Odling: Amano (Raven's Räkor)

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Odling: Amano (Raven's Räkor)

Inlägg av Raven » 07 apr 2011, 17:52

Jo har ett gäng amano-räkor och en gravid hona jag tänkte försöka odla på men har ett par frågor, ska bl.a blanda till saltvatten som får stå och mogna.
2 matskedar salt per liter vatten=30ppm?

Ynglena klarar inte av stark cirkulation men går det köra med syresten och lågt luftflöde?
Behövs det ens cirkulation?

Läst att amanobarn kan matas med grönvatten, duger det med vilket grönvatten som helst eller ska det va nån speciell sort med tanke på att det är saltvatten?
Hur fixar man enklast grönvatten?

Läst att jäst, seria micron och jbl novo fluid kan användas som mat men är de något bra för småamanos och hur mycket ska det matas varje dag?

Tänkte använda en semitransparant plastlåda på ~30liter, kan det köras tomt eller gillar de små om det finns inredning?

/Raven
Senast redigerad av 1 Raven, redigerad totalt 7 gånger.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 07 apr 2011, 17:59

En liten tuss mossa är väl alltid bra till räkor?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 07 apr 2011, 18:15

Getingen skrev:En liten tuss mossa är väl alltid bra till räkor?
Det är en god tanke men mossorna dör ganska snabbt i saltvatten/ bräckvatten som man måste ha för att få amanobebisarna att överleva . .

Jag e själv inte så säker på hur man lyckas få grönvatten , vet bara att jag fått det några ggr när jag haft alldeles förmycket ljus och bombat med förmycket pmdd utan co2



Lite OT , Ravens Räkor hade varit en kul titel *skrattar*
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 07 apr 2011, 18:16

Tror inte cirkulation e så nödvändig förresten
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 apr 2011, 18:24

Kul, lycka till! Jag vet folk som gör grönvatten genom att låta en glasburk med akvarievatten stå i ett soligt fönster.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 07 apr 2011, 18:50

Dennis@akvariefantast.se skrev:
Getingen skrev:En liten tuss mossa är väl alltid bra till räkor?
Det är en god tanke men mossorna dör ganska snabbt i saltvatten/ bräckvatten som man måste ha för att få amanobebisarna att överleva . .

Jag e själv inte så säker på hur man lyckas få grönvatten , vet bara att jag fått det några ggr när jag haft alldeles förmycket ljus och bombat med förmycket pmdd utan co2



Lite OT , Ravens Räkor hade varit en kul titel *skrattar*
Tänkte inte på att det var saltvatten, det skulle i så fall vara om det fanns nån mossa som klarar lite salt eller om man har möjlighet att byta ut mossan hela tiden.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 07 apr 2011, 19:21

Getingen skrev:
Dennis@akvariefantast.se skrev:
Getingen skrev:En liten tuss mossa är väl alltid bra till räkor?
Det är en god tanke men mossorna dör ganska snabbt i saltvatten/ bräckvatten som man måste ha för att få amanobebisarna att överleva . .

Jag e själv inte så säker på hur man lyckas få grönvatten , vet bara att jag fått det några ggr när jag haft alldeles förmycket ljus och bombat med förmycket pmdd utan co2



Lite OT , Ravens Räkor hade varit en kul titel *skrattar*
Tänkte inte på att det var saltvatten, det skulle i så fall vara om det fanns nån mossa som klarar lite salt eller om man har möjlighet att byta ut mossan hela tiden.
Alternativet hade kanske varit om man kunde komma över nån form tång , kelp eller liknande som lever i saltvatten, finns ju en del trådalger som skulle bli nästan lite mossaktigt ... Men det kanske blir lite överkurs vid denna årstiden :-))
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 08 apr 2011, 03:15

Om jag minns rätt funkar salt i gram bra som motsvarande psu. 30 gr salt ~ 30 psu till en liter vatten. Du behöver inte syresten, räcker fint med en clean luftslang, tyng ned med en vanlig sten. Bara någon/några bubblor i sekunden. De första som drog upp Amano körde helt utan cirkuation, vet inte hur de gör nu. Själv har jag tanken om att helt stillastående vatten inte är bra, så jag brukar alltid ha någon rörelse i vattnet. För mycket är däremot inte bra, larverna fastnar lätt i ytspänningen och dör.

Det enklaste verkar vara att köra grönvattenkultur tillsammans med larverna, finns någon sajt om en som provat det. Bara att googla på grönvattenkulturer för salt. Sötvattensvarianterna dör snabbt i saltvatten, med saltvattensvarianterna har du mat som förökar sig självt i burken med larverna. Jag matade mina så att vattnet var lätt disigt. Otroligt lätt att övermata.

Bortsett från en bottenskyla med sand kan du lugnt skippa inredning. Larverna lever näst intill helt pelagiskt tills de metamorfoserar sista gången. När de är lite större brukar de gnaga lite från sidorna på behållaren. Det med plastlåda - tänk på att larverna är fototaktiska. För att inte desorientera dem kan det vara klokt att skärma av sidorna så att allt ljus kommer ovanifrån.

Mer info med många bra länkar:
http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-räka

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 08 apr 2011, 03:26

Hej!

Spännande projekt, det skall jag följa!

JBL Nobil Fluid kan du dosera 3 droppar per 5 liter kanske. Observera att vattnet lätt blir dåligt. Ser du att det klarnar efterdoserar du. Äter dom kan det behövas upp till 5-6 ggr/dag. Detta förutsätter dock att du har möjlighet till litet vattenbyte.

Jag håller med Patrik - slangen som den är med bara några bubblor. Ingen syresten, det blir jobbigt och virvlar. En syresten av trä är isåfall det enda, den ger mycket små bubblor. Själv har jag använt en liten hemmabyggegrunka med luftslang, när jag haft smålarver av nåt slag. En liten (typ 0,5 - 1 dl) glasburk, luftslangen och fyllde burken med ett filtersubstrat som är smågrynigt (kommer inte ihåg vad det heter). Liknar kattsand. De blev då litet tung och stod still. Utblåset lät jag mest droppa ned i vattnet uppifrån. Kanske nåt kan efterlikna? Annars räcker en ren slangstump bra.

Har du tur kan du ordna grönvattenersättning med hjälp av slakad spenat eller sallad som varit i frysen en stund. Lägg det i en flat skål med vatten i solljus - efter några dagar kan du ha både det ena och andra där.

Avråder i det här fallet med bestämdhet från att mata med infusorier utifrån vattenunna eller liknande: där kan finnas rovgiriga eller på annat sätt farliga infusorier.

MvH
Christina

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 08 apr 2011, 03:36

Tips till vattenbytet:

Jag brukar använda en vit håv av mellanstor modell, hänger den på kanten så den ligger där av sig självt med tyget i vattnet. Sen tar jagen bit luftslang och hävert-suger så den börjar suga, änden sätts i håven. Då kommer det inte med något levande.

Sen bör man ta varningen med det fototaktiska på stort allvar - det går åt mycket energi i onödan, om det finns reflexer och annat hela tiden.

Man kanske skulle sätta fast en webbkamera där hellre än ständigt spana med ficklampa, som jag brukar göra när det är smått på gång =)

MvH
Christina

Användarvisningsbild
Heene
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 mar 2011, 08:16
Ort: Kallhäll
Kontakt:

Inlägg av Heene » 08 apr 2011, 07:41

Jag har även läst att det är otroligt viktigt att ha lampa tänd dygnet runt. Larverna överlever inte i mörker.
Har själv vart inne på att försöka mig på att föda upp på mina amanos, honan går ju konstant med rom =)... men efter att ha läst på massor har jag nog kommit underfund att det skulle vara för svårt.
Var du inne på sidan som jag länkade till i tråden om barnkammare? den tycker jag beskriver i detalj vad som funkar att göra =) Bara ett litet tips

Lycka till. Vore skitkul om du lyckades! Då kanske man själv skulle våga sig på nån gång =P
Förmänskliga inte djuren, fördjurliga dig själv!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 08 apr 2011, 09:10

Heene skrev:Jag har även läst att det är otroligt viktigt att ha lampa tänd dygnet runt. Larverna överlever inte i mörker.
Hmm intressant, hur fungerar det i naturen kan man undra. Kanske vi är så dåliga på att förse larverna med föda i en artificiell värld som ett akvarium är att de måste kunna jaga föda dygnet runt. Jagar larverna föda? Använder de synen för födosök....eller vad det kan heta när dessa hängande spermier ska käka.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 08 apr 2011, 09:15

Heene skrev:Jag har även läst att det är otroligt viktigt att ha lampa tänd dygnet runt. Larverna överlever inte i mörker.
Har själv vart inne på att försöka mig på att föda upp på mina amanos, honan går ju konstant med rom =)... men efter att ha läst på massor har jag nog kommit underfund att det skulle vara för svårt.
Var du inne på sidan som jag länkade till i tråden om barnkammare? den tycker jag beskriver i detalj vad som funkar att göra =) Bara ett litet tips

Lycka till. Vore skitkul om du lyckades! Då kanske man själv skulle våga sig på nån gång =P
Nej.. jag hade aldrig tänt.. min balja stod i ett skåp. den enda gången jag hade tänt det va när jag ville se dom och lös in med en ficklampa..

Visst det va ju ljust på dagen.. så ljust som rummet va.. men inte något extra ljus.

Användarvisningsbild
Heene
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 mar 2011, 08:16
Ort: Kallhäll
Kontakt:

Inlägg av Heene » 08 apr 2011, 10:36

Majki01 skrev:
Heene skrev:Jag har även läst att det är otroligt viktigt att ha lampa tänd dygnet runt. Larverna överlever inte i mörker.
Har själv vart inne på att försöka mig på att föda upp på mina amanos, honan går ju konstant med rom =)... men efter att ha läst på massor har jag nog kommit underfund att det skulle vara för svårt.
Var du inne på sidan som jag länkade till i tråden om barnkammare? den tycker jag beskriver i detalj vad som funkar att göra =) Bara ett litet tips

Lycka till. Vore skitkul om du lyckades! Då kanske man själv skulle våga sig på nån gång =P
Nej.. jag hade aldrig tänt.. min balja stod i ett skåp. den enda gången jag hade tänt det va när jag ville se dom och lös in med en ficklampa..

Visst det va ju ljust på dagen.. så ljust som rummet va.. men inte något extra ljus.
jag har ju som jag skrev läst det och inte testat själv =) Iof stod det att många verkar dö av om ljuset släcks mot om det är tänt hela tiden.
Då vet jag nu att det funkar ändå. Kan ju vara bra att veta om jag ska försöka själv nån gång =)

Sidan jag läst det på är en som föder upp amanos om ni vill kika =)
http://caridina.japonica.online.fr/English/index.html

//Helena
Förmänskliga inte djuren, fördjurliga dig själv!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 08 apr 2011, 15:12

Dennis@akvariefantast.se skrev:Alternativet hade kanske varit om man kunde komma över nån form tång , kelp eller liknande som lever i saltvatten, finns ju en del trådalger som skulle bli nästan lite mossaktigt ... Men det kanske blir lite överkurs vid denna årstiden :-))
Långtidsprojekt så vem vet.
PatrikMalmo skrev:Det enklaste verkar vara att köra grönvattenkultur tillsammans med larverna, finns någon sajt om en som provat det. Bara att googla på grönvattenkulturer för salt.
Tror jag ska halka förbi saltvattensguiden ikväll när jag äter nyfriterade pommesfrites med vitlökssås och kall påskmust till :D
För att inte desorientera dem kan det vara klokt att skärma av sidorna så att allt ljus kommer ovanifrån.
Lätt ordnat med lite svart fleecefilt.
christinag skrev:Spännande projekt, det skall jag följa!
Kommer uppdatera när något nytt händer
christinag skrev:Jag brukar använda en vit håv av mellanstor modell, hänger den på kanten så den ligger där av sig självt med tyget i vattnet. Sen tar jagen bit luftslang och hävert-suger så den börjar suga, änden sätts i håven. Då kommer det inte med något levande.
Har ett par kvinnonylonstrumpor för sånt, billigt och riktigt små maskor.
Sen bör man ta varningen med det fototaktiska på stort allvar - det går åt mycket energi i onödan, om det finns reflexer och annat hela tiden.
Jo har läst att de simmar mot ljuset vilket förbrukar energi.
Heene skrev:Var du inne på sidan som jag länkade till i tråden om barnkammare?
Har läst så mycket om amano att de sprutar ur öronen ;) lite tråkigt bara att Azur's sida om amanoodling inte längre finns uppe.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 08 apr 2011, 20:00

Det här med att ha tänt skulle ju kunna ha en annan förklaring, än just den att de "behöver ljus". Tänk dig utan lampa --- varje rörelse i rummet förorsakar ljus och skuggspel - som dom fototaktiska småttingarna försöker följa. Motsvarande ljusspel ute i havet är säkert mycket mera regelbundet och lugnare. Där stressar de inte ihjäl sig utan kan koncentrera sig på att äta istället för att simma runt och använda upp sina resurser. Det är alltså en naturlig biologisk process, som går litet snett i ett akvarium hemma. Jag skulle gissa att ett mörklagt insynskyddat akvarium fungerar lika bra som ett som har ljuset på hela tiden. Men den som fixar larver kan ju försöka och se vilket som fungerar bäst?

Dom larver jag sett kläckas hos mig i hemmaburken alltså, ser man svärma långt upp i akvariet - dock aldirg i omedelbar närhet till lysrören. De väljer en plats i hörn eller ett område som har lugnare vattenrörelse. Litet kan man se dem flyta runt hursomhelst ute i det fria också, men en större grupp kan man altid hitta i mindre starkt belysta områden. Sen försvinner dom efter några dar ...

MvH
Christina

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 08 apr 2011, 21:47

Kommer testa med ljusinskydd och en svag led-lampa så ljuset hela tiden är konstant, larverna kan överleva upp till en vecka i sötvatten har jag läst.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 08 apr 2011, 22:41

Raven skrev:larverna kan överleva upp till en vecka i sötvatten har jag läst.
Jag vet inte men jag tycker nog de har varit totalt borta på typ tre dagar. Varför vet jag inte eftersom jag inte har fiskar...annars skulle man ju tro att de äts av dessa. Att de lever efter tre..ok fyra dagar har jag svårt att tänka mig.

Vad tror du Christina, ser du dina larver längre?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 08 apr 2011, 22:43

Kom ihåg att jag vill ha första tjing på dina uppfödda räkor korpen.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Inlägg av ixxe » 09 apr 2011, 00:51


Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 apr 2011, 00:16

De lever upp till en vecka i sötvatten, men i normala kar fastnar de i filtret och dör. Bättre flytta dem direkt. Jag hade timer på burken när jag fick upp ett gäng, klarade sig alltså i mörker. Mikes sida funkar då och då, så testa igen om några dagar.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 11 apr 2011, 01:17

Intressant länk.
@Gasse: Ja nånstans där ligger gränsen. Snarare fyra dagar än en vecka har jag för mig (var ett tag sen senast). I något kar där detta hände flera gånger hade jag ca 30 gram salt/ 10 liter vatten. I dessa kar dök det upp någon extra amanos under årens lopp, men jag såg dem aldrig växa upp. Jag är rätt säker på att de var rätt identifierade som amansosar. Det var aldrig rent salt utan havssalt typ Sel Marin eller vad det heter, från hälsokosten. Det var också pga andra fisklarver mycket matat med smått foder, i infusoriestorlek eller hemmagjort äggstamp eller typ JBL Nobil Fluid (dett fanns inte då ännu men samma typ menar jag) etc. Hade rätt som det var en och annan labyrint där också, som jag inte heller var medveten om att de haft lek. I dom karen hade jag också ekbarksextrakt och rätt stark lösning av hemmagjort torvextrakt om vartannat. Det som inte tar död på dom, gör dom starkare ... Kanske nån blir klokare på det här.

MvH
Christina

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 13 apr 2011, 18:08

Har bestämt mig för att slänga upp en 30L balja i köket och fylla upp med 10L sötvatten med luftpump, när honan släpper äggen fyller jag upp med 10L 60ppm Saltvatten som förberetts minst 1 dag innan.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 13 apr 2011, 22:35

Tror inte det blir särdeles bra, men testa och se. Honan kan släppa under flera dygn. Misstänker också att käket till larverna blir ett problem, när karet är nytt. Förberett saltvatten är iaf bra, lufta ordentligt minst ett dygn innan. Om jag greppar det rätt kommer du inte få full salinitet (34-35 psu), vilket jag också tror spelar roll. Enligt rapporter ska de funka bra i bräckvatten, men det är så många som testat det och misslyckats, för att sedan lyckas i full salinitet, så jag håller på rent saltvatten. Nåja, det lär visa sig. Jag börjar bli sugen på att testa igen. Får se vart det landar.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 13 apr 2011, 23:07

PatrikMalmo skrev:Misstänker också att käket till larverna blir ett problem, när karet är nytt.
Kommer testa med saltlevande "grönvatten", mycke mat med liten risk för övermatning.
Om jag greppar det rätt kommer du inte få full salinitet (34-35 psu),
30ppm ska funka.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster