370l Hightech
Moderator: Hedersmedlemmar
- Fanbyalperna
- Hedersmedlem
-
- Stickling
Re: 370l Hightech
Röd lotus, mycket vackert, var kan man skaffa den?
Vill du berätta lite vad för teknik du använder? Ljus, Co2, substrat, filter etc.
Även vilka fiskar och växter du håller i karet = )
Vill du berätta lite vad för teknik du använder? Ljus, Co2, substrat, filter etc.
Även vilka fiskar och växter du håller i karet = )
- Bson
- CO2 närd planta
Lotusen är köpt på Godhem Zoo i Gbg tror jag. Bilderna i början ger lite tips om substratet, Tropicas substrat tillsammans med deras soil samt akvariesand från Hornbach. CO2 via trycksatt system med diffusor och pH-controller. Filtret är ett Hydor Professional 600. Belysningen består av Aqua Medic 2x150W metallhalogen (10 000K). Fauna: 5st Thomasi ciklider, Grön Neon, Rosentetra, Ottocinclus, Siamensis.
Flora: Alternanthera reineckii 'Mini', Röd Tigerlotus, Cryptocoryne beckettii 'Petchii', Cryptocoryne wendtii, Eleocharis sp., Hydrocotyle tripartita, Hygrophila 'Siamensis 53B', Microsorum pteropus 'Trident', Nymphoides hydrophylla 'Taiwan', Pogostemon erectus, Rotala 'Green', Vallisneria nana, mfl. Många sorter men vissa kommer att fasas ut så småningom.
Flora: Alternanthera reineckii 'Mini', Röd Tigerlotus, Cryptocoryne beckettii 'Petchii', Cryptocoryne wendtii, Eleocharis sp., Hydrocotyle tripartita, Hygrophila 'Siamensis 53B', Microsorum pteropus 'Trident', Nymphoides hydrophylla 'Taiwan', Pogostemon erectus, Rotala 'Green', Vallisneria nana, mfl. Många sorter men vissa kommer att fasas ut så småningom.
- hawkse
- Hedersmedlem & Donator
- Kontakt:
Hur håller du sanden vit? (Har själv vit sand i mitt kar sedan en månad och har insett att det snabbt ser sunkigt ut.)
-
- Stickling
Tack för din beskrivning, vad är din erfarenhet av röd tigerlolus och Nymphiodes hydrophia Tiwan? Hur får man dem att trivas? = )
- Bson
- CO2 närd planta
Det blir ju lite grönalger på sanden. Har ju en hel del grönalger rent generellt just nu men jag tror att det avtar när karet och växterna har fått lite mer tid på sig. Vet inte ifall Ottosar eller Siamensis gör ett hyggligt jobb med att hålla efter algerna på sanden? Den är ju inte heller vit utan ljust beige egentligen. Annars kan man ju försiktigt suga upp en del sand vid vb.hawkse skrev:Hur håller du sanden vit? (Har själv vit sand i mitt kar sedan en månad och har insett att det snabbt ser sunkigt ut.)
- Bson
- CO2 närd planta
Näckrosor verka gilla en näringsrik botten, för övrigt ställer dom inga större krav. Gott om ljus är dock en fördel.Casper 021 skrev:Tack för din beskrivning, vad är din erfarenhet av röd tigerlolus och Nymphiodes hydrophia Tiwan? Hur får man dem att trivas? = )
-
- Stickling
Toppen, tack för svaren, följer projektet med spänning, har du tid över så kan du gärna filma lite =)
- hawkse
- Hedersmedlem & Donator
- Kontakt:
Låter som min sand då, fast jag köpte vit kvarts (på Hornbach). Ottosarna rafsar runt lite grann tycker jag men mest nytta gör nog Amano-räkorna som plockar om i gruset en del. Försöker vända på det och slamsuga upp räkskiten men det där knallvita intrycket som är vid uppstart är nog svårt att bibehålla. Tänkte du hittat knepetBson skrev: Det blir ju lite grönalger på sanden. Har ju en hel del grönalger rent generellt just nu men jag tror att det avtar när karet och växterna har fått lite mer tid på sig. Vet inte ifall Ottosar eller Siamensis gör ett hyggligt jobb med att hålla efter algerna på sanden? Den är ju inte heller vit utan ljust beige egentligen. Annars kan man ju försiktigt suga upp en del sand vid vb.
- Bson
- CO2 närd planta
Kom på en sak, cikliderna tar ofta upp sand och tuggar igenom för att sen spotta ut. Det är nog den största anledningen till att sanden håller sig hjälpligt ren skulle jag tro. Har heller inte sett en snäcka i karet efter att cikliderna kom i.
- Bson
- CO2 närd planta
Blommande Echinodorus, annars inte mycket nytt. Cikliderna kämpar visserligen med nya kullar av yngel som tyvärr inte verkar klara sig.
- Admin JTFix
- Admin & Donator
- Kontakt:
- Bson
- CO2 närd planta
Testar en reaktor inköpt i Tyskland i förra veckan. Diffusor som använts tidigare funkar, men det känns som mycket CO2 går till spillo.
- Bson
- CO2 närd planta
370l Hightech
Något med Ottosar och CO2-bubbel. Dom verkar gilla att hänga vid bubblorna från diffusorn..
- Admin JTFix
- Admin & Donator
- Kontakt:
Fan så snyggt! Klart dina ottosar trivs, karet ser ju ruskigt välmående ut. Och lite extra droger så här till helgen piggar väl upp.. Ha ha. (nej jag tar inget)
- Mr_Ewing
- Donator & Månadens Växtakvarist
Argh va snyggt!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².
- Bson
- CO2 närd planta
Rescape av 370l. Ett halvår ca. sen jag gjorde om karet. Tanken är ett lättskött akvarium med en scape som håller över tiden. Men ibland får man ju en ny idé om och då kan ju allt hända.. Kina LED utbytt mot Arcadia OTL-Classic 1220mm 155W.
- hollowman
- Donator
Kanon snyggt bra jobbat!
- Matsnork
- CO2 närd planta
Wow. Gillar! Nu får jag ångest över min sand som är full med soil och alger.
- Bson
- CO2 närd planta
Tack för positiva kommentarer. Kanske skall tillägga att bottenmaterialet består av sand med JBL Aquabasis. Soil mm. åkte ut när jag gjorde om inredningen.
- Matsnork
- CO2 närd planta
- hollowman
- Donator
hm jag som nyss lagt i soil varför vill du köra utan soil nästa gång matsnork
För och nackdelar?
Mvh Peter
- Matsnork
- CO2 närd planta
Var väl just soil i kombination med ljus sand som var ögonsåret här. Men mina tanker enligt nedan:
Potentiella problem med sand är väl att det kan bli för tätt för vissa växter, bildas gasfickor och annat. Det där har nog andra mer koll på.
- Inte en massa soil bland sanden.
- Näringen i soilen försvinner till slut.
- Märker ingen skillnad i trivsel på de växter jag har.
- Lättare att plantera i sand eller finare grus.
- Soil är lättare och ser ganska snyggt ut i vissa sammanhang, men det är en smaksak.
Potentiella problem med sand är väl att det kan bli för tätt för vissa växter, bildas gasfickor och annat. Det där har nog andra mer koll på.
- hollowman
- Donator
sorry Bson att vi kapar din tråd med snack om soil admin får gärna starta en ny tråd om soil och lägga in Matsnork och mina inlägg om soil i den tråden ..
har just stöt på det första problemet med soil vid vattenbyte det var inte bara att sätta fast slangen och spola i vattnet för då blåste man ju bort soilen =/ fick stå och hålla i slangen och rikta den mot en stor sten jag har i akvariet haha.
sen hur f-n gör man om man vi botten suga det går ju inte !!!
Med vänlig hälsning peter
har just stöt på det första problemet med soil vid vattenbyte det var inte bara att sätta fast slangen och spola i vattnet för då blåste man ju bort soilen =/ fick stå och hålla i slangen och rikta den mot en stor sten jag har i akvariet haha.
sen hur f-n gör man om man vi botten suga det går ju inte !!!
Med vänlig hälsning peter
- Matsnork
- CO2 närd planta
Jag har tagit en överbliven eheim plastutsug och böjt som ett"U" längst ner så vattnet spolar uppåt. Jag slamsuger aldrig. Vet inte om det är bra eller dåligt.
Ja, sorry för kapning Bson. Men det är bara vi tre här nu, så det går nog att hålla reda på inläggen ändå
Ja, sorry för kapning Bson. Men det är bara vi tre här nu, så det går nog att hålla reda på inläggen ändå