Frågor angående BBA/Staghornalger samt CO2 frågor.

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Frågor angående BBA/Staghornalger samt CO2 frågor.

Inlägg av timebandit » 09 maj 2014, 23:00

Hej

Först vill jag fråga, är BBA och Staghornalger någon fara för fisklivet etc i akvariumen? Är det ett måste att försöka få bort dessa bortsett från det estetiska då.

Vi har 4 akvarium. 2st på 540L och 1st på 240L och 1st på 110L.

Båda 540L har exakt samma setups. Dvs, samma volym, samma/likadant ytterfilter, likadan ljusramp och lika lysrör. Samma ljustimmar.
FX6 och 4x80W T5. 9 timmar är ljuset på.
Bara det ena har mycket BBA och Staghornalger. Har aldrig lyckats få bort dem. Det andra är helt skonat från dessa alger. Dem står ungefär på samma plats.
Det är ungefär samma belastning i båda 540L akvarium gällande invånare.

240L har 2x36W och har också en del BBA/Staghorn. Ljuset är på 9 timmar här också.

110L har 2x18W(har jag för mig) och har inte dessa alger.

Har slutat att tillsätta PMDD och EasyCarbo för några månader sedan då en jäkla massa alger verkade gilla detta.
Akvariumen är inte nystartade.
Vi kör mestadels snabbväxande växter.

Vattnet har KH3 och PH 7.4. Vi kör med en del växter. Skulle nog säga medium här.
Temperaturen är ca 27 grader i alla akvarium.
Vattenbyten ca 40-45% varje helg.

Har läst mycket om BBA och Staghorn och många vill säga att det oftast beror på låga eller svajiga CO2 värden? Jämför man KH/PH värdena i CO2 tabellerna så ligger CO2 väldigt lågt. Vi märker inte av att fiskarna har dåligt med syre eller något. Kanske att någon växt borde växa lite snabbare men tex våran Nymphoides sp Taiwan växer riktigt bra. Har inte haft den så många veckor ännu dock. Man ser skillnad på den varje dag.

Min fru har absolut inga problem med dessa alger men jag tycker att det börjar bli dags att göra något åt dem då dem täcker vissa växters fina blad. Att det finns lite på tex rötter osv stör jag mig inte på men att dem täcker dem fina bladen gillar jag inte.

Har ni några tips på hur jag kan hålla dessa alger i schack? Inte nödvändigt att utrota dem men kanske minska dem lite, framförallt stoppa tillväxten där dem är nu.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Frågor angående BBA/Staghornalger samt CO2 frågor.

Inlägg av Bson » 10 maj 2014, 08:27

Ett gäng siamensis rensar karet rätt snabbt på BBA iaf. Kan inte säga hur det funkar med staghorn dock.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster