Trädgårdsslangens giftighet?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

[daniel]
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 okt 2013, 09:54

Trädgårdsslangens giftighet?

Inlägg av [daniel] » 08 maj 2014, 20:15

Det är ännu en gång karfyllardags (oh ja, det är ett vedertaget akademisk uttryck) imorgon.
Allting verkar ha kommit med i beräkningar, men då det är ett större kar än vad jag haft tidigare, trädde trädgårdsslangen in i mitt liv. Hink i all ära osv, men ja..
Det är dock inte så att vi kommer gå skilda vägar, så ni kan vara lugna på den fronten.

Slentrianmässigt köpte jag ett styck billig slang på ÖoB häromdagen, men känner mig lite tveksam när jag gjorde en sökning och fann det här hos Testfakta (byt ut ungen mot din favoritfisk, så är lite hur jag känner mig + en skopa otålighet).
Egentligen bör en väl använda sig av något sådant här.

Frågor på det:
· Vad använder du för slang?
· Är det en reell faktor att oroa sig för? (kommer spola igenom eländet en kvart i vart fall innan jag fyller på, rekommendationer?)

Tack och bock på förhand!

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Trädgårdsslangens giftighet?

Inlägg av Matsnork » 09 maj 2014, 06:10

När man byter vatten mha slang så spolas den ju ur när man först tömmer ur från burken. Vill man vara tryggare än så kan man väl undvika de billigaste skitslangarna eller rentav investera i armerad silikonslang om det är nära till kranen, men det blir dyrt som attans.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Trädgårdsslangens giftighet?

Inlägg av Mr_Ewing » 09 maj 2014, 11:02

Måste ju vara en väldigt färsk och oanvänd slang för att du överhuvudtaget ska kunna mäta upp några ämnen i farliga doser.
Om vattnet står still en längre tid i slangen kan det möjligtvis gå att mäta upp urlakade ämnen i vattnet, men detta spolar man ju ur innan man använder slangen igen.
Jag tror att nästintill varenda akvarist i Sverige kör med trädgårdsslang vid fyllning och tömning.
Silikonslang går ju att köra med om man vill vara tvärsäker, men den kostar ju 150:-/m
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Trädgårdsslangens giftighet?

Inlägg av Raven » 09 maj 2014, 16:13

Se till att skölja ur slangen innan akvariet fylls så torde det va ofarligt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster