Gamla glimtändare förstör lysrören

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rhodebaert
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 okt 2006, 10:26
Ort: Lund
Kontakt:

Gamla glimtändare förstör lysrören

Inlägg av Rhodebaert » 29 nov 2006, 21:36

Gamla glimtändare förstör lysrören.
Vet ej om det här är en myt men jag har inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 29 nov 2006, 22:32

att byta glimmisar samtigt som man byter rör är bara ngt man gör tror inte de förstörs men tändningen av röret blir långsammare och om man köper rör på iaf Åleds så får du glimmisar med på köpet.

och på jobbet har vi 300ljusrör som bytas vart tredje år och lika mångaq glimmisar spara på elen och kanske då rören..

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 30 nov 2006, 13:02

"Vanliga" glimtändare påstås åldras i takt med ljusröret, och sen finns det diverse olika.... mer avancerade modeller. Classe Elprodukter AB osv. Någon skillnad gör de ju, men om den främst består i att man slipper blinkande lysrör, och snabbare tändning, eller om de faktiskt förlänger livslängden... Inge aning. Man kanske skulle byta båda ljusrören över ett kar samtidigt, och ge det ena en lite lyxigare, och det andra en vanlig... och när man byter rör nästa gång ser man vilket som ger upp först, samt låter bli att byta tändaren, och jämför resultatet igen.

Känns dock som nånting som kan dra ut på tiden, så hys inte för stora förväntningar.
B!

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 01 dec 2006, 10:31

Anledningen att man rekomenderas byta glimtändare samtidigt som rören är för att en trasig glimtändare kan korta rörens livslängd.
En glimtändare är betydligt billigare än ett rör så det är ju dumt att chansa.

När glimtändaren blir kass så kan röret blinka en längre stund innan tändning eller tom blinka hela tiden och aldrig riktigt tända.
Varje blink sliter mer på röret än när det lyser konstant.

Att införskaffa snabbtändare/elektonisk glimtändare/quick starter ger också längre livslängd än vanliga glimtändare. Dessa behöver inte bytas i samband med rörbyte eftersom dom fungerar på ett annat sätt.

En vanlig glimtändare består i princip av en glimlampa (därav namnet) och en bimetall brytare. Innan röret tänds så går strömmen genom glimlöampan som börjar glöda strömen går även genom lysrörets katoder (kontakterna i ändarna). När glimlamban glöder så värmer den bimettalbrytaren som, när den blivit tillräckligt varm, slår till och leder strömmen förbi glimlampan. Detta resulterar i en spänningspik som får lysröret att tända.
Eftersom glimlampan är mekanisk, eller iaf elektromekanisk så är det också naturligt att den slits. När lysröret står och blinkar är det alltså bimetall brytaren som slår till och från utan att lysröret hinner tända.
Att röret inte tänder helt behöver inte nödvändigtvis bero på glimtändaren utan på röret självt, men tänder inte röret så slits glimtändaren.

Med elektroniska glimtändare finns ofta också funktionen att dom stänger av helt om röret blir kassat och inte vill tända. Detta "spar" på resten av elektroniken och framförallt strömförbrukningen.

maria_
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 mar 2007, 19:06

Inlägg av maria_ » 24 maj 2007, 17:29

Nu får ni inte skratta åt mig, men vad är en glimtändare? Varje gång jag ser en diskussion om sådana känner jag mig väldigt olustig till mods, då jag inte vet vad det är och därför aldrig har bytat det. Har i och för sig aldrig bytat rör heller, men lysrampen köptes begagnad och jag har ingen aning om hur teknisk den förre ägaren var.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 24 maj 2007, 17:34

En glimtändare är en liten elektronikmojäng som sitter i ett speciellt fack i en lysrörsarmatur.

Brukar vanligvis se ut så här:
http://www.quill.se/swe/images/products ... _1_std.jpg

Den tekniska beskrivningen förklarade Heeke i ett tidigare inlägg

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 24 maj 2007, 18:47

Var på brandinformationsmöte för ett par dagar sedan och fick då veta att en av de vanligaste brandorsakerna var lysrör, dåliga rör eller glimtändare som orsakar blinkade och överström (= värme).
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 maj 2007, 19:04

NE skrev:...vanligaste brandorsakerna...dåliga rör eller glimtändare... blinkade...
hhmm kanske skulle byta de där röret som "blinkar" ändå ;)
fick du nån information vad som räknas som blinkningar ?

fick du nån information om det gör nån nytta att köpa elektroniska glimtändare som sägs stänga av lysröret om det börjar blinka och ha sej ?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 25 maj 2007, 07:53

Så i detalj gick man inte in på ämnet, men elektroniska som stänger av när det blir "problem" borde ju fixa risken, eller minska den rejält.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

erik
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 apr 2007, 04:27
Ort: Dalarna

Inlägg av erik » 20 jun 2007, 06:54

Hej tidigare så sa de kunniga att glimtändare skulle bytas vid minst var annat lysrörsbyte, att överslag i tändaren var vanligt.

Vet ej om det stämmer eller om man haft tur när man slarvat är ju lathet för dyrt att byta är det inte,är nog det billigaste i hobbyn :oops:
mvh erik

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 jun 2007, 08:02

och så här ser en använd glimmer ut invändigt.
Bilagor
glim.jpg
glim.jpg (10.04 KiB) Visad 19304 gånger
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 20 jun 2007, 10:29

jag har splittans nya rör o glimmer men de blinkar ändån!!!!
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 20 jun 2007, 11:08

Björne skrev:jag har splittans nya rör o glimmer men de blinkar ändån!!!!
Vid uppstart eller under normal drift?
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 20 jun 2007, 12:24

Jag har också helt nya lysrör och nybytta glimtändare, men det bliknar lite innan dom tänds och det tar rätt lång tid innan dom reagerar. Rampen med belysningen är ca 4år gammal. I början var dom inte alls så där, undrar vad som hänt :?
Till ett annat kar har jag lysrörshållare (Glomat) och dom funkar bra eftersom att dom inte har glimtändare (vad kallas det när det inte är glimtändare i belysningen med T8?)
Bild

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 20 jun 2007, 12:44

Med vanlig glimtändare så kommer man inte undan blink, det tillhör tekniken mer eller mindre.
Elektronisk tändning (finns även som "vanlig glimtändare" för kompletering) ger blinkfri start.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 20 jun 2007, 14:57

mina blinkar bara vid start

kan man köpa sånna som tänder direkt till mina rör med? är det bara att byta ut?
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 20 jun 2007, 15:05

Tidigare hade Clas Ohlson den typen som kunde ersätta vanliga rakt av, men när jag tittade nu hittar jag dem inte, annars hör med en el/lampaffär hemmavid.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 jun 2007, 22:27

NE skrev:Tidigare hade Clas Ohlson den typen som kunde ersätta vanliga rakt av, men när jag tittade nu hittar jag dem inte,
dom har plockat bort elektronisk glimmer ur sortimentet, kvar finns endast den "klassiska" sorten,
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 11 sep 2007, 00:27

Uh... ?

Sånna här?
B!

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 24 aug 2008, 13:21

Leonard skrev:Jag har också helt nya lysrör och nybytta glimtändare, men det bliknar lite innan dom tänds och det tar rätt lång tid innan dom reagerar. Rampen med belysningen är ca 4år gammal. I början var dom inte alls så där, undrar vad som hänt :?
Kondens i armaturen nånstans? Kan ju ge krypströmmar. Eller max otur och söndagsex på lysröret. Häromveckan köpte jag ett powerglo och det höll i två veckor ... Har inte varit och bytt i affärn, men funderar på det.

Jag har precis börjat byta ut glimtändare mot såna elektroniska, som finns bl.a. på Clas Ohlsson. Fungerar gör de, men jag har ännu inget speciellt att jämföra med. De har bara varit i drift 9 månader som längst och det är ju ingen tid för vare sig röret eller glimtändaren.

Har förresten en sån där elektronisk grunka som ser ut (och sätts där dessa sitter) som en glimtändare men har programmering för skymmning och gryning etc. Man programmerar dem i datorn (köpt på Welke för ett antal år sedan för runt tusenlappen). Den fungerar fortfarande efter flera års kontinuerlig drift. Kul grunka. Finns liknande att köpa än idag, men de är visst förprogrammerade numera.

MvH
Christina G

EDIT:
Visste inte att de plockat bort e-glimtändarna ur sortimentet hos CO. De finns kvar på butikshyllan ivarjefall. Kanske Kjell & Co har?

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster