Jordmängd?
Moderator: Hedersmedlemmar
- Triad
- Hedersmedlem & Donator
Jordmängd?
Vad var nu rekommenderad mängd jord?.
Hur många cm?
Hur många cm?
- PatrikMalmo
- Hedersmedlem & Donator
- GasseG
- Donator
Intressant fråga! Jag tror inte det rör sig om "konsumblomjord" va? Den består ju mest av torv och borde ruttna...nej det borde vara mulljord/brunjord eller.Anna.H skrev:Men det blir ju inget att plantera i, 2,5 cm, fattar inte hur ni menar med gruset. Hur tjockt lager, skall det vara? Är det risk att det ruttnar?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!
- Dennis@akvariefantast.se
- CO2 närd planta
- Kontakt:
i mitt jordakvarium körde jag med cirka 2,5cm jord ( 50%kaktusjord/50% blomjord ) och drygt 2cm sandlåde sand ovanpå . . rullar fortfarande ypperligt som low tec sedan drygt ett år tillbaka
dvs blev bottensubstratsmängden cirka 4,5cm djupte . . hittills ingen växt som inte kunnat växa där
dvs blev bottensubstratsmängden cirka 4,5cm djupte . . hittills ingen växt som inte kunnat växa där
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.
- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år
Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)
- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år
Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)
- Triad
- Hedersmedlem & Donator
Jag körde i en mängd på ungefär 8-10cm torr jord, hur mkt det blev när det blöttes vet jag inte.
Detta la jag i mitten av karet och toppade med fin sand ut mot rutorna och ovanpå jorden.
Karet har tuffat på fint sedan denna tråd startades(nästan).. MKT sparsamma VB, vilket passar mig fint nu när intresset inte är helt på topp.
Sedan är det rätt gott att slippa göda, fast saknar alla fina växter man hade =(
Detta la jag i mitten av karet och toppade med fin sand ut mot rutorna och ovanpå jorden.
Karet har tuffat på fint sedan denna tråd startades(nästan).. MKT sparsamma VB, vilket passar mig fint nu när intresset inte är helt på topp.
Sedan är det rätt gott att slippa göda, fast saknar alla fina växter man hade =(
-
- Frö
Re: Jordmängd?
jag har cirkus 4cm ICAs blomjord och 1-2cm grus och bränd lera 3-5mm så att skiten glider ner till jorden som gödning. Fyller man bara på vattnet långsamnt så grummlar det sig inte någonting möjligen att färgen på vattnet går litte åt rödbrun men det är marginelt. ps när det är planterat så är det.
15st Galaxy rasboras + 10 yngel i 180liters jordakvarium 100% grönt