Svart runt kanter och hål i bladen

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

bjrkis
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2015, 13:56

Svart runt kanter och hål i bladen

Inlägg av bjrkis » 17 maj 2015, 22:28

Vi har ett 180-liters kar med växter och fisk i här hemma. Tidigare växte och frodades växterna utan extra gödning, men sen några månader tillbaka har alger slagit till.

Nya blad växer ut och blir angripna väldigt snart. Det blir svart runt kanterna på bladen och hål så till den milda grad att bladen så småningom är mer ingenting än blad. Vi började tillsätta PMDD vid varje vattenbyte (en gång i veckan), men det hjälpte föga (fråga inte om logiken...).

Ett grolux och ett aquastar-rör sitter i. Det växer gröna alger på glaset som vi skrapar bort med 2-3 veckors mellanrum. Även gruset blir angripet och malarna verkar inte få bukt med problemet heller. Vi byter i regel 30-50% vatten varje vecka. Lysrören är inte äldre än sex månader och lyser 10 timmar per dygn. Antalet ljustimmar har varit desamma sedan ett år tillbaka. Dock skiner solen på karet när vädret är bra. Det finns tigervalisneria, anubias, svärdsplantor och en växt jag inte kommer på namnet. De mexikanska eklöven till vänster är helt nya.

Jag har googlat och googlat, men utan några tillfredsställande resultat. Svarta prickalger är det närmsta jag kommit. Förslag på åtgärder?
Bilagor
f.jpg
e.jpg
d.jpg
c.jpg
a.jpg

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Svart runt kanter och hål i bladen

Inlägg av Mr_Ewing » 20 maj 2015, 21:21

Det ser ut som det är ätna tofsalger du fått - har du möjligtvis Siamensisar i karet?
Hur som helst är det en alg som frodas vid låga eller ojämna CO2-nivåer.
Om du inte kör med CO2 kan det hjälpa att lufta vattnet ytterligare genom att rikta utblåset mot ytan eller tillsätta en syresten.
Högre syrenivåer innebär mindre ammonium i vattnet vilket algerna gillar.
Sen är det så att de växter som har mest alger är alla ganska långsamväxande arter - de måste trimmas med jämna mellanrum då bladen blir fula.
Där finns ingen annan lösning tyvärr.
Om du ser till att ha lite fler växter som växer snabbt såsom dina vallisar som jag tycker mig se till höger i karet så kommer växterna att ha överhanden över algerna - vilket leder till färre alger.
Dock är det viktigt att se till att växterna hela tiden har tillgång till näring - så fortsätt du att tillsätta en enkeldos PMDD vid varje vattenbyte.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster