Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av hawkse » 04 mar 2012, 21:26

Wonpro/Aqualight PH-201 pH-controller
Wonpro/Aqualight PH-201 pH-controller
Det här är min senaste pH-controller så jag kan inte ge något omdöme om hur den funkar över längre tid. Inköpt i December och i drift sedan början av januari, knappt två månader alltså. Under den tiden har den behållit kalibreringen när jag kontrollerar mot pH-test men om detta säger något om kontrollern eller proben låter jag vara osagt.

Den här kontrollern dyker upp lite överallt på nätet och letar man runt kan man hitta den för 5-600 SEK. Högst överkomligt, alltså. Trots att de inte var billigast valde jag att handla min hos aquaristic.net eftersom jag redan hade en beställning på gång därifrån och så slapp jag bekymra mig om eventuella tull/moms-påslag om paketet fastnade i tullen. Kostnadsmässigt gick det på ett ut jämfört med Hongkong eller USA om man räknade in moms och frakt.

Enheten levererades i en liten plastlåda tillsammans med probe, kalibreringsvätskor (pH 4 & 7), kalibreringsverktyg (!) samt engelska "originalinstruktioner" tillsammans med aquaristics tyska dito. De två instruktionshäftena gav tillräckligt med info för att man skulle kunna förstå hur det hela hängde ihop men det krävdes att man läste noggrant och tänkte en del själv för att få ihop det då översättningarna var minst sagt dåliga (på både tyska och engelska). Proben som levererades med enheten varnade aquaristic.net för redan i sin artikelbeskrivning så den förpassades tillbaka till lådan att agera reserv. Istället anslöt jag en ny Sybon-probe av "lab-kvalitet" som jag tidigare haft bra erfarenhet av.

Kontrollern har tre anslutningar; ingående ström, BNC-kontakt för proben samt eluttaget för utgående ström som är det som slås på/av av kontrollenheten (till höger på bilden). Strömuttaget är som synes av multityp så den lär passa på de flesta marknader utan adapter. Dessutom är den utrustad med en liten röd diod som indikerar när uttaget är strömsatt. Plus för den den lilla detaljen. Att notera är alltså att man behöver en egen magnetventil till den här kontrollern. Jag kör direkt på den magnetventil som sitter direkt på min CO2-tub. Till/frånslag är ljudlösa så eventuella ljud som uppstår får skyllas på vald magnetventil och CO2-reaktor.

Funktionsmässigt är kontrollern sparsmakad men den kan reglera pH uppåt eller nedåt beroende på om man använder den med koldioxid eller kalk, har automatisk känslighetsinställning (hysteresis), mäter pH med två decimaler och kan även ställas in med två decimalers noggrannhet. Tyvärr tycker jag den automatiska känsligheten funkar sisådär. Manualen ger vid handen att enheten slår på när pH driver några (2-3) hundradelar från inställt värde och av när pH åter hamnat några hundradelar från inställt värde i andra riktningen. Detta justeras av någon sorts algoritm så efter att från början legat och pendla mellan 6.53-6.58 med 6.55 inställt slår kontrollern nu efter några månader mellan 6.48-6.61 där på/avslag sker kring 6.50/6.59. Det är möjligt att detta går justera genom att lösa koldioxiden jämnare för att få bort svängningarna så känsligheten åter blir lite bättre men jag hade hellre sett en möjlighet att manuellt ställa in detta värde.

Kalibreringen är den bästa jag sett hittills på en kontroller. Man sätter enheten i kalibreringsläge, stoppar i proben i buffer 4, väntar tills siffran stabiliserat sig och vrider sedan med en liten, liten skruvmejsel en potentiometer tills displayen visar 4.0 pH. Samma procedur för nästa bufferlösning (pH 7) och sedan är man klar att köra. Mycket smidigt.Det enkla handhavandet är för övrigt genomgående för enheten. Tydliga, enkla reglage med bra återkoppling (dvs, fysiska reglage). Displayen är mycket tydlig och rymmer även en liten indikatorlampa som visar när strömuttaget har ström.

Utformningsmässigt är enheten lyckad såtillvida att den är ganska liten och nätt, går skruva upp på vägg samt kommer med en liten metallklämma för upphängning på t ex akvariekanten. Det enda trista är kabeltrasslet som uppstår pga att enheten ju består av två delar - kontroller och strömuttag - men det är väl ofrånkomligt när magnetventil inte är inbyggd.

Prismässigt tycker jag enheten är ett riktigt klipp. Hade det inte varit för den lite korkade känslighetsautomatiken hade den varit helt perfekt. Rekommenderas.
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 4 gånger.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av ixxe » 04 mar 2012, 22:58

tack för den har länge sneglat på den o varit sugen. men vad är dumt med hysterisen menar du, att den ändrar på o avslag lite?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av hawkse » 04 mar 2012, 23:09

ixxe skrev:tack för den har länge sneglat på den o varit sugen. men vad är dumt med hysterisen menar du, att den ändrar på o avslag lite?
Det som är dumt är ju att jag nu alltså får svängningar på upp till 0.12 pH vilket är lite för mycket.

Inledningsvis var den som sagt mycket exaktare och snurrade mellan 6.53-6.58 men efter att jag ökat bubbeltakten lite grann eftersom CO2:n inte riktigt räckte till för att trycka ned pH mitt på dagen verkar det som att svängningarna blivit större. Dvs, när bubbeltakten ökat så trycks pH ned så pass snabbt att det fortsätter att sjunka något efter att ventilen stängt. Så långt är jag med men kontrollern verkar kompensera detta med att tillåta en lika hög svängning uppåt också eftersom den numera inte slår på förrän vid 6.60. Minskar jag bubbeltakten skulle jag kanske kunna dämpa svängningarna men jag vill ju ha CO2 så det räcker mitt på dagen också.

Det står inget i manualen om att kontrollern har någon sådan här algoritm inbyggd utan det är mina antaganden efter de observationer jag gjort. I manualen står som sagt att den ska jobba med 0.05 pH-grader kring inställt värde.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av ixxe » 05 mar 2012, 00:37

Beror lite på hur man ser det kanske, jag har inga controllers i nåt av mina 4 kar så jag har ingen verklig koll på hur ph:t ligger, då känns det som 0.12 kan jag leva med :)

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av ixxe » 05 mar 2012, 00:38

vart köpte du proben btw

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkt: Aqualight/Wonpro PH-201 pH-controller

Inlägg av hawkse » 05 mar 2012, 00:41

Proben köpte jag också hos aquaristic.net. Sybon "lab grade", tror den kostade 20 eller 30 euro. Den kör jag i mitt huvudkar sedan ett år nu och den funkar klockrent.

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster