Eheim professional 3 2075 Ytterfilter

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Eric700
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 190
Blev medlem: 31 aug 2010, 17:58
Ort: Halmstad

Eheim professional 3 2075 Ytterfilter

Inlägg av Eric700 » 30 mar 2011, 11:57

Eheim Professional 3 2075
Specifikation:
Drift energi 16 watt
Pumpeffekt 1250 liter/h
Mått HxBxD 453x238x244mm
Rekommenderad akvarium volym 240-600 liter

Eheim professional 3 2075
är ett kvalité filter som gör det enkelt att hålla rent i akvariet. Har inte haft något ytterfilter innan men ska beskriva filtret från mina förutsättningar.

In action: http://www.youtube.com/watch?v=TsFlILlrQq0&hd=1

+Plus
Filtermedia ingår
Tillbehör ingår
Enkel att göra rent
Drar lite ström
Ställbar pumpeffekt
Låter inte mycket
Manual på Svenska

-Minus
Saknar vissa tillbehör
Avger mycket vibrationer

Packade upp filtret och förstod direkt hur allt skulle sitta och manualen finns där på svenska om osäkerheten dyker upp. Sköljde rent behållarna och filtermedia innan allt skulle sättas ihop. När installation gjordes var det lite krångligt att få till stillröret så det siktade exakt rätt. Du kopplar nämligen ihop de olika delarna med en bit slang och när den väl sitter kan du inte röra prylarna minsta millimetern Här ska det sitta en mellankoppling av något slag som gör det enklare att ställa in (tycker jag). Skulle gärna vilja ha lite fast koppling på på/avrinning som du hänger på baksidan av akvariet, hade känts säkrare. Annars var det inga problem att installera sätt bara stillröret över vattenytan innan du sätter på första gången sedan är det bara att pumpa ner vatten manuellt (ca 10 ggr) tills det rinner som bara den och då sätta i stickkontakten och vips så funkar det kan behövas att pumpa ur luft någon gång.

En stor fråga är låter filtret? Det verkar fungera olika hos olika ägare men här låter det inte nämnvärt litet brus blir det ju men inte annars. Dock finns problemet med vibrationer som blir. Det följer med gummitassar men för mig fungerar det sådär. Har nämligen filtret i en träbänk och detta gör att vibrationer låter mycket. Kommer att investera i dämpningskuddar för högtalare som är gjorda för att stoppa allt basljud och vibrationer Har du filtret stående på golvet låter det inte mycket.

Du kan även ställa in vattenflödet vilket jag tycker om men har inte använt det än då jag upptäckte att fiskarna gillade fullt drag, men det går. Använder detta filter till ett 180 liters akvarium och jag tycker att flödet är perfekt trotts att det är gjort för bra mycket större kar. Det blir ju lägre effekt ju längre det är i drift innan nästa rengöring.

Slutsats:
Verkar vara ett bra filter som är enkelt att förstå och använda och som inte låter nämnvärt. Det känns som kvalité som ska hålla och hoppas på att så är fallet. Det fungerar utmärkt till mindre kar än det står men lägre än 180 liter kanske inte är att rekommendera
Nöjd med köpet helt klart.

Bilder:
Bild Bild
Bild
Bild Bild
Galleri finns här http://www.flickr.com/photos/56207861@N ... 514057368/

Användarvisningsbild
metalfrenzy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 282
Blev medlem: 27 jan 2009, 19:52
Ort: HÖÖR

Inlägg av metalfrenzy » 30 mar 2011, 13:29

Nice!
Har ett 2080 filter sen något år tillbaka. Tyvärr gick pumpfuntionen sönder redan efter 3 rengöringen...
Har annars varit väldigt nöjd. Har mitt på golvet i sovrummet. Så jag får säga att det går mycket tyst :)
Det var inte jag, det var min fot!

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 30 mar 2011, 13:29

Kul att du orkar göra en seriös recension för att hjälpa andra, cred för det.
Jag har ett likadant och kan inte annat än hålla med. Är skitnöjd med det. Jag kör en AM1000 efter mitt och tycker att det är dåligt flås men det beror säkert till stor del på reaktorn. Annars är jag hur nöjd som helst, rengör det väldigt sällan och det startar och går efter varenda VB utan några som helst problem. Luft gör den sig av med enkelt och jag tycker det är väldigt tyst. Är det något som låter så är det ett lågt brum som beror på vibrationer som du skriver. Skulle säkert kunna lösas med annan dämpning under osv men jag har det i ett skåp i vardagsrummet så det påverkar inte mig. Dessutom låter reaktorn bra mycket mer.
5/5 får detta filtret av mig ;)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
Eric700
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 190
Blev medlem: 31 aug 2010, 17:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Eric700 » 30 mar 2011, 13:36

Mayer skrev:Kul att du orkar göra en seriös recension för att hjälpa andra, cred för det.
Jag har ett likadant och kan inte annat än hålla med. Är skitnöjd med det. Jag kör en AM1000 efter mitt och tycker att det är dåligt flås men det beror säkert till stor del på reaktorn. Annars är jag hur nöjd som helst, rengör det väldigt sällan och det startar och går efter varenda VB utan några som helst problem. Luft gör den sig av med enkelt och jag tycker det är väldigt tyst. Är det något som låter så är det ett lågt brum som beror på vibrationer som du skriver. Skulle säkert kunna lösas med annan dämpning under osv men jag har det i ett skåp i vardagsrummet så det påverkar inte mig. Dessutom låter reaktorn bra mycket mer.
5/5 får detta filtret av mig ;)
Tackar, tyckte att det behövdes innan jag köpt mitt! Härligt att det funkar lika bra för dig. Jag kommer med någon kommentar i framtiden när jag har gjort min första rengöring (om några månader :p ).

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 30 mar 2011, 13:39

Rengöring är enligt mig skitenkelt. Jag drar ur sladden, stoppar flödet med kranen, lossar slangarna och lyfter filtret till duschen. Knäpper upp och lyfter ur filterkorgarna, sköljer ur dem en sväng och så tillbaka och samma sak fast omvänt. Sen är det bara att starta, tar ett par minuter så är all luft ute.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 30 mar 2011, 22:05

Bra recension! Jag har ett 2078 och jag tycker också att det är ett klockrent filter.
Kan dock hålla med om att tillbehörspåsen var ganska klent utrustad.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 14 maj 2011, 02:44

Kan lägga in en notis här om att det finns ett känt fel på dessa pumpar. Vet inte om det är nån speciell batch eller några speciella månader de skall vara inköpta för att felet skall finnas där men hur som helst. Mitt filter började läcka för några veckor sedan, lagom när jag var utomlands men som tur var upptäckte tjejen det. Det läckte ur motorkåpan och framförallt vid sladdgenomföringen, ganska mycket. Problemet är primern, det finns märken från gjutningen av gummidelen/membranet i primern så det är den som läcker och måste bytas ut. Jag fick reda på att felet är känt av Eheim och vad jag förstod så kan ni få era primers utbytta om ni vänder er till där ni köpte pumpen. Men det är vad jag fattade så jag kan inte lova något. Har ni ingen garanti/köpt utomlands/köpt begagnat så kan ni säkert köpa delen av er lokala Eheim-dealer och byta själva, det är inte så svårt. Men tänk på att om ni har garanti så förlorar ni den om ni gör bytet själva.

Hur som helst ett stort jäkla minus för detta filter. Hatar att säga det för jag har alltid gillat Eheim och detta är nog det första problemet jag någonsin haft med en Eheim-pump men det är rätt illa. Det sista man vill med ett ytterfilter är ju att det börjar läcka. Har numera ställt filtret i en plastbytta och satt en fuktvakt som piper om backen fylls.

Ni gör som ni vill men har ni filtret där ni inte vill ha vatten så hade jag bytt delen. Oavsett om ni behöver pröjsa eller inte. Mitt filter höll tätt i nästan 1,5 år innan det helt plötsligt började läcka. Så det kan nog komma när som helst. Sneaky fuck.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 14 maj 2011, 04:56

Oj, har alltid tagit för givet att Eheim var det säkraste kortet när det gäller ytterfilter, som jag annars aktar mig för. Men en googling på 'Eheim professional 3 leak' var ingen rolig läsning. Deras classic modeller klagar inga på dock.
Bild

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 14 maj 2011, 12:27

Nope, som sagt är det väl den första stora missen de gjort med sina modeller och jag tror inte du behöver vara orolig för deras pro2 eller nya pro3 heller för den delen. Det är ju egentligen inte en miss i design/konstruktion utan snarare någon underleverantör eller deras egna tillverkning som lyckats få nåt fel på själva primermembranet i tillverkningsprocessen.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Tobbejohansson
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 dec 2012, 00:40

Re: Eheim professional 3 2075 Ytterfilter

Inlägg av Tobbejohansson » 24 dec 2012, 00:47

Tja! Jag har ett jätteproblem med min...
Får inte upp nått tryck alls. Enbart om jag trycker ner avslutnings knappen å håller den inne

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Eheim professional 3 2075 Ytterfilter

Inlägg av Nicke7 » 24 dec 2012, 08:32

bra filter, knappt så man hör ett knyst om man lägger örat på, de tråkiga är att även mitt har börjat läcka, efter 3år! men det är bara vissa serienummer som har felet

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster