Torv under gruset

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

messer
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 aug 2014, 21:16

Torv under gruset

Inlägg av messer » 06 sep 2014, 16:13

Tjena! Är ifärd med att starta upp ett nytt akvarium, ska bli ett sydamerikanska kar med mycket växter i, o jag tänkte göra allt jag kan nu innan för att underlätta för växterna i början. Har då hört att det är uppskattat med torv under gruset. Fungerar det? Vad är det för fördelar gentemot att köra bara grus? Vad är bäst, vanlig ogödslad torv eller torv block? Har ni tips på andra saker jag kan göra för att ge mina växter en ordentlig kickstart? Mycket frågor nu, har varit utanför akvaristiken ett tag så måste uppdatera mig :) tacksam för svar!

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Torv under gruset

Inlägg av Malen 27 » 06 sep 2014, 18:29

Det är klart att du kan ha torv under gruset.
För körde jag med riven torkad, som man köper på handelsträdgårdar i säck.
Men nu vill jag ha den fuktiga, ja eller blöta direkt från mossen.
Torven i sig innehåller inte så mycket av näringsämnen den är dock rik på kol.
Den avger också hummussyror liksom många rötter som dom flesta vatten-växter gillar.
Att ta hem torv från en mosse och läggga ett 0,5-1cm lager i bottnen är ofarligt för fiskar och andra invånare då det inte varit i kontakt med fisk från någon sjö, vilket annars kan bli surt.
Hittar man även trevliga rötter kan man använda dessa.
Malen. Torv älskare.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Torv under gruset

Inlägg av Raven » 06 sep 2014, 20:21

Välkommen till PS, torvblock som skärs till skivor och måttanpassas till botten torde fungera bra.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Torv under gruset

Inlägg av Matsnork » 07 sep 2014, 06:31

Det går också att köra med endast torv och plantera växterna i nedsänkta/gömda krukor.

messer
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 aug 2014, 21:16

Re: Torv under gruset

Inlägg av messer » 07 sep 2014, 13:57

Tack för alla svaren! Blir att åka iväg o köpa sig ett gäng torvblock idag då! Ska jag skölja av blocken eller något liknande innan jag börjar använda det?

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Torv under gruset

Inlägg av Malen 27 » 07 sep 2014, 16:09

Torv i block som kanske är ca 50-70cm x30x30 är nog inte kanske så lätt att köpa då dessa efter torkning oftast går till fjärrvärmeverk, och är mer än du behöver.
kolla upp om det finns någon stor mosse där du bor, sen är det bara knalla in till bonden och höra om man får ta med sig lite. färsk tycker jag du ska prova!
Där jag har en gård finns Torstamåla torvfabrik som bedrivs som museum, går att googla.
Jag får hämta det jag behöver, tyvärr är det lite dyrt att skicka detta då det väger bly.
annars kunde jag gjort det.

messer
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 aug 2014, 21:16

Re: Torv under gruset

Inlägg av messer » 09 sep 2014, 14:50

Hittade ingenstans o plocka i närheten tyvärr, så köpte en säck. Kan vara bra o ha ändå, o behöver ju rätt mycket till akvariet, är ju 200x60cm som ska täckas :)
Blir nog att slänga i torven o gruset ikväll, så fort jag blir nöjd med rakheten på akvariet. Diffar fortfarande ~1mm i vattennivån på ena sidan, är toknojjig o måste ha allt überplant innan jag vågar sätta igång. Pallar inte 700 liter vatten i vardagsrummet i höst.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster