1050 Liters uppstart!

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
danode
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jul 2008, 13:20
Ort: stockholm
Kontakt:

1050 Liters uppstart!

Inlägg av danode » 25 apr 2016, 09:22

Hej!

Jag är i färd att sätta upp ett 1050L med måtten 180x90x65. Det var ursprungligen tänk att vara ett saltvattenskar med fokus på Acropora men efter ett par månaders funderande kom jag på att jag gärna vill träffa mina barn ibland & ha råd att äta mat (det är sanlöst mycket underhåll med acroporakar & löjligt dyrt) så kom suget efter växter & sötvatten tillbaka.

Jag har ganska många års erfarenhet av sötvatten, en del av er kanske har stött på mig på en ciklidstämma eller fått stå ut med mig på ciklid.org. Jag har kört en del planted tidigare (https://picasaweb.google.com/lh/photo/n ... directlink) men aldrig rott något spektakulärt i land.

Nu är jag kanske inte på jakt efter något spektakulärt iofs utan egentligen skall det vara ett amazonas-inspirerat kar med Diskus & en hel del växter även fast det inte är biotopriktigt.

Helt enkelt vill jag att växterna skall trivas i ett amazonaskar.

Jag behöver lite tips. Mina initiala tankar är att köra ganska low maintanence, liquid carbon, pmdd vid behov.

Gillar röd lotus, anubias på rötter, nån lägre växt som täcker upp botten men det behöver inte vara någon matta av glosso direkt, kanske mer E. tenellus. Ja listan kan förstås göras lång.

Diskus gillar inte supermycket ljus. De gillar varmt. De vill inte ha för mycket drag i vattnet.

Så:
Växter: vilka passar kriterierna lågt ljus & varmt?

Ljus: Jag vill gärna ha led för att slippa byte av lysrör och för att det går att dimma & simulera sol upp/ner. Storm & åska är jag inte intresserad av. Tips?

Filtrering: Jag tänkte köra på Eheims största thermofilter, 1200XLT - 2180. Slipper gärna kladda med sump & brunn.

Flytande koldioxid: Som jag förstått det är det Gluteraldehyde man vill åt. Går att köpa på 3.4% lösning online billigt. Jag har doserpump sen saltvattenstiden .. är det bara att dosera 3.4% Gluteraldehyde enligt samma anvisningar som tex EasyCarbo?

Tar tacksamt emot alla tips, råd & kommentarer såhär i uppstartsfas.

Tack!
fish r friend

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Raven » 25 apr 2016, 20:23

Om det är 90cm högt, altumskalar?

Vallisneria är anspråkslös och finns i olika varianter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 26 apr 2016, 00:28

Kul projekt, ser fram emot bilder.

Några tankar som dyker upp:

Belysningen är omöjligt att ge input på utan att veta budget. Antar att det inte ska ska vara ett öppet akvarium? Kör du med lock är det lättare att gömma en ful diy-belysning. Eventuellt göra en lösning där du värmer akvarievattnet med led eftersom du har så stor vattenvolym. Vet inte om tempen skulle gå upp och ner för mycket iof.
Börjar komma led-ramper med timerfunktion för rimliga pengar nu, men kommer fortfarande bli dyrt till ett så stort akvarium. Tråkigt utan solupp/nedgång annars är jag m fl supernöjd med multichip-led på datorkylare. Absolut mest ljus för pengarna om du kan skippa auto-dimmer.

Skulle valt ett enklare mer flexibelt filter som Classic 2260 (1500xl).
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... sic-1500XL

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Raven » 26 apr 2016, 00:38

Matsnork skrev:Skulle valt ett enklare mer flexibelt filter som Classic 2260 (1500xl).
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... sic-1500XL
Ägt ett sånt, funkade helt ok med dubbla utblås, pumpen kan bytas till 3400L/H.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 26 apr 2016, 00:54

Raven skrev:
Matsnork skrev:Skulle valt ett enklare mer flexibelt filter som Classic 2260 (1500xl).
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... sic-1500XL
Ägt ett sånt, funkade helt ok med dubbla utblås, pumpen kan bytas till 3400L/H.
Precis min tanke :) Plus att det är så mycket som kan gå sönder på de nya filtren.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Raven » 26 apr 2016, 04:56

Anslutningen i locket är standard så man kan ta bort pumpen helt och koppla på slang...eller seriekoppla några stycken :cool:
Filtret har ventil i botten man kan koppla in en slang på för vattenbyten eller tömning.

Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

danode
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jul 2008, 13:20
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av danode » 26 apr 2016, 09:25

Raven skrev:Om det är 90cm högt, altumskalar?

Vallisneria är anspråkslös och finns i olika varianter.
90 brett, 65 högt :)
fish r friend

danode
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jul 2008, 13:20
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av danode » 26 apr 2016, 09:32

Matsnork skrev:Kul projekt, ser fram emot bilder.

Några tankar som dyker upp:

Belysningen är omöjligt att ge input på utan att veta budget. Antar att det inte ska ska vara ett öppet akvarium? Kör du med lock är det lättare att gömma en ful diy-belysning. Eventuellt göra en lösning där du värmer akvarievattnet med led eftersom du har så stor vattenvolym. Vet inte om tempen skulle gå upp och ner för mycket iof.
Börjar komma led-ramper med timerfunktion för rimliga pengar nu, men kommer fortfarande bli dyrt till ett så stort akvarium. Tråkigt utan solupp/nedgång annars är jag m fl supernöjd med multichip-led på datorkylare. Absolut mest ljus för pengarna om du kan skippa auto-dimmer.

Skulle valt ett enklare mer flexibelt filter som Classic 2260 (1500xl).
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... sic-1500XL
Det skall vara öppet och det kommer sticka upp rötter ovanför vattenytan så stänktetror kan leka på någon emers växt. Så det får gärna vara eleganta ramper som kan hängas i taket. Jag har inte tid med DIY utan det måste vara en färdig produkt. Kina går bra så länge de är bevisat fungerande.

Budgeten är satt för ett Korallrev. Budget för belysningen för det projektet låg på ca 30k som övre gräns. Om jag halverar den kostnaden är jag nöjd.

Tack för tipset på ytterfilter, det så intressant ut! Kan köra inline värmare för att få ner antalet prylar i akvariet.
fish r friend

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 26 apr 2016, 11:48

Med den budgeten kan du kosta på dig något lagom fint :)

Maxpect Razor har funnits ett tag nu, men jag vet inte om det finns någon värdig ersättare än. Den största på 300w @ 8000k kanske vore något? http://www.tritonakvarium.se/maxspect-r ... 20w/3163-0

danode
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jul 2008, 13:20
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av danode » 27 apr 2016, 12:29

Lite kort till 180cm tror jag. Kanske 2 stycken 160w är lagom.

Nu blev jag dock lite sugen på Geissman nova II 150w. Skulle två sådana kanske kunna fungera?
fish r friend

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 28 apr 2016, 11:20

danode skrev:sugen på Geissman nova II 150w
Låter bakåtsträvande år 2016 :) Ur LED är tiden!

Ville inte du ha solnedgång förresten?

danode
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jul 2008, 13:20
Ort: stockholm
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av danode » 28 apr 2016, 13:29

Jo, det vill jag faktiskt. 2 160w får det bli.
fish r friend

Mr_Singa
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 nov 2014, 22:23

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Mr_Singa » 11 maj 2016, 10:59

Om det är någon som fortfarande är sugen på en Gieseman. Så har jag en Giesemann Infinity med en kopia av ADA's 250 Green och några 24w t5 Aquarelle rör som är användna ca 6 månader och Giesemann powerchrome midday och aquaflora 2st av varje. Sen finns det några Osram 24w/865 ett bar av Giesemann båda rör som inte är användna , och något rör Aqua SI-enhence blå som är riktad till saltvatten och en MH 250w med ett kelvintal på 1400k nepturion, sen skall det finnas en MH som ligger på 1000k vilket också är tänkt till salt jag har prövat den både till salt och sött. Växterna växer bra, corallerna måde bra. Det här är något jag har planerat sälja vid tillfälle så om det är någon som är sugen så skicka gärna ett PM så ska vi nog allt komma framm till ett rimligt pris.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 15 maj 2016, 16:40

Ändrat mig angående filterrekommendationen. Skulle defentivt kika på en sån här tillsammans med rostfria in/utblås:

http://www.waterplantstreet.com/chihiro ... s-487.html

Det tråkiga är att det inte framgår vad det är för pump. Vore trevligt annars om man kunde köpa själva behållaren löst och sen köpa valfri magnetpump själv.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Raven » 15 maj 2016, 19:53

2300L/H genom 12mm slang, kan det verkligen stämma?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 1050 Liters uppstart!

Inlägg av Matsnork » 15 maj 2016, 23:09

Låter väldigt mkt, kanske det klassiska "kina-opitmismen" ;)
Mitt filter som har en liknande pump är extremt jämn i trycket, magnetpumpen tuffar på och på. Lägre flöde men högre tryck. Minns inte när jag rengjorde filtret sist. Själva pumpen kommer jag inte åt.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster