Första växtkaret, 54 liter

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 16 feb 2015, 23:41

Hallå!
Ny här och alldeles jätteny inom växtakvaristik. Mina tidigare erfarenheter är väl som dom flesta att man får slänga växter när dom blir dåliga.
MEN, nu är det dags att ge växterna en rejäl chans :)
Har ett standard 54 liters att tillgå och har börjat planera. Det är dock en stund kvar till det blir verklighet men jag vill börja planera inköp och få så mycket kött på benen som möjligt!

Tanken är så här:
Som sagt ett 54 liters. Har blivit helt såld på iwagumi så det är verkligen nåt jag vill prova. Med heltäckningsmatta och räkor och någon fisk. Eller är det alldeles för svårt för en nybörjare?
Just nu är det standardbelysning vilket givetvis måste bytas. Funderar på denna, http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belys ... ingar.html
Kanske blir alldeles för mycket med alla fyra tända men kan vara bra att ha lite extra boost om det behövs?

Har aldrig haft co2 förut så här behöver jag all hjälp jag kan få :) Har läst mycket om det så viss teoretisk kunskap har jag.
Tanken är ett sodastream. Vad tror ni om detta? http://www.co2art.co.uk/collections/com ... up-to-120l
Är det något att ha? Ingår allt man behöver utom flaskan?

Detta är väl dom stora frågorna just nu. Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!
Kommer komma många, många frågor men det får ni stå ut med :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 17 feb 2015, 16:12

Hej och välkommen till Plantswap!

Låter som ett kul projekt - sen är det dock som du misstänker att en iwagumi inte är det lättaste att ge sig på.
Belysningen du kikat på lär räcka och bli över - jag skulle börja med två rör innan du fått ordentlig balans i karet.
Viktigare är dock vilken typ av rör som du ska köra med - aquastar eller liknande är att rekommendera.

CO2-kitet vet jag flera som köpt och är nöjda med - just den typen av diffusorer är jag förtjust i då de ger en väldigt bra upplösning av CO2. Så det kitet kommer räcka utmärkt och det är bara flaska som du behöver köpa till.

Dock så har du inte tagit upp vilken typ av gödning du ska använda - här lär du få rådet av de flesta att köra med PMDD.
PMDD är den överlägset bästa gödningen att använda och det är inte så krångligt som det verkar.

Om du vill odla gräsmatta så kan jag även rekommendera en soil att plantera i - det gör stor skillnad i tillväxt.

Annars är det bara tuta och köra. Lycka till!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 17 feb 2015, 20:34

Nej glömde helt bort gödning och bottenmaterial igår.
Pmdd använder jag redan så det kommer jag fortsätta med :)
Har absolut tänkt ha soil. Har läst att det finns andra alternativ som kan funka lika bra men eftersom detta blir min första erfarenhet vill jag använda "riktiga" grejjor.
Någon soil som är bättre än andra? Verkar vara lite av en djungel ;)

Belysningen, blir det kanske i högsta laget även när det är i balans? Kanske räcker r med en tvårörsramp?

Vad är det svåra med iwagumi om man jämför ett vanligt växtkar? Vilka fällor ska man passa sig för och hur tar man sig ur dom när man som nybörjare trampar i dom?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 17 feb 2015, 21:22

Största svårigheten med en Iwagumi är att du har liten växtmassa (få växter) och en massa ljus - så det är väldigt svårt att undvika algodling.
Om du lyckas ställa in CO2 halten helt optimalt så kan du slippa, men det kräver en del träning.
Det är ganska lurigt även om det verkar simpelt - jag har inte lärt mig helt på 8 år :)

Ett bra tips är att använda flytväxter för att minska risken för alger - speciellt då soilen släpper en den godsaker i början och algerna brukar gilla dem.
Jag skulle lätt nöja mig med en ramp som har två rör till det karet - den rampen du länkade till såg för övrigt ut att ha rören väldigt tätt placerade vilket leder till hög temperatur i rampen med minskad livslängd på rören som resultat. Sen skulle jag ha satsat på två Sylvana Aquastar eller Dennerle Plant Pro.
Det finns en hel del billiga LED-ramper med, men det inte helt lätt att hitta en bra ramp då det kryllar med billigt skit på marknaden.
I det fallet är det säkrare att köpa en hederlig T5-ramp istället.

Jag har använt mig av Oliver Knotts soil och haft väldigt goda resultat med den - fast jag tror de flesta funkar på samma sätt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 17 feb 2015, 21:44

Hur funkar det med flytväxter och hc? Tar dom inte för mycket ljus från hc:n?
Jag kanske ska lägga den här planen på hyllan ett tag och få lite erfarenhet av växtkar först. För min del gör ett misslyckande med alger inte så mycket men frun blir nog inte lika imponerad ;)
Eller ja man behöver ju inte ge upp, det går ju att göra en modifierad iwagumi med mer växter...

Det ingick ju några rör i rampen men dom är kanske inte nåt att ha. Har aquastar i stora karet här hemma så det fortsätter jag med.

Ungefär hur länge kommer en sodastream räck i ett 54 liters? Över en månad?
Och hur stor plats tar ett sånt set? Karet står på en hylla med korgar under som jag hoppas räcker. Dom är ca 30 cm höga.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 17 feb 2015, 22:10

Till 54 liter borde den räcka runt 2 månader om du har ställt in den korrekt.
Flytväxter funkar bra i början - de skuggar lite och suger upp den värsta ammoniumen från soilen - bara bra med andra ord.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 17 feb 2015, 22:38

Det låter ju bra!
Men är algblomning en ständig fara eller är det i början innan allt kommer i balans osv?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 18 feb 2015, 00:01

Mest i början innan bakterierna kommit igång ordentligt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 18 feb 2015, 08:05

Så då borde det kunna funka att stoppa i massa snabbväxare i början till allt kommit igång och sen börja odla matta och "riktiga" växter? Det borde väl göra allt lite lättare?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 18 feb 2015, 09:31

Ja det är en bra plan!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 18 feb 2015, 10:19

Plus att det är ju igång nu så bakterierna finns ju redan redan i filtret så då vågar jag nog ge mig på en iwagumi ändå kanske. Får helt enkelt bearbeta frun att det kan gå åt helvete ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 18 feb 2015, 16:10

Hans_L skrev:Plus att det är ju igång nu så bakterierna finns ju redan redan i filtret så då vågar jag nog ge mig på en iwagumi ändå kanske. Får helt enkelt bearbeta frun att det kan gå åt helvete ;)
Ja man kan ju aldrig lära sig om man inte provar :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 26 feb 2015, 23:15

Liten fundering.
Suttit och läst och läst och läst massor av trådar här på forumet och en sak som slår mig är att det verkar vara väldigt mycket man måste ha koll på när man kör växtkar med co2 annars kan det skita sig totalt med algbomb osv. Alla vattenvärden hit och dit, co2 nivå etc etc. Låter nästan lite skrämmande för en sån som mig som ändå hållit på med akvarier i flera år men nästan aldrig gjort några tester ;)
Är det så krångligt som det låter eller ger det sig naturligt när man väl startat igång det och har grejjorna framför sig?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Raven » 27 feb 2015, 06:33

Hans_L skrev:Är det så krångligt som det låter eller ger det sig naturligt när man väl startat igång det och har grejjorna framför sig?
Beror på vilken nivå man väljer att lägga sig på.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 27 feb 2015, 08:36

Hmm. Jag tänkte ju först iwagumi men det har jag gett upp. Tanken är nu att ha ett kar med hyfsat mycket växter som mår jäkligt bra. Vill ha det så enkelt som möjligt så man får lite rutin.

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 09 mar 2015, 23:22

sådär ja, har lyckats övertala frugan att jag, när det väl blir dags, får använda vårat 150 liters istället för ett 54 liters :) Är väl ett bra tag innan det är dags men ändå, ett mycket välkommet beslut!
Har väl egentligen bara en fråga just nu, sodastream till ett så pass stort kar?? Spontant känns det som att det kommer ta slut direkt?
Hur stort co2set bör jag använda mig av? Vill gärna kolla runt vad allt kostar så man vet när det väl är dags.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 10 mar 2015, 00:11

Hans_L skrev:sådär ja, har lyckats övertala frugan att jag, när det väl blir dags, får använda vårat 150 liters istället för ett 54 liters :) Är väl ett bra tag innan det är dags men ändå, ett mycket välkommet beslut!
Har väl egentligen bara en fråga just nu, sodastream till ett så pass stort kar?? Spontant känns det som att det kommer ta slut direkt?
Hur stort co2set bör jag använda mig av? Vill gärna kolla runt vad allt kostar så man vet när det väl är dags.
12,5g co2 per 100l/dygn är genomsnittet. Så en sodastream räcker drygt tre veckor i 150l
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 10 mar 2015, 14:17

Tack!

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 04 maj 2015, 21:35

nehe, dags att väcka liv i den här tråden igen :)
Vissa kanske har följt mina trådar och märkt att det varit mycket velande fram och tillbaka. MEN nu är det helt klart hur det kommer bli!
54 liter med trycksatt.
Kommer startas upp nångång under sommaren/hösten och kommer inte vara iwagumi som jag tänkte i början. Det kommer bli en rejäl red moore eller någon annan rot (har inte hittat den än), lite sten och växter. Invånare kommer bli amano och körsbärsräkor sedan kommer barnen få bestämma lite vilka fiskar vi ska ha.

Tanken är att ha en heltäckningsmatta och en röd växt som verkligen sätter pricken över i, funderar på Alternanthera reineckii 'Mini'. Vet dock inte om den har den röda färgen jag söker. Vill ha en så röd som möjligt som inte växer jättesnabbt. Inte läderröd utan vanlig röd Förslag?
Troligtvis blir det hc.
Pogostemon helferi kommer det med största sannolikhet bli.
Så långt har jag kommit med växtplaneringen, saknar en bakgrundsväxt och troligtvis någon utfyllnadsväxt. Alla förslag uppskattas :)

Soil och pmdd blir det.

Problemet just nu är belysningen.
Tror jag har kommit fram till tre alternativ. Vilken tror ni är bäst?

http://www.co2art.co.uk/collections/lig ... ies-p-60cm
Den jag helst vill ha. Detta enbart för att det blir billigast ;) Vet att hangerS använder denna i sin projekttråd och verkar lovande. mailat co2art och enligt dom är det en mycket bra ramp som gett dom mycket bra resultat men det kan ju vara säljsnack. Svårt att hitta nån bra info och ingen verkar veta något om den.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/h ... 400b5e9af9
Det verkar inte ingå reflektorer i denna så då måste jag både köpa rör och reflektorer.

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belys ... 60-cm.html
Här behöver jag bara köpa rör, inte den snyggaste rampen...

Som sagt, alla tips mottages tacksamt :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Mr_Ewing » 04 maj 2015, 23:30

Co2art belysningen verkar lovande.
Jag tror den funkar alldeles utmärkt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

HangerS
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 sep 2014, 10:43
Ort: Furulund

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av HangerS » 05 maj 2015, 09:03

Hans_L skrev:
http://www.co2art.co.uk/collections/lig ... ies-p-60cm
Den jag helst vill ha. Detta enbart för att det blir billigast ;) Vet att hangerS använder denna i sin projekttråd och verkar lovande. mailat co2art och enligt dom är det en mycket bra ramp som gett dom mycket bra resultat men det kan ju vara säljsnack. Svårt att hitta nån bra info och ingen verkar veta något om den.
Kan Lova dig att du kommer bli nöjd =)
Det enda jag inte gillat med rampen är adaptern till EU plug (den ramlade sönder). Men köpte en av bättre kvalitet på classes.
Det va även något klumpig strömbrytare på sladden så jag fick löda väck den för att inte behöva göra för stort hål i skåpet.

Annars har den levererat bättre än förväntat (det växer så det knakar).

Här är lite mer info: http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=674465
Vad som tas upp där är att det sitter större leds än normalt på rampen vilket är lite intressant.

Hans_L
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 08 jan 2015, 23:36

Re: Första växtkaret, 54 liter

Inlägg av Hans_L » 05 maj 2015, 21:12

Härligt, det får bli en sån :)

Då är det växtfrågan kvar. Framför allt den röda. Vill ha en klarröd buskig växt, finns det såna?? Inte nån stängelväxt.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster