest på vad som står på kontot "Kan ha fel där" men ser kan på den generella utvecklingen av amazonas regionen så ser det dystert ut....


//KEP
Senast redigerad av 1 KEP, redigerad totalt 21 gånger.
Anfäkta och anamma och regera // Kapten A. Haddock
Min Zoon

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 21 jul 2009, 08:47

Jag är inte ansluten till kommunala avloppsnätet utan har egen avloppsbrunn och jag sploar inte ner växtrens i avloppet. Har jag växtrens som inte går vidare till annan akvarist används det förr som gröngödsling i mina odlingar eller komposteras.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 21 jul 2009, 09:02

PatrikMalmo skrev:Där tror jag du tog i lite väl mycket Roolo, men kanske du har rätt. Ska vi gå på den linjen (som är rätt hård), så kan vi ju kasta hela akvaristiken i sjön.
Jag inser att det kan verka hårt!:D

Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!
Syftet med denna tråden är ju fortfarande att öka medvetenheten hos oss akvarister om att det kanske inte är riskfritt att hantera våra arter hursomhelst.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 21 jul 2009, 11:17

Roolo skrev:
PatrikMalmo skrev:Där tror jag du tog i lite väl mycket Roolo, men kanske du har rätt. Ska vi gå på den linjen (som är rätt hård), så kan vi ju kasta hela akvaristiken i sjön.
Jag inser att det kan verka hårt!:D

Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!
Syftet med denna tråden är ju fortfarande att öka medvetenheten hos oss akvarister om att det kanske inte är riskfritt att hantera våra arter hursomhelst.
Fast det där är ju egentligen ingenting nytt, bara att du applicerat på ett specifikt område.

Om man går OT så är en annan variant ju...om folk inte flög utomlands i lika stor utsträckning så kanske olika influensor inte lika lätt skulle få fäste på svensk mark?

Samma sak gäller ju importerade växter. Släpps de ut i det fria så är det inte alls omöjligt att de slår rot om betingelserna är det rätta. De växter som klassas som kosmopolita kallas ju inte det för ingenting och många har väl sett hur snabb tillväxten är på ex.vis vattenpest eller andmat.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 21 jul 2009, 11:25

Roolo skrev:Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!
Synonymt för mänskligheten i stort.....tyvärr.

addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 21 jul 2009, 18:30

Jag tycker det är oerhört viktigt att ha risken för sjukdoms spridning i åtanke, inte bara gällande tropiska arter utan också svenska. Har man haft svenska fiskar och växter i sitt akvarium eller liknande ska man aldrig släppa ut dom så länge man inte samlat in varenda liten grej i samma vattendrag.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 21 jul 2009, 19:22

För en herrans massa år sedan slängde jag i en massa flodkräftor i mitt kar ca 15 stycken. Året efter släppte jag ut dem i ett stenbrott. 12 år senare kom jag tillbaka till samma stenbrott vid kräfttider.....med samma kompis som jag satte ut kräftorna med :). Anledningen var att jag ville se hur det hade gått + att alla andra vattendrag var döda i kräftpest. Döm av min förvåning när det lyste lite lampor runt stenbrottet och människor var där och fiskade kräftor! Jag fiskade upp några stycken kanske 10 fina exemplar och åt dem med andakt kan jag säga. Är ju inte säkert att det var min lilla utsättning som var upphovet till kräftorna men roligt var det.

Året efter tömde de stenbrottet på vatten igen och återupptog brytningen av sten :(....ryktet gick att de hade haft en riktigt stor kräftfest.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

eppelviken
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 mar 2008, 14:53
Ort: Södra Gästrikland

Inlägg av eppelviken » 21 jul 2009, 19:57

jag har hört att andmat har acklimatiserat sig i avloppen i Holland. I mitt akvarium är det helt omöjligt att utrota.
Det är tur att man är som man är
när man inte kan vara som man ska

Användarvisningsbild
KEP
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2009, 01:39
Ort: Nybro

Inlägg av KEP » 21 jul 2009, 20:24

GasseG skrev:För en herrans massa år sedan slängde jag i en massa flodkräftor i mitt kar ca 15 stycken. Året efter släppte jag ut dem i ett stenbrott. 12 år senare kom jag tillbaka till samma stenbrott vid kräfttider.....med samma kompis som jag satte ut kräftorna med :). Anledningen var att jag ville se hur det hade gått + att alla andra vattendrag var döda i kräftpest. Döm av min förvåning när det lyste lite lampor runt stenbrottet och människor var där och fiskade kräftor! Jag fiskade upp några stycken kanske 10 fina exemplar och åt dem med andakt kan jag säga. Är ju inte säkert att det var min lilla utsättning som var upphovet till kräftorna men roligt var det.

Året efter tömde de stenbrottet på vatten igen och återupptog brytningen av sten :(....ryktet gick att de hade haft en riktigt stor kräftfest.
Frågan är om dom fick göra det... Flodkräftan är ju starkt skyddad.
**BTW** Någon som vet vad man kan köpa eller få tag på flodkräfta? Min far råkar äga lite standmark hade varit kul och bygga en liten inhängnad och försöka dra upp några :)
Anfäkta och anamma och regera // Kapten A. Haddock
Min Zoon

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster