Vad för brister?

Här kan vi lägga upp bilder på växter som visar brister av olika slag, och få reda på hur bota dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 27 dec 2012, 16:12

Jag fick hem lite växter till mitt akvarium för några veckor sedan. Har tidigare inte haft några problem med alger, men det följde med trådalger (tror jag) med de växter som jag fick nu och de verkar ha tagit sig och blivit värre. Hur får jag bort dem?

Sedan så verkar jag ha en del brister i mitt akvarium, men vet inte vad för brister eller hur jag åtgärdar dem.
Varje gång jag har haft vallisneria så har de "smält bort". Jag har läst nu att det kan vara pga näringsbrist, men jag har använt pmdd i två veckor nu och ser ingen skillnad! Körde med enkel dos första veckan och nu har jag haft i dubbel dos. Ska jag avvakta och se vad som händer? Hur lång tid tar det innan växterna återhämtar sig?

Sedan så verkade växterna som jag fick för ett par veckor sedan ha en hel del brister.
Javaormbunken hade bruna blad när jag fick den, det har inte blivit så mycket värre men inte heller bättre.
Svärdplantan hade lite bruna blad med hål i, det har blivit värre. Fler blad har blivit bruna, det ser ut som att det börjar från kanten och tar sig inåt bladet och sist försvinner klorofyllen och endast nätet är kvar..
Anubias har hål i bladen och några blad har gulnat. Såg även att ett blad hade krullat ihop sig idag.
Cryptocoryne börjar blekna, blir gulaktig i färgen och nästan vit på vissa ställen (tror att det kan vara en cryptocoryne pontederiifolia efter lite googlande, men inte säker).
Limnophila heterophylla börjar också blekna och bli lite gul/brun-aktig.
Och som sagt, vallisneria smälter bort.

Vad kan orsakerna vara och vad ska jag göra? Hur gör jag med alger? Finns det någon risk för nitrit om jag dubbeldoserar pmdd?

Kan tillägga att jag inte har några malar..

Bifogar lite halvkassa bilder också..
Bilagor
javaormbunke
javaormbunke
anubias
anubias
anubias
anubias
limnophila heterophylla
limnophila heterophylla
Svärdplanta
Svärdplanta
Senast redigerad av 1 tlundegard, redigerad totalt 27 gånger.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 27 dec 2012, 16:13

Lite fler bilder..
Bilagor
vallisneria
vallisneria
vallisneria
vallisneria
cryptocoryne
cryptocoryne

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Vad för brister?

Inlägg av Christer5 » 29 dec 2012, 18:16

Tråkigt att när man köper på Plantswap så får man dåliga växter,det har drabbat mig också.

Så skall det inte vara med ärliga säljare på detta forum.

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Vad för brister?

Inlägg av Fanbyalperna » 30 dec 2012, 10:29

Christer5 skrev:Tråkigt att när man köper på Plantswap så får man dåliga växter,det har drabbat mig också.

Så skall det inte vara med ärliga säljare på detta forum.
Det låter som en generalisering och så är det inte alls. Jag har köpt växter från flera här på forumet och de har varit fina och utan problem.
Har du fått dåliga växter så skall du ta upp det med dem du köpt ifrån och inte fördöma ett helt forum.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Vad för brister?

Inlägg av Christer5 » 30 dec 2012, 11:23

Faktum kvarstår att vissa säljare inte är bra och behöver belysas då fler än jag har drabbats av detta fenomen.

Det betyder inte att alla säljare skulle vara dåliga.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 30 dec 2012, 12:49

Jag visste inte i vilket skick växter brukar vara när man köper dom, men det känns trist nu när jag vet att dom inte alls ska vara så. Fick en annan beställning på hydrocotyle sp. Japan och den är hur fin som helst :)

Men däremot så har vallisnerian smält bort varenda gång som jag har köpt ny, vad kan det bero på?
Och hur kan jag få ordning på alger och växterna att trivas? :)

moving waves
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jun 2010, 04:18
Ort: Umeå

Re: Sv: Vad för brister?

Inlägg av moving waves » 30 dec 2012, 15:58

Även om växterna hade varit felfria när du fått dem så hade de säkert ändå gått ned sig. Dels så har de utsatts för en kall och mörk transport och dels så kommer de till en helt ny miljö vattenvärdesmässigt. Det är helt naturligt att de behöver tid till att ställa om.

Så istället för att skylla på säljaren bör du först och främst ge det tid och skulle de inte ta sig så beror det på att du har dåliga förutsättningar i ditt kar, inte på skicket de kom.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 30 dec 2012, 18:14

Jag har inte skyllt på säljaren, det enda jag skrev från början var hur de såg ut och att det följde med en hel del alger, vilket är lite trist eftersom att jag inte hade alger innan. Som sagt så hade jag ingen aning om hur de brukar se ut efter att ha skickats, ville bara ha hjälp med hur jag får dom att trivas (vilket verkar vara svårt att få här).

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Vad för brister?

Inlägg av GasseG » 30 dec 2012, 18:39

tlundegard skrev:Jag har inte skyllt på säljaren, det enda jag skrev från början var hur de såg ut och att det följde med en hel del alger, vilket är lite trist eftersom att jag inte hade alger innan.
Jättetråkigt med trådalger! Trådalger är en ny bekantskap för mig och den algen har nästa sugit glädjen ur mitt intresse. Jag fick ärlig och bra information av säljaren här på PS att det fanns trådalger i växterna när jag köpte dem så ur den aspekten har jag inga problem. Det jag har problem med är själva algen, jag tänkte i mitt stilla sinne att den rackarns algen skulle ge med sig efter ett tag som alla andra alger gör men icke!! Den är beskedligare nu men i framtiden ska jag akta mig för den här specifika algen kan jag tala om!

Det är lite svårt att ge dig några handfasta råd med den information du gett i ditt första inlägg. Du kan kanske beskriva lite mer om kolkälla, belysning, VB osv.
Nej du kan inte skapa nitrit om du dubbeldoserar PMDD.
Christer5 skrev:Tråkigt att när man köper på Plantswap så får man dåliga växter,det har drabbat mig också.

Så skall det inte vara med ärliga säljare på detta forum.
Jo men nu är det ju faktiskt så att om inte växterna är stendöda när du fick dem så är ju faktiskt kvalitén av underordnad betydelse. Om inte växterna trivs i din ägo så är det ju inte säljarens fel utan ditt! Dör växterna dessutom så kanske du borde fundera lite på att ändra något i ditt kar.
Hade du betalat dyrt för växterna så kan jag förstå dig men det tror jag inte du har.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

moving waves
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jun 2010, 04:18
Ort: Umeå

Re: Sv: Vad för brister?

Inlägg av moving waves » 30 dec 2012, 19:25

tlundegard skrev:Jag har inte skyllt på säljaren, det enda jag skrev från början var hur de såg ut och att det följde med en hel del alger, vilket är lite trist eftersom att jag inte hade alger innan. Som sagt så hade jag ingen aning om hur de brukar se ut efter att ha skickats, ville bara ha hjälp med hur jag får dom att trivas (vilket verkar vara svårt att få här).
När jag läser tråden igen så ser jag att det inte är du utan christer5 som anklagar säljaren så det var inte menat till dig.

Precis som Gasse säger och jag själv varit inne på så spelar det egentligen roll vilket skick de kommer i så länge de är vid liv, samt att vi behöver mer info om ditt akvarie för att kunna hjälpa dig.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Vad för brister?

Inlägg av Christer5 » 30 dec 2012, 19:33

Det var ju bra att få veta att det spelar ingen roll i vilket skick växterna är vid ankomst bara dom är vid liv.

Då är det ingen kvalitet på det man säljer och säljaren har inget ansvar för vad man säljer.

Nu har jag sagt vad jag tycker om att skicka efter växter och kommer förmodligen inte att köpa växter över nätet mer.

Ber trådskaparen om ursäkt för att ha kapat tråden och hoppas att du får svar på din ursprungsfråga :)

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 30 dec 2012, 20:14

Jag har bara två 15w lysrör på 96 liter, ph är runt 7.5 och kolkälla? Jag vet inte. Har ju fisk i, använde mig av easy carbo förut men slutade dels för att det är giftigt och vissa växter inte tål det, dels för att jag läste att man skulle ha i det varje dag för att det skulle funka. Är inte hemma varje dag så det går inte. Ska nog köra med enkeldos pmdd i fortsättningen.
Är ganska ny i akvarievärlden så är inte så "hajj" på vattenvärden..

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad för brister?

Inlägg av Raven » 30 dec 2012, 20:35

Växter kan gå ned sig rejält när de får ett nytt hem, märkt de en del när jag flyttat växter hemifrån till jobbet, ex: hydrocotyle sp japan bara smälte bort och försvann på ett par veckor och en rödfärgad stängselväxt gjorde samma sak.
tlundegard skrev:Jag har bara två 15w lysrör på 96 liter,
Låter som din brist är ljus.
Jag kör mer över ett 63L och har ändå problem med växter som inte trivs.
GasseG skrev:Trådalger är en ny bekantskap för mig och den algen har nästa sugit glädjen ur mitt intresse.
Trådalger har jag haft några gånger i akvarier med obalans, fixa obalansen och sluta pilla på akvariet har gjort susen för mig, sägs att trådalger triggas av järn.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Vad för brister?

Inlägg av GasseG » 30 dec 2012, 20:44

Kan säga direkt att jag tycker du har lite för lite ljus tlundegard. Jag har sett akvarium med lite ljus men jag vet inte hur man sköter ett sånt, har man tur så funkar det nog utan PMDD också om man har fisk...vilket du har. I mitt växer det som tusan men då tillsätter jag koldioxid, dubbeldos PMDD och har fläskigt mycket ljus så det skiljer sig en hel del från ditt. Surfa runt lite på PS och läs om hur andra gör så kanske du kan få lite inspiration om du vill att det ska växa.

@Christer5: På en vecka har du en väldigt kry och fin växt om du stoppar ner en halvdassig från början. Jag förstår dig också om det är så att säljaren slagit sig för bröstet och sagt att växterna han säljer är tiptop och hej & hå, sedan visar de sig vara halvkassa vid ankomst. Men är växten inte död helt vid ankomsten så brukar det ordna sig iaf efter ett kort tag. Brukar vara värt det eftersom man betalar ju ingenting för växter här.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 30 dec 2012, 20:54

Det konstiga är att mina hydrocotyle sp Japan som egentligen behöver mer ljus än de andra växterna trivs hur bra som helst! Inga av dom växter som jag har ska vara speciellt ljuskrävande, medan hydrocotyle egentligen ska behöva mer ljus.. :S

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: Vad för brister?

Inlägg av wilsar » 30 dec 2012, 21:16

vallis doesnt like easycarbo, but sometimes will still grow when it is beng used. i think high dosages are dangerous for this plant. crypts need stable water parameters otherwise they will melt and anubias is a slow growing plant. when it is damaged it takes along time to look good again. the java fern will also sometimes turn black with a change in water parameters. the lights although not strong are okay for these plants and even i have hydro sp japan growing quite happily in a couple of non carbon dioxide tanks, i have noticed the water parameters are more important than the light strength. the Limnophila sessiliflora? will take time as it does require to grow nearer the lights to become stronger.
i have bought many plants online and have many times been dissapointed, but, i have learnt that transportation in the post is not the best way but when this is the only way to acquire certain species, it has to be done. if the plant has not frozen and /or become compost,ie, if the stalk without leaves is still solid and the water parameters suit the plant concerned, it will grow back to being good looking, although the wait is sometimes awhile.
sorry for the english, but to write what i wrote now, would not make any sense if i wrote in my pidgeon swedish
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 31 dec 2012, 11:46

Tack för ditt svar! Idag upptäckte jag att ens svärdsplantan hade flutit upp och rötterna hade ruttnat, jag tog bort allt ruttet och satte ner den igen. Limnophila heterophylla sa han jag köpte den av att det var. Den hade ruttnat på vissa ställen så jag fick ta bort en del, vilket resulterade i att den blev lägre. Planterade den på ett ställe där ljuset lättare kommer ner och hoppas att den tar sig där istället.

Balansen i vattnet har varit densamma så vitt jag vet, hoppas verkligen att växterna tar sig nu och konkurrerar ut algerna! Ska köpa algätare också till karet..

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: Vad för brister?

Inlägg av wilsar » 31 dec 2012, 13:38

with a start up or new aquarium, it takes a least a month before the unseen aquatic bio mechanisms are established. for more information look up biofilms. this applies for the substrate as well, the pH values are important and depending upon your choice, takes time to become stable. the ideal is a slightly lower Ph, and one can buy substrate that has this already in their formulation, but plain gravel, sand or any other inert type, will need time to become viable. this is important for substrate feeding plants. the "burn" effect or "root rot" you experienced with your sword plants is that the substrate conditions are different. again perserverance and holding thumbs is the way forward. i would be careful of buying algae eaters as some will actually eat the plants before they have time to grow well enough to survive, but there are some that are more helpfull than others when it comes to cleaning the glass. shrimps are very helpfull in keeping the aglae from the plants and do no damage at all. malaysion sandsnails are good for substrates that are not of any special formulation. they eat the mulm build up and aerate the substrate which prevents it from turning sour.
another thought that should be stressed, when buying plants online is the conditions they were grown in. if for instance you buy plants that are grown with CO2 and you are starting up a tank, the possibilty that the plants adjust are lower than those that are grown without CO2, especially if you are not using the same methods as when they were grown in. this does not say they will not adjust at all but some species need very specific conditions and CO2 grown plants have a slightly different cell structure on their "skin" to those that are not. they are not as protected and are more vunerable to changes in water parameters.
a tip for some plants that seem to be rotting or melting because of lack of CO2, is to float them for a couple of weeks.the water surface has more CO2 exhange than the bottom of the tank, and sometimes this method helps establish the plants roots in your own water conditions.
keeping planted tanks is alot like becoming a biologist, and the more one desires a good looking tank, without being put off by setbacks, the more one is likely to succeed. it takes time and many unforseen happenings along the way.
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: Vad för brister?

Inlägg av tlundegard » 02 jan 2013, 21:03

Tack för tipsen och infon! Jag har tagit upp lite växter som flyter på ytan nu, får se hur det går :)

Tror inte att jag har trådalger utan penselalger. Läste lite om dom och dom ska tydligen vara jättesvåra att få bort (?). Dom har satt sig på rötterna nu också, hur sjutton gör jag för att få bort dom??

Skriv svar

Återgå till "Brister på växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster