Är detta Kiselalger?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
thaifighter

Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 12 jul 2015, 15:32

Hej!

Jag har ett gammalt 55L kar som stått i några år med lite växter och räkor i, och som jag inte brytt mej så mycket om mer än bytt vatten då och då.
På sista året har alla mina snäckor i det karet dött, troligen av näringsbrist, men sen dess så har att gråvitt fint "pudertäcke" lagt sej över alla växter, alger sand och sidor!
Mest intresserad av vad det kan vara?
Om det är en alg, är det i så fall Kiselalg?
Har billiga LED lampor och lister i det karet köpta på ebay, som ger ganska så lite ljus.

Thaifighter
Kiselalger 1.jpg
Kiselalger 2.jpg
Kiselalger 3.jpg
Kiselalger 4.jpg
Kiselalger 5.jpg

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av Triad » 12 jul 2015, 16:12

Kanske kan denna länk hjälpa dig?

viewtopic.php?f=35&t=19135

När det är fastställt, vill jag gärna låna ett par bilder av dig till tråden ovan om det är OK?. Givetvis med dig som copyrigt.

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 12 jul 2015, 18:41

Triad skrev:Kanske kan denna länk hjälpa dig?

viewtopic.php?f=35&t=19135

När det är fastställt, vill jag gärna låna ett par bilder av dig till tråden ovan om det är OK?. Givetvis med dig som copyrigt.
Kollade länken innan, men passar inte in på nån av algerna på bilderna!
Brunalger är ju egentligen en sorts kiselalg, men dom förekommer vanligast i nya akvarier och är som sagt bruna och inte gråvita.

Thaifighter

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av hawkse » 12 jul 2015, 18:55

Vete katten. Jag har aldrig sett något liknande i mina kar. Skulle det kunna vara någon Cladophora? De ser ut att grena sig lite som de Cladophora jag sett på bild.

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 12 jul 2015, 19:11

hawkse skrev:Vete katten. Jag har aldrig sett något liknande i mina kar. Skulle det kunna vara någon Cladophora? De ser ut att grena sig lite som de Cladophora jag sett på bild.
Nej, det har inga grenar alls utan ligger som ett gråvitt pulver över andra alger och växter bara!
Trådarna som du ser är andra gröna trådalger och även Cladophora som blivit färgade vita av den här.
Algen om det nu är en sån måste vara mikroskopiskt liten, kanske encellig?

Thaifighter

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 12 jul 2015, 20:18

Tog lite mikroskop bilder på Cladophora som verkar infekterad av mindre smalare trådar som skall vara den okända algen!
Så ser ut som små avlånga epiphyter som växer ut ifrån Cladophoran .
Vissa av dom små trådarna har som små tefatsformade "frukter" som sticker ut om man kollar noga på andra bilden!
På sista bilden ser man ännu mindre nålformiga utväxter, som verkar vara någon annan art?

Thaifighter
2015_07_12_20_09_27_652.jpg
2015_07_12_20_13_07_767.jpg
2015_07_12_20_09_01_459.jpg
2015_07_12_20_05_54_626.jpg
2015_07_12_20_08_24_897.jpg

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av hawkse » 12 jul 2015, 22:04

OK, jo, jag siktade på de större, gröna trådarna då jag kände igen dem :)

Du tror inte de vita uslingarna är någon sort svamp?

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 13 jul 2015, 04:17

hawkse skrev:OK, jo, jag siktade på de större, gröna trådarna då jag kände igen dem :)

Du tror inte de vita uslingarna är någon sort svamp?
Kanske, dom växer ju med långa tunna mycel!

Thaifighter

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av H » 13 jul 2015, 18:36

ser ut som du har begynnande cyano på rutan, på 3e bilden.

Torde vara lågt N och högt av P då

vattenbyte och extra dos av KNO3 för att få tillväxt. Vad det vita är har jag ingen uppfattning om. Se till att få tillväxt på grönsakerna så går det övriga till sig, skulle jag gissa.

H.

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 13 jul 2015, 22:13

H skrev:ser ut som du har begynnande cyano på rutan, på 3e bilden.

Torde vara lågt N och högt av P då

vattenbyte och extra dos av KNO3 för att få tillväxt. Vad det vita är har jag ingen uppfattning om. Se till att få tillväxt på grönsakerna så går det övriga till sig, skulle jag gissa.

H.
Tror inte att det är Cyano. Det är bara vanliga alger på rutan, för min rakblads algskrapa nådde inte ända ner till botten! :lol:
Jag har inte haft Cyano på väldigt många år faktiskt,

...men däremot har jag nog haft alla andra "riktiga" akvariealger, och det finns en massa olika arter i just det karet
tex brunalger, gröna prick, cladophora, tofs, staghorn och olika gröna trådalger syns på bilderna ovan.
Karet har stått orört i 5 månader då jag varit i Thailand, endast lite mat har lagts i en gång om dan till några överblivna gamla Boraras och Cherry räkor.
Jag har precis börjat med vattenbyte en gång i veckan och tillsatt lite diy Co2 och micronäring.
Det är bara ett extra kar som jag har till överblivna växter och gamla fiskar och räkor, så inget viktigt.
Jag var bara nyfiken på vad det gråvita pudret på växterna var för något! ;-)

Thaifighter

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av H » 14 jul 2015, 07:07

Då kan jag gott tro att du har låga värden N i karet och lite begynnande cyano på rutan och sagittarian som på bilden.

Men... det verkar inte vara problemet i frågan. Om du sätter igång med vattenbyten nu och pmdd så torde karet börja växa igen och bli frodigt.

H.

thaifighter

Re: Är detta Kiselalger?

Inlägg av thaifighter » 14 jul 2015, 18:25

H skrev:Då kan jag gott tro att du har låga värden N i karet och lite begynnande cyano på rutan och sagittarian som på bilden.

Men... det verkar inte vara problemet i frågan. Om du sätter igång med vattenbyten nu och pmdd så torde karet börja växa igen och bli frodigt.

H.
Japp! Sagittarian har redan börjat skjuta nya gröna blad! ;-)

Thaifighter

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster