Vit bakgrund, estetik och grönalger

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Vit bakgrund, estetik och grönalger

Inlägg av lottiz » 31 okt 2015, 15:13

Har precis fått installerat mina nya stålrör och är jättenöjd, det blev så himla fint. Men den frostade bakgrunden fäster inte sugkoppar på, så dessa har jag tillfälligt placerat i karet. Sugkopparna på min bakgrundsbelysning fäster inte heller så den ligger på sniskan och större delen av solnedgångsfärgerna hamnar på väggen. Finns det nån annan frost-bakgrund som är blank på båda sidorna? Jag vill inte måla permanent.

Grönalger. Mina Seirustenar smälter färgmässigt in i HC:n och varje vecka måste jag skrapa rutorna. I övrigt inga alger och allt mår bra *peppar*, men går det att justera nån faktor för att minska detta? För närvarande är min Co2-anläggning trasig så jag har minskat ljus och näring därefter, men märker ingen större skillnad från när den fungerade. Byter vatten 30-50%/v, ger nu 1/2 dos pmdd, har ehmm inget minne av ljusmängd men vet att jag bytt från så-mycket-det-går till lite-mer-lagom-ljus.

En estetisk fråga, jag funderar på att lyfta upp roten och peta in mer sand för att höja upp den mer. Bu eller Bä?

Och HC:n under javaormbunken blir jätteful, lång och ranglig. Eftersom jag tänkte ha Pogostemon helferi så småningom vet jag inte om jag bör trycka in ytterligare växter. Bör jag låta det vara bar sand/sten eller ska jag leta upp nån hydrocotyle/penningbladliknande växt? Råd mottages tacksamt.
okt_01.jpg

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Re: Vit bakgrund, estetik och grönalger

Inlägg av lottiz » 03 nov 2015, 11:12

Ingen som har hittat en frostad bakgrund som sugkoppar fäster på? ;(

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vit bakgrund, estetik och grönalger

Inlägg av Raven » 04 nov 2015, 15:23

Den frostade effekten kommer från en ojämn yta så det kan bli svårt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Re: Vit bakgrund, estetik och grönalger

Inlägg av lottiz » 06 nov 2015, 13:23

Mmm, och den sprider bakgrundsljuset så bra. Men sugkoppar på insidan, lite trist. Kanske snyggare med hängare till rören då, har sett sånt på ebay.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster