Produkt: JBL proflora pH-controller

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Produkt: JBL proflora pH-controller

Inlägg av hawkse » 08 mar 2012, 01:23

JBL Proflora pH-controller med uttag
JBL Proflora pH-controller med uttag
Den här köpte jag begagnad på PS för en femhundring förra sommaren och har haft den i drift sedan dess.

Då enheten levererades i en plastkasse med några gamla prober och diverse kablar, utan instruktionsbok, så blev det först till att Googla. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon manual på nätet då enheten verkar vara av en utgången modell med några år på nacken. Detta visade sig vara något av ett problem eftersom enheten arbetar med ett menysystem där man klickar sig fram med touchtangenterna märkta "TAB", "ESC" och "ENTER". När enheten startar hamnar den som standard i driftsläge och mäter och reglerar pH enligt inställda värden. För att komma till menyn trycker man då "ESC" och möts av texten "MESS" vilket jag efter ett tag fattade betyder "Mäta". Trycker man sedan på "TAB" några gånger så finns även "CAL" och "dOSE" att välja på för kalibrering respektive dosering. Med ett tryck på ENTER hoppar man så in i önskat läge. Redan här känns det lite förvirrat men det blir värre; i varje läge så skall man omväxlingsvis välja olika inställningar och eftersom displayen är så pass begränsad är det inte alltid lätt att fatta vad t ex "C p" betyder när man valt kalibrering (det visar sig betyda att man ska ställa in temperaturen först). I vissa lägen är det också oklart om man skall trycka "TAB" för att gå vidare till nästa steg i processen eller om man ska trycka "ENTER" för att bekräfta ett värde man ställt in. Allt detta kanske står i manualen men det är långt ifrån ett intuitivt gränssnitt. Underkänt på den punkten.

Anslutningsmässigt finns där endast två fysiska kontakter; BNC-kontakt för proben och en stickpropp med genomföring som man alltså sätter i vägguttaget och sedan pluggar in kontakten till sin magnetventil direkt ovanpå. Lite som genomföringsjacken till en gammal hederlig trådbunden telefon. Just det här med genomföringen är mycket trevligt då man slipper en massa sladdhärvor som det lätt blir om strömförsörjning och styruttag sitter på var sin kabel. Det finns dock en nackdel; varje gång strömmen slås av i styruttaget tappar även kontrollern strömmen för en halv sekund och startar alltså sedermera om! Lyckligtvis verkar detta inte påverka funktionen men det känns definitivt som en designmiss som inte borde klarat sig förbi ritbordet. Själva till/frånslaget är dock fullständigt ljudlöst så huruvida det väsnas eller inte beror på den magnetventil som valts (min brummar så pass högt att jag valt att sätta timer med nattavstängning på den).

Funktioner finns det gott om i kontrollern; det gäller bara att hitta dem och förstå vad det betyder i det kryptiska menysystemet. Man kan reglera pH upp eller ned, ställa in känsligheten (hysteresen) som antal hundradels pH-grader upp, ned eller kring önskat pH-värde samt reglera pH till två decimalers noggrannhet. Alldeles lysande mycket kontroll alltså även om jag fortfarande inte lyckats få till hysteresen till något annat än 0.05... fast enheten indikerar att siffrorna skall gå ändra. Nåväl. Mätningen av pH är också mycket stabil och enheten fladdrar inte upp/ned utan mätvärdet förändras i stabil takt över tid.

Kalibreringen av enheten lider som sagt av det besvärliga menysystemet men när man väl tabbat sig fram till "P1" så börjar en rad åttor vandra över displayen medan enheten kalibrerar sig mot pH4. När så mätvärdet stabiliserat sig slutar åttorna vandra och displayen visar "4.00". (Det är nu man trycker "TAB", eller var det "ENTER"... hmmm...) Samma procedur för "P2" och sedan visas "7.00". Proben är färdigkalibrerad. Möjligen tyckte jag att kalibreringen gick något för fort jämfört med de andra kontrollenheter jag testat så jag är lite skeptisk till om resultatet blir tillräckligt exakt. Med en gammal probe visade det sig nämligen vara svårt att få en vettig kalibrering till stånd medan en nyare probe inte gav några problem. Övrigt handhavande är OK. Displayen indikerar när styruttaget ger ström och displayen är stor och lättläst när den visar uppmätt värde.

Enhetens utformning är också riktigt trevlig. Den känns solid att hantera, är mycket vattentålig eftersom den har touchtangenter och kan hängas på akvarieglaset med de två sugkoppar som sitter på baksidan. Detta kan tyckas vara en finurlig lösning men sugkoppar har en förmåga att åldras och enhetens tyngd gör att den även med nya sugkoppar har en tendens att halka ned utmed glaset och hamna vilandes på BNC-kontakten mot bänken. Det finns inte heller några hål på baksidan för att montera enheten på vägg eller hänga upp den annorledes så vill man göra det är det DIY som gäller. Inte så bra.

På det hela taget en väl fungerande enhet med ganska många egenheter. Priset jag betalade var den absolut värd men jag har en känsla av att den kan vara betydligt dyrare i nyinköp och då tycker jag man kan förvänta sig en något mer genomtänkt lösning för pengarna. Köp begagnad, alltså, inte ny.

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster