Förslag till ny avdelning: Mythbusters

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Förslag till ny avdelning: Mythbusters

Inlägg av defdac » 21 nov 2006, 09:56

Det kanske kan verka lite pretto och bajsnödigt, men inom växtakvaristiken så finns det en del myter som behöver punkteras.

Dels myter påhittade inom växtakvaristiken isigsjälv (nitrat och fosfat ger alger) och dels myter från fiskakvaristiken (CO2 och lågt KH ger "pH-crash").

Vore kul att skapa en tråd för varje myt vi hittar där vi kan diskutera varför myten uppkommit, om det finns någon verklighetsanknytning och om den bör debunkas osv..



Först tänkte jag att vi kunde ta upp "lågt KH+CO2=crash"-myten med anledning av en lång och givande diskussion om KH på Aquatic Plant Digest där Wright avslutar med, i mitt tycke, fenomenalt lättfattligt inlägg:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/m ... 00051.html
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 21 nov 2006, 10:42

Jepps önskningen är genomförd men jag har kallat den Myter & sägner ist =O))

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 28 nov 2006, 15:41

"lågt KH+CO2=ph-crash"-myten
Oj, detta trodde jag var sanning.... men ännu har jag inte kommit så långt att jag vågar använda co2, fast jag skulle vilja...
Jag har ph 6,5 och kh 3....

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 28 nov 2006, 16:03

Usch jag fick dåligt samvete att jag fick Peter att skapa avdelningen.. Den känns äckligt överpretto, men jag tror iofs det skulle kunna bli vädligt intressanta diskussioner där och det är jättebra att få veta bakgrunden till varifrån vissa uppfattningar kommer. Det är ju ofta så att en myt kan vara verklighet i ett sammanhang (växtlösa fiskakvarium), men inte i ett annat (fisklösa växtakvarium).

Hu.. Ska jag orka starta några trådar månne..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 28 nov 2006, 16:13

Piskan framme Deffen anting tar du pinan eller jag raderar Myter och sägner((NOT)) =O))) ptsch

Tror att kommer det bara fram ngt i tråden går den av sig själv och du få boxa av dig på mig en dag då vi möts.... du får tre frislag =O))

/Peter

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster