Snäcklekare? Tanganyika?

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 09:52

ahh det låter bra och tryggt. Då sattsar jag på att försöka skapa en vettig inredning och kör på vanligt kranvatten.
Just nu letar jag på bottenmaterialet. Vad tror ni om bora bora sand.
såhär står det om den.
(google translate från tyska)

"Pris Bora Bora sand är en mycket fin vit substrat av kalcium, och magnesiumföreningar idealiska för marina akvarier. Vi rekommenderar en höjd av 2 till 3 cm. Vid denna höjd med en tillräckligt flöde detritus kan kastas ut och nitrat ackumulering i marken kan undvikas. Även idealisk för blandning av DSB-filter system, där ska marken minst 8cm - 20cm vara. Bora bora sand är från en extremt ren mineralämne som inte nitrat, fosfat och silikat. Bora Bora sanden har en mycket hög halt av kalcium och magnesium och berikar vattnet med karbonat. Efter ca 1 års löptid bör vara ca 10% Bora Bora sand påfyllning Detta är ungefär den mängd som löser bilda kalcium-och magnesiumkarbonat. Blötdjur som anemoner, rosor cylindrar, rör maskar, havet pennor och läppfiskar begraver sig i denna fina Bora Bora sand. Smörbultar kan tugga upp denna sand mycket väl och gräva grottor. Bora bora sand motsvarar den naturliga miljön i korallrev och är därför ett viktigt bidrag till en väl fungerande livsmiljö representerar "

Edit: Tack för länkarna, skall läsa på mer.
Lutar mer o mer åt att det ändå blir ett 30L, så jag får anpassa mig efter det.

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Pierre_N » 09 feb 2013, 10:02

Jag lade precis till lite i mitt förra inlägg.

Är den fin så funkar det, beror ju helt på hur stor akvarium du köper men jag skulle absolut inte ha mer än max 3cm på botten. Ofta så ser dem som sitt stora mål i livet att gräva ur all sand och lägga dem framför rutan så man knappt ser in så desto mer sand man har desto större högar och desto svårare att se in. :)

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 10:07

den e jättefin, tänkte mest att det stog att den passade för marin miljö och innehöll kalcium och berikade med karbonat.
Jag vill ha en riktigt vit fin sand, så tar tacksamt emot tips om bra sand, som gärna är bra för vattenmiljön.
Det lutar mest åt att det blir en till nanocube på 30L (min favorit).

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 10:09

hittade siffrorna på vattenverkets hemsida. Enligt dom skall jag ha 8,5 i ph.

hmm sen va det dom andra mätvärdena. Känns som om jag försöker läsa grekiska. Någon annan som är mer hemma i dom härtermerna som vill ta en flukt och se vad det här säger?
http://www.stockholmvatten.se/commondat ... -21-CB.pdf

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 10:48

Ja pierre det är en väldig massa år sedan han hade uppfödning på Hästnosar och han har flera andra första uppfödningar också.
Du säger att död levande sten inte är viktig men varje gång han lagt i det i burkarna så har han haft lek direk och det måste väl säga att det har en positiv inverkan på fiskarna eller?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 11:36

Dessutom hade han första uppfödning på frontosa!
Alla skrattade våt honom när han köpte 4st svindyra Frontosor nere i Stockholm och sa att det var bortkastade pengar och när han kom hem med dessa och la ner dom i en burk inredd med död levande stren levande sten så hade han lek efter 14 dagar!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 11:38

Men har du så högt som 8.5 i PH i kranen så måste det ju va lätt som en plätt att köra både Malawi och Tanganyika!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 11:42

Slaktas slasken...
Jag har ett 63 L som jag använder som "slask" dom växter som blir över åker ner där, för många yngel -> 63 L. Behöver nya växter till ett kar = sno från 63 L.
Det skulle jag ju faktiskt kunna slakta och göra om till ett Tanganyika. Fiskarna där kan flertalet få flytta, men ett problem återstår. Kangal Garra rufa. Dom borde få stanna. Men jag skulle kunna tänka mig att dom skulle kunna funka tillsammans med dessa snäcklekare. G rufa är ju rätt tålig, och Kangalsjön där allt dog av salthalten och G rufa va det enda som överlevde.
Vad tror ni? Jag gillar ju inte akvarium med lock, så det här har lite stått på nåder som slask. men locket går ju faktiskt o montera bort.
Bilagor
IMG_2877.JPG
Senast redigerad av 1 Ann, redigerad totalt 9 gånger.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 11:44

Ciklidis skrev:Men har du så högt som 8.5 i PH i kranen så måste det ju va lätt som en plätt att köra både Malawi och Tanganyika!
Ja jag tycker att det bådar gott och är supersugen. Funderar starkt på att slakta mitt 63 L. Växter o en del fisk kan få flytta till andra kar.
Mitt "träd" vet jag inte riktigt vad jag skall göra med, för jag antar att det måste bort och inte kan vara kvar i ett Tanganyikakar.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 11:44

Tanganyikasjöns vatten är alkaliskt (pH 8.6-9.2) och därför måste akvarievattnet ha ett pH på minst 7.5, helst över 8.0 (för ytterligare information gå in under rubriken "Akvarievatten" i huvudkolumnen till vänster). Vattentemperaturen skall ligga mellan 24-26°C. Sjöns vatten är mycket klart och de övre 40 metrarna är mycket syrerika och det är också i detta område som nästintill alla av de tanganyikaciklider som vi har i våra akvarier har sin naturliga miljö. Därför är akvarievattnets syrehalt oerhört viktig. Detta innebär att man måste vara noga med vattenbyten (ca. 30% per vecka) och ha kraftfulla pumpar (med en omsättning på minst 3 gånger akvariets volym per timma).

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 11:46

Är det ett träd som varit länge i ditt akvarium så kan du nog ha kvar det eftersom det inte lär ge så mycket mjukhet åt vattnet längre.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 11:48

Ciklidis skrev:Tanganyikasjöns vatten är alkaliskt (pH 8.6-9.2) och därför måste akvarievattnet ha ett pH på minst 7.5, helst över 8.0 (för ytterligare information gå in under rubriken "Akvarievatten" i huvudkolumnen till vänster). Vattentemperaturen skall ligga mellan 24-26°C. Sjöns vatten är mycket klart och de övre 40 metrarna är mycket syrerika och det är också i detta område som nästintill alla av de tanganyikaciklider som vi har i våra akvarier har sin naturliga miljö. Därför är akvarievattnets syrehalt oerhört viktig. Detta innebär att man måste vara noga med vattenbyten (ca. 30% per vecka) och ha kraftfulla pumpar (med en omsättning på minst 3 gånger akvariets volym per timma).
Oki, men om jag slaktar mitt 63 L (bild ovan). då räcker inte min eheminpump? utan jag bör i så fall instalera mitt ytterfilter tetratec?
Trädet har bara varit där kanske ett halvår.
(Edit) trädet är av stenhård redmoore root.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 12:02

ja med ditt hårda vatten så lär den ha gett ut det mästa av mjukgörande så vill du ha det kvar så går nog det bra!
Jag skulle vilja ha ditt vatten som du har i kranen!
Jag har 5 i PH här där jag bor så därför måste jag ha allt jag beskrev förut men du kan ju i princip köra endsast kranvatten!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 12:06

Du bör nog ha ett lite större filter för Tanganyika är ganska kännsliga på vattenkvalitet och utblåset så att du får ytrörelse som syresätter vattnet.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 12:07

Bäst är naturligtvis ett biologiskt filter men det går även med ett vanligt.
Biologiska filter har ju nackdelen att dom blir rätt stora om dom ska fungera riktigt men kan man stå ut med det så slår dom allt som finns på marknaden.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 13:50

Biologiskt filter har en klar nackdel om man har en nyfiken 1,5 åring hemma ;-)
Ska strax in i akvariebutiken o leta sand o sten nu. Ska bli riktigt kul o göra ett nytt kar nu.
Tack för alla råd o tips, uppskattas.
Förhoppningsvis har jag ganska goda förutsättningar att få till ett bra kar. Jag återkommer med bilder

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 13:53

Aj ja det är kanske inte bösta kombinationen med ett öppet biologiskt filter och en nyfiken 5åring det kan kag hålla med om!
Ja jag tror du fixar det lätt med det fina vatten du har för just detta och får mycket glädje av akvariet!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 09 feb 2013, 13:56

En tanke. Kan jag slänga ner något i ytterfiltret för o göra det hela bättre? Vet ju att en del som pysslar med saltvatten lägger levande sten i ytterfiltret. Finns det någon liknande princip för sötvatten?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 13:59

Ja har du plats så är ju död levandesten utmärkt men välj en som är torr och lätt då så är ju chansen att den är mera porös och avger mer till vattnet.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 14:01

Men du har rätt så bra vatten redan i kranen som ligger innom värdena som rekomenderas för Tanganyika så börja med korallsand i botten och se vad det ger!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 08:51

Såhär blev det... bildserie.
Före, mitt 63 L "slask" som skall göras om.
Före, mitt 63 L "slask" som skall göras om.
Såhär såg det ut innan. Lite Kangal G rufor, blå endlers, dvärggurami, posthorn och amanos som gick i en salig växtröra.
IMG_2879.JPG
Rensat, allt fiskar vilar i sitt egna vatten i en balja och växterna sorterade i en mängd påsar. Fram med morakniven då hålet för in o utloppet till filtret va för små.
IMG_2880.JPG
Hmm vilka stenar skall få följa med? En kalkhaltig, några röd jasper, korallsten, rosenkvarts, den svarta näää, kan inte ha hur många färger som helst. svårt!
Vet ni föresten hur länge man kan sitta och flytta om stenar på en handduk en kväll som vuxen utan att bli idiotförklad?
IMG_2939.JPG
Såhär får det bli. Mitt tetratec ytterfilter är nu äntligen monterat på plats och doppvärmaren
Sand och vattenpåfyllning... Messy job... men någon måste göra det.
IMG_2941.JPG
Såhär blev det...
Lite dimmigt i vattnet än, även fast det stått över natten. Vågar inte lägga i Easy life, det verkar inte mina posthorn tåla, så jag väntar lite än. Fiskarna har även också sovit i karet och ser piggare ut i karet än i sin tråkiga balja.
Vet inte riktigt vad jag känner för resultatet än. Känns som om det är för..... lite, kalt?
Det va jättesvårt att låta bli att plantera massa växter, särskilt som jag har en hel hög över. Vad tror ni? Mer korallsten? back to nature bakgrund? jag vet inte. hjälp mig med tips tack.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 11:43

Det är ser ju jättebra ut där kommer dina firrar att stortrivas!
Det dimmiga i karet är kalk som inte löst sig än så det blir bättre med tiden!
Om du vill kan du lägga in mer sten i bakkant på akvariet och bygga upp emot bakrutan för dessa firrar blir mycket mer lugna ich säkra om dom har gömmställen.
Jag själv har byggt upp en vägg av kolsten emot bakre väggen med massor av grottor.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 12:34

Tack. Jo helt illa är det ju inte, klar förbättring mot innan, men känner att jag vill ha något mer. Ska nog göra som du föreslår och bygga lite i bakväggen, med korallsten, den väger ju inte så mycket.
Hur länge behöver man vänta innan man kan flytta in en o annan liten snäcklekare?
Nu blev det ju inte hel nystart, jag tog gamla filtret och kramade ur i nya, tog med en del vatten och bottengojs, växterna var ju samma. Så mina fiskar som hade gått i karet verkar tycka att läget än så länge är helt oki. Men mycket kan ju hända när jag ändå ändrar så mycket.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 17:41

Nej akvariet är sbnyggt inrett men firrarna du ska ha däri kommer att trivas bättre om det finns många rgrottor att gömma sig !
Du bör väl vänta ett dygn i alla fall innan du släpper firrarna eftersom det är helt nytt vatten!
Kalkutfällningen du har i vattnet tror jag inte stör firrarna nämnvärt!
Va har du för firrar i nu?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 18:02

Jag tröck ner en korallplatta i bakgrunden och några fler små korallstenar och sitter och smakar på om det blev en förbättring eller ej.
Just nu är det mest Kangal Garra rufa. En Amanoräcka, några posthornsnäckor. Ett Dvärgguramipar. och sedan Endlersyngel med två honor som jag hoppas skall minska i antal. Försöker skilja ur hannarna och hoppas att Guramiparet skall snappa åt sig en o annan, men dessvärre går den planen ingen vidare.

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster