Levande akvarieväxter i ny webb-shop!!

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Djur-Hobby
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2011, 20:13
Ort: Sweden : Uppsala
Kontakt:

Levande akvarieväxter i ny webb-shop!!

Inlägg av Djur-Hobby » 30 mar 2011, 20:22

Djur-Hobby och Akvarie-Hobby i Uppsala har nu startat en webb-shop där du kan köpa levande växter över nätet.
För närvarande finns runt 40 växter att välja på och listan kommer utökas.

För mer info eller om du vill handla, gå in på:

http://www.akvariehobby.se/shop

EDIT: Admin, reklam har vi speciella ställen att lägga upp på.. kontakta Peter Haack
MVH
Djur-Hobby och Akvarie-Hobby
www.akvariehobby.se
018-261200

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 30 mar 2011, 20:30

Toppen med en svensk leverantör. Blir det en åretrunt grej eller under frostfria delen bara.

H.

Användarvisningsbild
mrjohn
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 sep 2009, 19:06
Ort: Uppsala

Inlägg av mrjohn » 30 mar 2011, 20:57

Står att man får handla på egen risk när det är kallt :).
:O

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 30 mar 2011, 21:07

Jaha. ojdå, vad säger distansköplagen om det?

H.

Användarvisningsbild
wotan
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 okt 2009, 18:11
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan » 30 mar 2011, 21:10

det va inte billigt direkt

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 30 mar 2011, 21:21

Med svensk moms blir det svårt att konkurrera mot tyska e-butiker. Hade frakten varit billig så kunde det gått mot frakt från tyskland.

H.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 30 mar 2011, 21:30

wotan skrev:det va inte billigt direkt
Hmm sådana inlägg som kanske gör att svenska butiker inte vill ge sig på att hålla på o skicka o klödda? Det va mycket billigt om man kollar andra svenska butiker!

Det va billigt för att vara sverige! och det är huvudsaken!

Bra engagemang från affären!!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 30 mar 2011, 22:08

Ser ju helt klart lovande ut för framtiden , kan nog komma någon beställning till nästa skejpkar. Härligt initiativ
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 mar 2011, 08:20

Fint med en växtbutik på nätet.

Användarvisningsbild
Faltaren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 304
Blev medlem: 14 jun 2009, 19:23
Ort: Helsingborg

Inlägg av Faltaren » 31 mar 2011, 08:42

Kul initiativ men dyrt. Har växter 3 för 100 kr i flera butiker i stan.

Djur-Hobby
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2011, 20:13
Ort: Sweden : Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Djur-Hobby » 31 mar 2011, 10:23

Desto kallare det är desto större risk är det att skicka växter, + att man måste packa bättre och lägga ned mer arbetstid på detta. Vi skickar växter året om men kunden bör vara medveten om att när det är frysgrader ute riskerar växter att frysa sönder. om man ska få med massvis av värme och liknande blir paketet även tyngre och därigenom dyrare. blir till en ond cirkel.
Dessutom måste man skicka växter i sådant emballage som motverkar att växten blir mosad. Ett vanligt kuvert fungerar inte riktigt.
Även om många här säkert kan hitta växter billigt i sin lokala butik så är det otroligt många ställen i sverige som har dåligt utbud av akvarieväxter. Vi har ständigt ett mycket stort utbud inne i våra fysiska butiker och om en växt vi för tillfället inte har inne beställer vi självklart hem denna växt.
vi får in växtsändningar i princip varannan vecka.

Plus butiken har varit igång i en vecka nu. den är lång ifrån klar med varor och liknande. om vi märker att vi får en bra kundrätts kommer förmodligen kortbetalning läggas in tex.
MVH
Djur-Hobby och Akvarie-Hobby
www.akvariehobby.se
018-261200

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 31 mar 2011, 10:42

[quote="Plus butiken har varit igång i en vecka nu. den är lång ifrån klar med varor och liknande. om vi märker att vi får en bra kundrätts kommer förmodligen kortbetalning läggas in tex.[/quote]

Personligen tycker jag Paypal är det bästa betalningssättet.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Djur-Hobby
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2011, 20:13
Ort: Sweden : Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Djur-Hobby » 31 mar 2011, 11:41

Ja det är ett mycket säkert alternativ som betalningsmetod
MVH
Djur-Hobby och Akvarie-Hobby
www.akvariehobby.se
018-261200

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 31 mar 2011, 12:29

Jag tycker nog priserna e ganska rimliga , nystartad shop utan succegarantier . Bättre att börja med något högre priser för att om sedan efterfrågan och beställningarna ramlar in kan man alltid skapa vissa rabatterade varor eller generelt ta mindre betalt när man ser att det betalar sig.

När man sedan ser att det rullar på kan man börja söka avtal med transportföretag för bättre priser när man ser att man underlag för många leveranspunkter.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Inlägg av Adam » 31 mar 2011, 14:02

Fungerar paypal om man inte har visakort?

Ja, jag tycker också det var rätt saftiga priser. Har också 3 för 100kr här i stan, men då är det vanliga ganska trista växter.
Jag kan visst tänka mig betala extra för växter som jag inte kan köpa här om kring på ett smidigt sätt.

Och jag håller inte med om att priserna ska vara högre i en nystartad butik, Varken fysisk eller internetshop. Det gör att många blir avskräckta och inte handlar där .. det gör ju inte att omsättningen blir högre direkt :)

Ett öppningserbjudande, första gången registrerad kund rabatt (50kr check) saknar jag på sidan .....
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 31 mar 2011, 14:33

Jag tycker priserna var helt ok, men då måste det motiveras med lite större utbud och (för att jag ska handla där) framförallt med blixtsnabb frakt. Jag beställer ofta från Guldfisken även om det blir dyrare bara för att frakten är så snabb. Om det tar (nästan) lika lång tid som att beställa från Tyskland så kommer jag inte använda det.

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 31 mar 2011, 14:35

Och glömde säga: Kul initiativ!

Djur-Hobby
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2011, 20:13
Ort: Sweden : Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Djur-Hobby » 31 mar 2011, 15:54

rasmus_agren skrev:Jag tycker priserna var helt ok, men då måste det motiveras med lite större utbud och (för att jag ska handla där) framförallt med blixtsnabb frakt. Jag beställer ofta från Guldfisken även om det blir dyrare bara för att frakten är så snabb. Om det tar (nästan) lika lång tid som att beställa från Tyskland så kommer jag inte använda det.

Om alla växter finns hemma och det inte är dagarna före helgen så skickas det snabbt. Problemet är att vi vill inte skicka på torsdagar eller fredagar eftersom växterna då riskerar att ligga på posten över helgen.
Sedan då vi inte är en odlare finns alltid risken att någon kommer in och köper slut på vissa arter i våra fysiska butiker där vi har vårat "lager".

Om du vill vara säker på snabb frakt ringer du oss före och hör dig för på om just dina växter finns hemma eller om de är påväg in i butiken.
MVH
Djur-Hobby och Akvarie-Hobby
www.akvariehobby.se
018-261200

Användarvisningsbild
mrjohn
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 sep 2009, 19:06
Ort: Uppsala

Inlägg av mrjohn » 31 mar 2011, 16:58

Finns väl ingen anledning att handla online om du har 10 minuter till en butik i stan direkt.. jag vet iaf många som har långt till en bra butik med större sortiment och tjänar lätt in pengarna i bensinkostnad. Tycker inte det är spec dyrt heller om man jämför med vad folk vill ha för enstaka skott ibland.

Kan också ta tradera där folk säljer växter utan att ens ta egna bilder på skotten/plantorna, dyrt som fan dessutom. Här vet man ju att du får en ordentligt odlad planta från ett riktigt företag.
:O

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Inlägg av ekvationx » 31 mar 2011, 17:57

Adam skrev:Fungerar paypal om man inte har visakort?
Jepp, fungerar bra utan något som helst kort, man gör en inbetalning via banken innan man ska handla men det dröjer lite innan man har pengarna på sitt paypalkonto. Det är den enda nackdelen som jag vet. Har själv handlat från Tyskland med paypal utan att äga ett enda kort att betala med men så står jag ju nu med en summa på paypalkontot som jag antingen får köpa för eller begära utbetalning av för det blev billigare än jag räknat med.

Användarvisningsbild
kristensen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 383
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:33
Ort: Trelleborg

Inlägg av kristensen » 31 mar 2011, 18:48

payson funkar utmärkt
Kostar inte butiken ngt om man inte säljer ngt
Handla billigt www.petoutlet.se

Djur-Hobby
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2011, 20:13
Ort: Sweden : Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Djur-Hobby » 31 mar 2011, 20:48

kortbetalning direkt är dyrt för butikerna tyvärr. man bör ha en inkörd butik innan man kan tjäna på detta.

Nu måste man ju inte använda PayPal i vår shop.
Om ni inte har kort att betala med så kan man välja postförskott med paket eller banköverföring. (det senare är precis som
att betala en räkning. kunden betalar en summa till vårat bankgiro och får även ett OCR vid köpet)
Enda nackdelen är att det tar någon extra dag då pengarna ska hoppa mellan olika banker.
MVH
Djur-Hobby och Akvarie-Hobby
www.akvariehobby.se
018-261200

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 mar 2011, 21:28

Man behöver inte ha visa kopplat till Paypal

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 04 apr 2011, 12:08

Detta är vad Sverige behöver.
Jag tycker att priserna är helt ok, tycker inte att man kan förvänta sig att detta ska vara billigare än i en fysisk butik. Man får det ju hemkört! Sen tror jag inte i huvudsak det är att vara billig som är det viktiga, utan att man har bra kvalitet och ovanliga arter.
Att det som inte finns i den lokala butiken finns här!.
På vanligare växter kan man säkert hitta erbjudanden på 3 för 100 osv men det kvittar väl. Här är det en fysisk butik som brukar hålla ett stort sortiment av växter som är schyssta och erbjuder detta sortiment till resten av sverige.
Det ska ju hyllas!, inte grillas!.
(Oftare och oftare skäms jag över att det är priset som är det första som diskuteras här)
Tror dock att det är svårt att leverera under vinterhalvåret. Man måste skicka med värmepack då och det funkar bara till södra sverige. I alla fall om det är paket, kuvert kan skickas till norra sverige på en dag också.

Bra jobbat Djur-hobby!
Bild Bild

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 apr 2011, 12:28

Ja, mycket bra initiativ! Osäker på om jag kommer handla men det kommer inte stupa på priset iallafall.

Vill gärna tillägga att snabba leveranser, dvs, god lagerhållning är något jag tycker är avgörande för en sådan här butik. Tar det en dryg vecka att få grejorna söker man sig gärna någon annanstans nästa gång.

Bra jobbat!

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster