160L Växtförsök

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

160L Växtförsök

Inlägg av DrDork » 21 aug 2014, 19:33

Hej,

Jag har avvecklat mitt akvarium och håller på att starta om det på nytt. Det ska vara betydligt mer fokus på växter än innan

Akvariet:
94*40*43cm innermått
3x Par38 18x2W (egentligen 18x1W) ~6000k


Första problemet, fungerar det att ha vanlig blästersand som substrat till växter? De flesta verkar ju köra på helt annan botten?
Senare behöver jag också hjälp med att hitta växter, eftersom jag har oerhört dålig koll på namn och vad som finns/vilka som är något att ha...finns ju så mycket att välja på! :shock:

Tänkte också köpa ny filtermedia till mitt Eheim 2224, är det vanlig filtermatta man ska använda? Vilka grovlekar isåfall?


**Bilder Kommer senare pga strul med överföringen :???: **

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av ixxe » 21 aug 2014, 21:34

Kort eller långt svar? :)

Ja det funkar med sand.
Personligen tycker jag det är för kompakt och jobbigt att arbeta med.
Tex när man ska slamsuga botten lite får man lätt med sand i slangen som e ett big no no för avloppet.

Filtret kör jag med eheims porösa stenar o filtermattan som ska va till.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Raven » 22 aug 2014, 00:27

Blästersand fungerar men den blir väldigt kompakt så du bör ha sandsnäckor för att minska risken för svavelväte.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

thaifighter

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av thaifighter » 22 aug 2014, 09:00

Som sagt sand blir alldeles för tät och många växter får svårt att tränga ner rötterna i den!
Grus med storlek 2-3 mm på kornen blir bättre.
Om du skall få bra tillväxt bör du köra med nått näringssubstrat under gruset.

Thaifighter

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av ixxe » 23 aug 2014, 04:34

Ärligt talat näringsubstrat är överkurs.
Kör just nu en razor 120w på 95% över 54 liter och har inga problem med växterna.

thaifighter

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av thaifighter » 23 aug 2014, 08:09

ixxe skrev:Ärligt talat näringsubstrat är överkurs.
Kör just nu en razor 120w på 95% över 54 liter och har inga problem med växterna.
Har du ett inkört kar med en del skit(näring) i botten redan så funkar det säkert, och sen beror det på vilka växter man har också.
Vissa växter får utbredda rotsystem och tar upp mycket näring genom botten tex Echinodorus, Aponogeton och Cryptocoryne.
Vill man bara ha lite enklare snabbväxande slingor så kanske det kvittar.
Viktigaste är bra ljus och tillsatt CO2 och näringslösning för optimal tillväxt för dom flesta växter.

Thaifighter

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av hawkse » 23 aug 2014, 11:36

Sand funkar bra om du ser till att ha sandsnäckor. Inga problem att få några växter att trivas i det. Vill du ge växter som föredrar rotbaserad näring lite hjälp kan du lägga lerkulor eller grunda med lite obränd kattsand där de ska vara.

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av DrDork » 23 aug 2014, 23:03

Tack så mycket för alla svar! :)
Så det skulle alltså fungera med sanden. Bra det iaf, även om det inte blir optimalt är det en sista utväg.

Men jag känner att det kan vara värt att köpa något bättre. Trots tips från er känner jag mig lite "lost" i vad jag bör välja...det jag känner till att folk använder är typ ADA Soil samt Oliver Knott Soil och så mycket pengar hade jag inte planerat att lägga på gruset :/ Några heta tips på budgetvarianter?
Har kollat lite på vad aquaristic.net har men jag kommer inte fram till något :P

http://fish.aquaristic.net/en/Aquarium- ... -25-l.html, det där är ju iaf lagom pris. Kommentarer?


Och till växter!
Bild
Bild

"Roten" ska vändas och fixas med och växterna är bara nedslängda tillfälligt. Sen ska jag försöka hitta några stenar, troligtvis natursten.
Förstår att det är svår att rekommendera växter utan en ordentlig början av ett scape men om ni har lite tips på intressanta och inte överdrivet krävande växter så tipsa gärna så kollar jag upp dem! :)
(jag har inga växtnamn i huvudet vilket gör det svårt att leta upp själv vad jag vill ha... xD)

Godnatt alla där ute!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Admin JTFix » 23 aug 2014, 23:46

Budgetvariant = Coop X-tra kattsand. Väldigt lätt och lite svårplanterad i men jag har vant mig. Man får plantera lite djupare och inte ansa rötterna så hårt före plantering så funkar det fint. Och t.o.m med HC.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 24 aug 2014, 09:13

Har testat Manado och ADA Amazonia och växterna rotar sig bra i dessa och verkar trivas bra med bägge. Fungerar speciellt bra med Cryptocoryne mfl. som kräver lite mer av bottensubstratet. Men till nästa scape blir det sand förmodligen 0,8-1mm eller nåt sånt och med Tropicas eller JBL´s bottennäring: http://fish.aquaristic.net/Tropica-Plan ... lizer.html alt.: http://fish.aquaristic.net/JBL-AquaBasi ... trate.html
Har använt dessa förut och dom har funkat mycket bra.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Raven » 24 aug 2014, 19:10

Bson skrev:Men till nästa scape blir det sand förmodligen 0,8-1mm eller...
Vid ångpannegatan ligger ett blästerföretag, köpte 0.8-1.2mm rådasand av dom för några år sen, 60kr säcken 25kg.

Hornbach har vit sand ~0.7-1.0mm som jag tycker är rätt snygg men blir grågrönsvart efter ett tag i ljuset :(
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av DrDork » 25 aug 2014, 15:53

Bson skrev:Har testat Manado och ADA Amazonia och växterna rotar sig bra i dessa och verkar trivas bra med bägge. Fungerar speciellt bra med Cryptocoryne mfl. som kräver lite mer av bottensubstratet. Men till nästa scape blir det sand förmodligen 0,8-1mm eller nåt sånt och med Tropicas eller JBL´s bottennäring: http://fish.aquaristic.net/Tropica-Plan ... lizer.html alt.: http://fish.aquaristic.net/JBL-AquaBasi ... trate.html
Har använt dessa förut och dom har funkat mycket bra.
Efter att ha funderat lite så tror jag inte jag vill ha Manado pga färgen (vilket också tar bort kattsanden :P)
Kollade då på de andra alternativen och både Tropicas och JBL verkar väldigt bra, läser bla här http://www.ukaps.org/index.php?page=guide-to-substrates.
Det enda är att man tydligen inte ska pilla i substratet eftersom det då "flyger" upp i vattnet och allt blir grumligt. Eftersom jag hade tänkt köpa växter lite efter hand och kanske flytta runt dessa tills jag är nöjd känns det inte som det passar mig? Eller går det bra om man är lite försiktig?

Pga ovanstående kollade jag på "Kompletta substrat", men de som finns tilltalar mig inte så mycket. Antingen udda färger, ingen näring, svindyra eller också finns de inte att få tag på här.

Oroar jag mig för mycket vad gäller Tropicas och JBL´s bottennäring eller ska jag ta något annat?

EDIT: Eller kanske både Tropicas och blanda eller täcka med TetraPlant CompleteSubstrate och sedan ha grus över allt? Tänkte iom att TetraPlant inte dammar något enligt UKAPS guiden?

...:P

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 25 aug 2014, 17:37

Visst går det att plantera om växter när man har Tropicas eller JBL i ett undre lager. Man kan ju få upp lite av bottennäringen ifall växten rotat sig bra, men det lägger sig ganska snabbt. Sen tycker jag kanske inte att idén att köpa lite växter i taget för att sedan flytta runt växterna är speciellt bra. Det tar ju tid för en del växter att etablera och rota sig osv. Det vore bättre att ha en plan för inredning och plantering från start, sen kan man ju dock behöva göra vissa mindre justeringar i efterhand.

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av DrDork » 25 aug 2014, 17:59

Det låter bra! :)

Visst ska jag inte pilla hela tiden, men jag är ganska ny på att fixa scapes så jag räknar med att behöva flytta lite efter ett tag. Men jag har en hyfsad plan över hur det ska se ut!
Så förhoppningsvis blir det inte så mycket pill... ;)

Jag satsar helt enkelt på denna typen av näring. Är det hugget som stucket mellan Tropicas eller JBL?
(Verkar som man behöver 1cm av Tropicas och 2-4cm av JBL, det innebär att Tropicas blir billigare)

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 25 aug 2014, 20:18

Tror inte att det spelar någon roll vilket man väljer, och vad jag kunnat se är det 1cm som gäller även för JBL Aquabasis plus..

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av DrDork » 26 aug 2014, 14:53

Okej, JBL är beställt och växter från olika håll är på gång. Nu återstår nästan bara gruset. På ett sätt lockar svart grus, men det känns som att det kommer stjäla en hel del ljus?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/- ... 0c593ee2f8
Har guldfisken ganska nära så jag tänkte nog köpa därifrån. Några tips?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 26 aug 2014, 15:24

Jepp, men blir förvånad hur "mörkt" det blir i karet med svart grus. Åtminstone blev jag det när jag provade Seachem Florite black.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Raven » 26 aug 2014, 20:19

Bson skrev: men blir förvånad hur "mörkt" det blir i karet med svart grus.
Hellre svart än gult grus :cry: DET blev riktigt fult trots 2st aquarelle.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 27 aug 2014, 07:33

Personligen föredrar jag naturligt färgat grus som drar åt beige eller brun/gult, även röd/brunt tycker jag funkar. Vit sand kan också passa beroende på vad man vill med scapet. Men som sagt svart sand fick mina 2x70W MH att se ut som två päronlampor på 2x25W..:-)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Raven » 27 aug 2014, 21:57

Bson skrev:även röd/brunt tycker jag funkar.
Tyckte allt gick i rosarött när jag hade rådasand, E.sjögrus 2-5mm är standard i mina största kar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Admin JTFix » 27 aug 2014, 22:26

Bson skrev:Personligen föredrar jag naturligt färgat grus som drar åt beige eller brun/gult, även röd/brunt tycker jag funkar.
Du skulle gilla Coop X-tra kattsand då. ;-)
Jag har faktiskt inte använt nått annat än det dom senaste åren i mina kar och jag tycker det funkar prima. Det är inte alltid som billigt är sämst. :)
Bild
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 28 aug 2014, 13:19

Raven skrev:
Bson skrev:även röd/brunt tycker jag funkar.
Tyckte allt gick i rosarött när jag hade rådasand, E.sjögrus 2-5mm är standard i mina största kar.
Med Aquarelle kan det nog bli så. Med belysning på 6000-8000K får den sanden naturligare och behagligare färg.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 160L Växtförsök

Inlägg av Bson » 28 aug 2014, 13:22

Anette J.T skrev:
Bson skrev:Personligen föredrar jag naturligt färgat grus som drar åt beige eller brun/gult, även röd/brunt tycker jag funkar.
Du skulle gilla Coop X-tra kattsand då. ;-)
Jag har faktiskt inte använt nått annat än det dom senaste åren i mina kar och jag tycker det funkar prima. Det är inte alltid som billigt är sämst. :)
[ Bild ]
Jag skulle nog skrivit brun/röd egentligen. Mera brun än röd alltså. Manado var lite för röd t.ex.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster