Produkt: Sera Seramic pH-controller

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Produkt: Sera Seramic pH-controller

Inlägg av hawkse » 03 mar 2012, 22:03

Sera Seramic, ph-controller
Sera Seramic, ph-controller
Den här köpte jag begagnad här på Plantswap under våren 2010. Någon närmare modellbeteckning än "Sera Seramic" står inte att finna men förra ägaren köpte den också begagnad så den har några år på nacken även om den ser likadan ut som de som saluförs idag.

Kontrollern har som synes fyra anslutningar, en för ström, en för proben och en vardera för CO2 in och ut genom den inbyggda magnetventilen. Inledningsvis var jag skeptisk till den inbyggda magnetventilen men den har fungerat klanderfritt under de år jag nu haft den i drift. Magnetventilen är väldigt tyst när den är öppen (alltså inget brummande) men varje till och frånslag resonerar i plasthöljet med en mycket ljudlig knäpp så den är inte särdeles väl lämpad för drift i tysta miljöer.

Funktionsmässigt finns temperatur-kompensation men vad jag kunnat se gör det ingen skillnad vad jag ställer den på så vad den är till för vet jag inte. En betydligt mer användbar funktion är den inbyggda larmfunktionen som ger ifrån sig ett högt pipande - ungefär som en väckarklocka - när pH driver för långt ifrån det värde man ställt in. Känsligheten för denna larmfunktion är justerbar i steg om 0.1 pH-grader.

Enheten mäter pH med två decimaler men önskat pH-värde kan endast ställas in med en decimals nogrannhet och eftersom det inte heller går ställa in känsligheten (hysteresis tror jag termen är) så betyder detta att en kontroller inställd på 6.60 pH kommer slå av när pH når 6.59 och på när det åter når 6.60. Detta ger naturligtvis ett mycket stabilt pH i karet men är lite jobbigt att lyssna på då kontrollern framåt kvällningen ständigt slår av och på när pH ramlar fram och tillbaka över brytpunkten. Detta upplever jag som enhetens största brist. Att den sedan inte heller kan användas för att justera pH uppåt spelar mindre roll för mitt användande.

Kalibreringen görs automatiskt mot kalibreringsvätskor med pH 4 respektive 7. Här upplever jag att enheten åter är lite för automatisk och jag får ingen bra känsla om när kalibreringen är korrekt utförd och när den avslutats för tidigt. De två manualer jag fick med vid köpet är en i originalspråk (Engelska och Tyska) och en översättning på svenska av distributören. Tyvärr är uppgifterna rörande kalibrering mellan original-manualen och den svenska översättningen helt motstridiga så det var trial-and-error som gällde vid första tillfället (den svenska manualen säger att man kalibrerar mot 7 och 9, inte 4 och 7.) Kalibrering har jag för övrigt inte utfört mer än någon enstaka gång i halvåret och sedan jag inhandlat bättre probe håller sig mätvärdet mycket väl när jag mäter mot testvätska någon gång i månaden.

Övrigt handhavande (utöver kalibreringen) är mycket enkelt. Man trycker på "pH set", pilar sig upp eller ned till önskat pH-värde och trycker "pH set" igen. Mycket mer än så är det inte.

Utformningen av enheten är något klumpig då den är dryga 20 cm bred, över 15 cm hög och 5 cm tjock men det beror troligen på den inbyggda magnetventilen. Lyckligtvis finns bra, infällda skruvhål på baksidan för att hänga upp den på väggen.

Prismässigt är jag mycket nöjd med den då jag inte gav mer än 2000 SEK för controller, tub m m men ny tycker jag den är lite i dyraste laget med tanke på bristen på känslighetsinställning och ljudet från den inbyggda magnetventilens till/frånslag. Begagnad var den dock ett klipp.
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Re: Produkt: Sera Seramic ph-controller

Inlägg av PatrikMalmo » 04 mar 2012, 11:24

Bra jobbat, tackar för recensionen. Lurar på en pH-kontroller framöver, men just Seras blir det nog inte.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

rgolsson
Stickling
Stickling
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:45

Re: Produkt: Sera Seramic pH-controller

Inlägg av rgolsson » 31 aug 2012, 16:48

trodde det var fel på min, men eftersom du skrev att den låter mycket när den står på och av så vet jag att den inte är sönder =)

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster