Produkt: Multi Aquarium co2 reactor 402

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Produkt: Multi Aquarium co2 reactor 402

Inlägg av Raven » 13 aug 2012, 19:15

Multi Aquarium CO2 Diffuser Reactor, modellen jag köpte kallas 402, UP402 och D-402.
Specifikationerna varierar kraftigt mellan olika säljare, en säljare anger lämplig akvariestorlek som 113-511liter medans en annan säljare skriver 80-240liter så specifikation bör man ta med en näve salt.

Kvalitén är helt ok med tanke på priset, betalade 93kr för den på ebay och enda egentliga defekten var lite gjutskägg vid utblåset nedtill som lätt kan skrapas bort med en kniv.
Jag köpte medium och den är 5x23cm, har 5 bollar och kom med 2 sugkoppar och 2st 90graders plastkopplingar, perfekt om man vill ha utflödet vid botten men ändå kunna justera flödet.

Den är delbar så vill man kan man ta bort en sektion och då blir de 5x14cm, jag har kopplat min till en fluval 2+ som har ett flöde på 400L/H och det funkar bra MEN motståndet genom reaktorn är rätt högt, hade först tänkt koppla co2-slangen på munstycket till pumpen men trots 2 backventiler så började vattnet sakta tryckas bakvägen och ned mot dunken, skulle slangen lossna vid första backventilen så tar det inte många minuter innan 20L vatten tryckts ut så co2'n leds istället in genom botten av filtret.

Koldioxiden kommer från 2*5L dunkar med 4L mäsk i, har inga djur att tänka på så kör på med co2 oavbrutet, på andra filmklippet kan man se att en del co2 blåser ut ur reaktorn men funderar på att ta ur de 2 sista bollarna och sätta i en bit filtermaterial för att bromsa upp vattnets virvelrörelse för att se om det räcker för att bubblorna ska flyta uppåt i reaktorn istället för att virvla ut.
Bollarna gör att reaktorn skramlar lite svagt så kommer nog att testa hur reaktorn funkar utan bollar.
Mvh R



Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Produkt: Multi Aquarium co2 reactor 402

Inlägg av Raven » 03 sep 2012, 16:36

Köpte hem en till reaktor, denna gången blev det modell 403 som är större, enda skillnaden är 1 extra insats och ett par bollar till.
350L/H pump, co2 leds in genom pumpen, satt en slang mellan toppen av reaktorn där co2 egentligen ska ledas in till en venturi som sitter mellan pumpen och reaktorn.
Kör med 2st insatser så den är ~23cm hög, bollarna är borttagna, lagt en bit filtermatta i botten med makaroner ovanpå men har likförbannat återkommande problem med att reaktorn gasfylls men har satt en T-koppling och ventil på slangen till venturi så åtminstone kan reaktorn lätt tömmas.

Rekommenderat pumpstorlek för 2 insatser är 500L/H, pumparna jag har är 350L/H och 400L/H så de är i minsta laget, har ingen större pump att testa med och vet inte vad bubbeltakten ligger på men den är nog rätt hög.

Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Produkt: Multi Aquarium co2 reactor 402

Inlägg av Raven » 07 sep 2012, 16:39

Tjo gjorde ett blåstest idag på båda baljorna och co2 ligger runt 60-70ppm i båda så de verkar lösa co2 rätt skapligt :twisted:
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster