Odling: Amano (Raven's Räkor)

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 19 apr 2011, 15:30

Om man söker lite så ser man att det är inte mycket mer artbestämt fast "Amono'n", men den finns beskriven på ett antal fångstplatser och olika utseenden. Och det är även beskrivet bland de som odlat hur storleken på kullarna verkar variera på dess ännu bestämda arter.
Kommer inte på namnet på den tyska pappers-blaskan men rätt nyligen hade de ett Amano tema där de radade upp ett antal olika sorter.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 19 apr 2011, 16:00

Caridina japonica är det gamla namnet, numera heter de Caridina multidentata, båda namnen hänvisar till samma art, men Caridina multidentata är det "mest korrekta".

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 19 apr 2011, 18:13

Där finns ju också "Dvärg amano" som dock förökar sig i sötvatten om jag kommer ihåg korrekt.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 19 apr 2011, 21:43

Erik... skrev:Caridina japonica är det gamla namnet, numera heter de Caridina multidentata, båda namnen hänvisar till samma art, men Caridina multidentata är det "mest korrekta".
Helt riktigt.
Majki01 skrev:Där finns ju också "Dvärg amano" som dock förökar sig i sötvatten om jag kommer ihåg korrekt.
Just det, men här döljer sig flera olika arter. Dom flesta som gått under den betecknigen har varit de här: Caridina/Neocaridina sp. "Mini-Japonica" som saknar radena med punkter på flankerna och bara har diskreta pyttepunkter eller den likaledes icke artbestämda med Klassifikationsnummer X66823, som förutom att den ser ut som en Amano har några svarta fläckar på ryggen. Den sistnämnda anses vara en Neocaridina. Båda förökar sig i sötvatten, ungefär som Red Cherrys om man nu skall jämföra med nåt.

Raven: Åhå - bra idé!

MvH
Christina

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 apr 2011, 07:38

Jag tror att det finns olika varianter av den äkta Amanon. De har såpass stort utbredningsområde att det inte är konstigt om de skiljer sig åt något. Det med olika storlek på kullarna, varierande odlingsframgångar i olika salinitet blir då enklare att förstå. Anser dock att den äkta Amanon inte kan föröka sig i rent sötvatten. Ville fortfarande gärna prova på "mini-amanon" för att komma underfund med om de är lika bra algätare som den vanliga.

Pettsson,
kan det ha varit Amazonas du kikat i?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 20 apr 2011, 20:26

Ska kolla upp vad magasinet heter Patrik. Var ett nummer från denna sidan nyår eller åtminstone vintern.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 apr 2011, 21:56

Pettson,
vore najs. Ville gärna se vad de skriver.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 04 maj 2011, 11:37

Så efter mycket har jag kommit fram till att det är tyska Amasonas. Nr 33 i vintras som hade flera sidor om Caridina och deras miljöer.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 04 maj 2011, 12:27

Pettson skrev:Så efter mycket har jag kommit fram till att det är tyska Amasonas. Nr 33 i vintras som hade flera sidor om Caridina och deras miljöer.
Flera sidor om Caridina ja, men innan sa du Amanos...skillnad!

Ja jag vet att Amano är en Caridina, men för den sakens skull är inte alla Caridina-räkor Amano.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 04 maj 2011, 14:18

GasseG skrev:
Pettson skrev:Så efter mycket har jag kommit fram till att det är tyska Amasonas. Nr 33 i vintras som hade flera sidor om Caridina och deras miljöer.
Flera sidor om Caridina ja, men innan sa du Amanos...skillnad!

Ja jag vet att Amano är en Caridina, men för den sakens skull är inte alla Caridina-räkor Amano.
Näe, jag skrev det till och med! :lol:
Och trotts min ringa kunskap i tyska så stod det Amano fler gånger och artikeln handlar om ovanligare Caridinas. Helt övertygad om att det finns fler närbesläktade arter med Caridina japonica/multidentata än vad som finns upptagna i dag. Titta på Takashi Amano's bilder så finns det vissa variationer på "Amanos" som alla kallas just Amanos, därför ingen annan beskrivning finns. Kan gå tillbaka till inköpstället med de Amanos jag har och de som finns i butik i dag är inte samma sort. Syns klart och tydligt, men det är ändå Amanos.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 05 maj 2011, 09:26

Tackar för infon, får se om jag snokar rätt på den!!

Edit: säker på det är nr 33? Den har jag råkat lägga vantarna på, eftersom det numret även innehåller en hel del kul grejer om Sulawesi. Nå, får dra igenom numret igen, jag fastnade på Sulawesi... *s*

Hilsen,

/P
Senast redigerad av 1 PatrikMalmo, redigerad totalt 5 gånger.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 05 maj 2011, 09:36

Pettson skrev: Näe, jag skrev det till och med! :lol:
Och trotts min ringa kunskap i tyska så stod det Amano fler gånger och artikeln handlar om ovanligare Caridinas. Helt övertygad om att det finns fler närbesläktade arter med Caridina japonica/multidentata än vad som finns upptagna i dag. Titta på Takashi Amano's bilder så finns det vissa variationer på "Amanos" som alla kallas just Amanos, därför ingen annan beskrivning finns. Kan gå tillbaka till inköpstället med de Amanos jag har och de som finns i butik i dag är inte samma sort. Syns klart och tydligt, men det är ändå Amanos.
Ok...intressant.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 05 maj 2011, 11:21

Tycker inte det är särdeles stor skillnad på olika Amanos jag sett, med ett par undantag: markeringarna i stjärtfenan och intensiteten i färgen. Markeringarna i stjärtfenan kunde nog skilja olika populationer åt, intensiteten i färgen kan handla om trivsel, foder, temp mm. I dunno, men det är intressant.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 05 maj 2011, 19:38

Har Amanos i grabbens kar med vita ryggar, från nacke till stjärt. Sett andra i samma butik dessa kom från, senare leverans som är småfläckiga, som peppar prikiga och en annan affär med större och färre prickar på sidorna. Alla räkor fullvuxna till storleken.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 05 maj 2011, 19:52

Den med ett vitt streck kan annars vara Caridina cf. babaulti (rainbow shrimp). Dessa har ett bredare vitt band medan Amano har ett smalt vitt band.

Grön
Bild

Brun
Bild

Förökar sig förövrigt i sötvatten.

Jag har aldrig sett någon annan Amano än den "vanliga" i våra svenska zoobutiker och känner igen den direkt och kan särskilja den från andra räkor oavsett vad butiksinnehavaren försöker få mig att tro.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 06 maj 2011, 13:31

På en fullvuxen Amano, hur brett är bandet på ryggen mot de andra?
Och är de i övrigt identiska eller har de andra skiljetecken?

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 06 maj 2011, 13:34

PatrikMalmo skrev:Tackar för infon, får se om jag snokar rätt på den!!

Edit: säker på det är nr 33? Den har jag råkat lägga vantarna på, eftersom det numret även innehåller en hel del kul grejer om Sulawesi. Nå, får dra igenom numret igen, jag fastnade på Sulawesi... *s*

Hilsen,

/P
Hm, plockade i högar av dem och försökte lägga intressanta nummer på minnet. Just Sulawesi var en av de intressanta artiklarna... Blev nog fel.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 jun 2011, 16:30

Igår såg jag en amano med rom under magen så om 3-4 veckor åker ett "artakvarium" upp.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

TYB
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 feb 2009, 15:17
Ort: Kalmar

Inlägg av TYB » 02 jun 2011, 22:02

Kul tråd...kommer följa med iver!

TYB

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 jun 2011, 00:02

Hmm, med detta intresse för Amanoräkan så kanske jag skulle köra igång odling på allvar. Artakvarium spelar ingen större roll, det är hur man hanterar larverna som är grejen. Som jag ser det.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Rickard p
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 aug 2010, 12:53
Ort: örebro

Inlägg av Rickard p » 03 jun 2011, 09:38

Är det någon här som säljer en kultur phytoplankton ?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 28 jun 2011, 17:40

Håller på och sätter upp en låda ute i köket men spelar storleken nån roll?
Har bara en avlång 30liters låda hemma men kan enkelt få tag på nån av dess lådorna imorgon.
http://biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lado ... ringslada/

Ska köpa svart färg och måla lådan utvändigt.

Funderar också på att köpa en sån här sats istället för att fuska med torkad plankton som finns i den lokala zooaffären.
http://cgi.ebay.co.uk/Live-Marine-Phyto ... 335f6a4b6e
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 jun 2011, 19:18

För larvernas del räcker det med 10-20 liter för uppväxt. Rent saltvatten verkar ha funkat bäst för de flesta (inklusive mina egna erfarenheter). De vuxna klarar dock INTE saltvatten (har testat). Ynglen måste flyttas. Att göra saltvatten av den burk som ynglen kläckts i är inte heller en bra idé, karet blir för "färskt".

Det jag har märkt med vuxna Amanos i små burkar är att de gärna rymmer. Tättslutande täckglas på, gärna med tyngd (de är starkare i benen än man tror). Annars funkar det ofta att låta honan släppa ynglen i ett litet kar, men inte alltid. Vet inte varför.

Fodret till larverna ska vara smått och fritt svävande, finns mängder med foder som kan funka.

Har skrivit om detta ett bra gäng gånger, så jag lägger helt enkelt in ett par länkar:
http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-räka
http://www.redbee.se/showthread.php/106 ... or-med-rom
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 28 jun 2011, 20:34

PatrikMalmo skrev: Att göra saltvatten av den burk som ynglen kläckts i är inte heller en bra idé, karet blir för "färskt".
Kommer fixa saltvatten i förväg som får stå och mogna.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 jun 2011, 13:14

Karet blir "färskt" ändå, du startar i princip om det på nytt. Du får även ammonium från döende sötvattensgrejer. Bättre köra igång en liten burk med saltvatten ett bra tag i förväg, så du redan har alger/smått som trivs där när larverna åker över.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster