200l SA

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 jan 2014, 23:42

Efter för många års brist på akvarium hemma och alldeles för lite fritid, tänkte jag köra igång ett kar igen. Det kommer ta sin lilla tid då jag ännu inte vunnit på lotto och jag behöver få hem lite mer prylar. Skulle gärna få en del tips och framförallt om co2 eftersom jag inte testat detta tidigare.

Utgångspunkten är ett 200liters som ska bli hem åt sydamerikanska dvärgciklider med lite algätare.
Bänken blir ett hemmabygge så fort jag röjt i garaget, så sågbordet får plats.

Har (från projektet som nu är i ett förråd och lite nytt):
Filter: Eheim professional 3 250 med en Eheim uv-tillsats.
Belysning: Giesemann Nova II 70w MH.
Substrat: Tropica långtidsnäring och New Amazonia. Uppe på det blir det rådasand 0,8-1,2mm.
Inredning: Blandad kompott mangrove och redmoore.
CO2: 6kg tub och det som en gång var ett komplett set, numera uppdelat i flyttkartonger. Alltså det som jag hittar igen.
Jägervärmare 150w.
Finns säkert prylar jag inte kommer ihåg med.

Vill ha:
CO2 styrt av ph-controller. Vad ska man satsa på? Dessutom tveksam på om tuben är brukbar.
Behöver la lite belysning kan jag tänka mig?

Tacksam för alla tips jag kan få
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 200l SA

Inlägg av Bson » 06 jan 2014, 12:02

US-Aquaristic bl.a. säljer kompletta CO2-system, bra grejor till hyggligt pris. Men gruset 0,8-1,2 är ju väldigt grovt. Blir ju knepigt att plantera växter i etc. En Giesemann Nova till hade nog varit bra för att kunna belysa hela akvariet.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 06 jan 2014, 12:09

Bson skrev:Men gruset 0,8-1,2 är ju väldigt grovt.
Grovt? Måttet var millimeter.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2014, 13:20

Bson skrev:US-Aquaristic bl.a. säljer kompletta CO2-system, bra grejor till hyggligt pris. Men gruset 0,8-1,2 är ju väldigt grovt. Blir ju knepigt att plantera växter i etc. En Giesemann Nova till hade nog varit bra för att kunna belysa hela akvariet.
Tack för tipset! Har kollat lite och läst en del om controllern i setet. Egentligen är det väl elektroden som får dåligt betyg. Nån som hört om/har dåliga erfarenheter? Tror nog att det blir något därifrån pga priset som du säger.

Rådasanden ska mest vara en öppen yta med de flesta växterna i New Amazonia-soilen. Är det så grovt? Kan vara ute och cykla här :)

Funderar på en lykta till men är inte helt säker på hur jag ska göra. Vill ha ett hörn lite mörkare. Glömde skriva att jag fått ett par BTN-moduler där en del är tänkt att sitta i ytläge för att skapa struktur och lite skuggläge. Tanken är att försöka få en känsla av ha "strandkanten" med skyddsläge till höger i karet. Kanske kan köra något spotliknande där det behövs?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 200l SA

Inlägg av Bson » 06 jan 2014, 13:45

hawkse skrev:
Bson skrev:Men gruset 0,8-1,2 är ju väldigt grovt.
Grovt? Måttet var millimeter.
Får skylla på morgontrötthet :-?

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 06 jan 2014, 20:13

Bson skrev:
hawkse skrev:
Bson skrev:Men gruset 0,8-1,2 är ju väldigt grovt.
Grovt? Måttet var millimeter.
Får skylla på morgontrötthet :-?
Allting som händer innan tillräckligt med morgonkaffe är preskriberat ;)
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 15 okt 2014, 13:26

För att göra en lång historia kort så har tiden sprungit iväg.
Håller nu som bäst på att samla mig för uppstart av akvariet.
Har köpt en Giesemann Nova till och ett CO2-system från US Aquaristic.

Bänken är klar och det mesta runt omkring, det som bromsar just nu är rötterna som vägrar sjunka. Någon som har ett bra tips på hur man övertygar red moore-rötter till ett liv under ytan?
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

thaifighter

Re: 200l SA

Inlägg av thaifighter » 15 okt 2014, 15:35

Riktiga Red Moor rötter brukar sjunka ganska så snabbt ca efter en vecka i vatten,
ibland så säljs dock Moorkien Rötter under samma namn, men dom är betydligt svårare att få att sjunka!

Thaifighter

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 04 nov 2014, 13:52

Rötterna är sänkta och växter beställda. Ska koppla upp CO2-systemet men har ingen som helst erfarenhet av detta och alla instruktioner är på tyska. Google translate föreslog bland annat att jag ska "smörja körteln" vilket känns sådär :shock:
Bifogar en bild på hur jag tänker med uppkoppling, hur långt ifrån sanningen är jag?
Siffror på bilden är: 1 PH-kontroller, 2 Elektrod, 3 Diffusor, 4 Eluttag, 5 Magnetventil, 6 CO2-tub.
Var ska jag sätta backventiler? Till kontrollern finns det även någon slags uttag mitt på sladden som ska sättas i eluttaget, vad är det? Tacksam för hjälp!
Bilagor
Namnlös.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 04 nov 2014, 14:45

Ph controller sätts i ett utag sen magnet ventilen i controllern.
Backventilen sätts på slangen från magnetventilen till difusern lite osäker om det ginns regler var men jag satte min i höjd med vatten nivån på utsidan av karet.

Hoppas det hjälper

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 04 nov 2014, 18:40

Dashivas skrev:Ph controller sätts i ett utag sen magnet ventilen i controllern.
Backventilen sätts på slangen från magnetventilen till difusern lite osäker om det ginns regler var men jag satte min i höjd med vatten nivån på utsidan av karet.

Hoppas det hjälper
Börjar med att tacka för hjälpen!
Har jag fattat det hela rätt om jag gör några förändringar i min bild?
Magnetventilen kopplas om från eluttaget till det "uttaget" som sitter på ph-controllerns sladd (7)? Backventilen har jag markerat som ett rött streck.
Ph-controllerns nätsladd blir då den som sätts i ett uttag med timer och styr därigenom magnetventilens arbete?
Bilagor
Namnlös2.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 04 nov 2014, 18:57

Mdegen skrev:
Dashivas skrev:Ph controller sätts i ett utag sen magnet ventilen i controllern.
Backventilen sätts på slangen från magnetventilen till difusern lite osäker om det ginns regler var men jag satte min i höjd med vatten nivån på utsidan av karet.

Hoppas det hjälper
Börjar med att tacka för hjälpen!
Har jag fattat det hela rätt om jag gör några förändringar i min bild?
Magnetventilen kopplas om från eluttaget till det "uttaget" som sitter på ph-controllerns sladd (7)? Backventilen har jag markerat som ett rött streck.
Ph-controllerns nätsladd blir då den som sätts i ett uttag med timer och styr därigenom magnetventilens arbete?
Ser ut att stämma förutom du behöver ingen timer när du har ph controller.
Då man vill att co2 går igång oavsett tid på dygnet.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 04 nov 2014, 19:05

Dashivas skrev:
Mdegen skrev:
Dashivas skrev:Ph controller sätts i ett utag sen magnet ventilen i controllern.
Backventilen sätts på slangen från magnetventilen till difusern lite osäker om det ginns regler var men jag satte min i höjd med vatten nivån på utsidan av karet.

Hoppas det hjälper
Börjar med att tacka för hjälpen!
Har jag fattat det hela rätt om jag gör några förändringar i min bild?
Magnetventilen kopplas om från eluttaget till det "uttaget" som sitter på ph-controllerns sladd (7)? Backventilen har jag markerat som ett rött streck.
Ph-controllerns nätsladd blir då den som sätts i ett uttag med timer och styr därigenom magnetventilens arbete?
Ser ut att stämma förutom du behöver ingen timer när du har ph controller.
Då man vill att co2 går igång oavsett tid på dygnet.
Tackar för snabb och grym hjälp! Ska koppla upp under kvällen och få upp lite bilder. Har varit en mkt dålig bloggare på det känner jag. Tack igen! :D
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: 200l SA

Inlägg av Dashivas » 04 nov 2014, 19:56

Inga problem är själv nybörjare så har nästan precis satt igång min co2 dock har jag inte alla delar till controllern än men bör få proben under veckan.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Sv: 200l SA

Inlägg av sauk1 » 04 nov 2014, 23:06

Mdegen skrev:Rötterna är sänkta och växter beställda. Ska koppla upp CO2-systemet men har ingen som helst erfarenhet av detta och alla instruktioner är på tyska. Google translate föreslog bland annat att jag ska "smörja körteln" vilket känns sådär :shock:
Bifogar en bild på hur jag tänker med uppkoppling, hur långt ifrån sanningen är jag?
Siffror på bilden är: 1 PH-kontroller, 2 Elektrod, 3 Diffusor, 4 Eluttag, 5 Magnetventil, 6 CO2-tub.
Var ska jag sätta backventiler? Till kontrollern finns det även någon slags uttag mitt på sladden som ska sättas i eluttaget, vad är det? Tacksam för hjälp!
Smörja körteln är ett gammalt beprövat akvaristknep ;)

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: Sv: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 19:07

sauk1 skrev:
Mdegen skrev:Rötterna är sänkta och växter beställda. Ska koppla upp CO2-systemet men har ingen som helst erfarenhet av detta och alla instruktioner är på tyska. Google translate föreslog bland annat att jag ska "smörja körteln" vilket känns sådär :shock:
Bifogar en bild på hur jag tänker med uppkoppling, hur långt ifrån sanningen är jag?
Siffror på bilden är: 1 PH-kontroller, 2 Elektrod, 3 Diffusor, 4 Eluttag, 5 Magnetventil, 6 CO2-tub.
Var ska jag sätta backventiler? Till kontrollern finns det även någon slags uttag mitt på sladden som ska sättas i eluttaget, vad är det? Tacksam för hjälp!
Smörja körteln är ett gammalt beprövat akvaristknep ;)
Tydligen :groll:
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 19:13

Kör lite halvkassa bilder på bygget och "maskinrummet". Är en bit till på vägen men har fullt sjå med att hålla bort en klåfingrig liten dotter så jag har inte tagit några nyare bilder. Tycker det blir ganska konstigt när man jämför de två ballasterna. Det är samma modell på armaturen och båda är köpta från samma handlare bara vid olika tillfällen. Den högra är en stooor metallklump medan den vänstra är en liten plastvariant. Utveckling har dessutom gått från liten till stor då jag köpte den högra sist.
Bilagor
Pump + ballast höger
Pump + ballast höger
UV-lampa + ballast vänster
UV-lampa + ballast vänster
Bänk och ställning till belysning
Bänk och ställning till belysning
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 20:19

Dax för nästa fundering...
Finns det någon begränsning för hur "djupt" man ska sticka ner elektroden i karet? I stil med det här måste vara över ytan.
Och finns det någon tumregel för var den ska vara placerad för bästa mätvärden?
Bilagor
20141105_191459.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 05 nov 2014, 20:42

Enligt instruktionen ska den inte sitta djupare än att hatten är helt över ytan. Jag personligen har slarvat med det mer eller mindre 100% av tiden och har inte märkt något av det men går det följa den regeln så är det säkert bättre.

Elektroden ska inte sitta mitt i filterströmmen, det påverkar mätningen. Jag brukar sätta den antingen direkt *bakom* utblåset eller ovanför insuget. Dvs, någonstans där det färskt CO2-berikade vattnet från pumpen behöver en liten stund för att nå.

När du byter vatten ska du också - enligt reglerna - se till att elektrodens nedre del inte hamnar i luften så den torkar ut. Antingen lyfter du ur den och ställer den i ett glas akvarievatten eller så struntar du i det eftersom den luftburna tiden ändå inte blir mer än några minuter. Jag har inte märkt någon större skillnad av dessa kortare luftturer sedan jag slutade med vattenglas efter ca ett år in i min hightech-bana.

Placering får också gärna vara mörkt för att förhindra att det växer alger på elektrodens nedre del. Jag brukar (åter) vara dålig på att följa dessa regler men har bara lyckats få alger på elektrodens nedre del en gång (tofsar) vilket var stökigt att få bort utan att skada elektroden.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 23:00

hawkse skrev:Enligt instruktionen ska den inte sitta djupare än att hatten är helt över ytan. Jag personligen har slarvat med det mer eller mindre 100% av tiden och har inte märkt något av det men går det följa den regeln så är det säkert bättre.

Elektroden ska inte sitta mitt i filterströmmen, det påverkar mätningen. Jag brukar sätta den antingen direkt *bakom* utblåset eller ovanför insuget. Dvs, någonstans där det färskt CO2-berikade vattnet från pumpen behöver en liten stund för att nå.

När du byter vatten ska du också - enligt reglerna - se till att elektrodens nedre del inte hamnar i luften så den torkar ut. Antingen lyfter du ur den och ställer den i ett glas akvarievatten eller så struntar du i det eftersom den luftburna tiden ändå inte blir mer än några minuter. Jag har inte märkt någon större skillnad av dessa kortare luftturer sedan jag slutade med vattenglas efter ca ett år in i min hightech-bana.

Placering får också gärna vara mörkt för att förhindra att det växer alger på elektrodens nedre del. Jag brukar (åter) vara dålig på att följa dessa regler men har bara lyckats få alger på elektrodens nedre del en gång (tofsar) vilket var stökigt att få bort utan att skada elektroden.
Stort tack för hjälpen!
Misstänkte precis det där med hatten, men jag kan egentligen inte förstå varför det skulle spela någon roll och dina erfarenheter visar ju på motsatsen.

Mörkt kan nog bli tufft om jag inte ska stoppa in den bland växter, men visst hade vart gött att slippa alger på den.

Ska klura och gnugga det som sitter där geniknölarna borde vart!
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Raven » 05 nov 2014, 23:08

Mdegen skrev: men jag kan egentligen inte förstå varför det skulle spela någon roll och dina erfarenheter visar ju på motsatsen.
För att minska risken för korrosion och mätvärdesfel.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av hawkse » 05 nov 2014, 23:23

Raven skrev:
Mdegen skrev: men jag kan egentligen inte förstå varför det skulle spela någon roll och dina erfarenheter visar ju på motsatsen.
För att minska risken för korrosion och mätvärdesfel.
Exakt. Olika prober är säkert olika bra vattensäkrade. De prober jag kör med har inte varit något problem. Sedan är det säkert annorlunda om man kör i t ex saltkar. Det är nog säkrare att hålla dem över vattenytan men jag har funnit det nästan omöjligt i så gott som alla kar jag kör, tyvärr.

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 23:35

Så här skulle jag helst vilja placera diffusorn, men det är bara utefter mitt eget estetiska tycke. Detta är då på vänster kortsida med utblåset ovanför och insuget i andra hörnet. Vad jag har förstått så får man leta sig fram lite efter bästa ställe men är jag helt ute och cyklar här i estetiken? :eek:

Elektroden hamnar nog i bakkant mot höger kortsida. Kör på att hålla den med hatten över ytan även om den kommer synas och sticka fram i ljuset.
Bilagor
20141105_222559.jpg
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Mdegen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 96
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:11
Ort: Karlskrona

Re: 200l SA

Inlägg av Mdegen » 05 nov 2014, 23:38

Raven skrev:
Mdegen skrev: men jag kan egentligen inte förstå varför det skulle spela någon roll och dina erfarenheter visar ju på motsatsen.
För att minska risken för korrosion och mätvärdesfel.
Tack! Då chansar jag inte.
“I love fools experiments. I am always making them.” Charles Darwin

Timzla
Månadens Växtakvarist
Månadens Växtakvarist
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:38
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: 200l SA

Inlägg av Timzla » 06 nov 2014, 00:51

Ta en gammal kamerafilmsburk (svart) borra ett hål i botten vänd den med botten upp o tryck i proben. Funkar för mig. Inget ljus inga alger. :-)

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster