Är detta tofsalger?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 15 apr 2014, 18:46

Hej! Har fått alger i 40 litaren och misstänker att det är tofsalger. Då jag är ganska ny och oerfaren inom hobbyn behöver jag er hjälp att identifiera, utrota och förebygga.
Nedan är en bild på en javaormbunke som drabbats.
ImageUploadedByTapatalk1397579845.374814.jpg

Hade liknande alger i mitt 200 liters och köpte då tre SAE som minst sagt gjorde sitt jobb.


Så vad säger ni?
Är detta tofsalger?
Finns det något bra sätt att bli av med dessa?
Vågar jag släppa i mina SAE (har nog haft dem 3-4 månader så de är inte så stora än) eller blir mina körabärsräkor, platy- och ancistrusyngel mat?

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av ixxe » 16 apr 2014, 07:02

Nice algmatta :) Är grönalger.

Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 16 apr 2014, 10:28

Ja eller hur! Tät och fin.. ;)


Då kanske det räcker med några otocinclus affinis för att hålla karet rent från alger? Dessa verkar lämpa sig mer för små akvarier med små djur är sae.

Karet är ganska nystartat, varit igång 2-3 månader.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Malen 27 » 16 apr 2014, 17:55

Egentligen är det ju fel att köpa in en massa fiskar för att försöka ta bort algerna.
Bättre att undersöka varför dom kom dit.
Minska belysningstid,eller lägre ljustyrka, kanske kommer det in mycket förmiddag, eftermiddags-sol, gödning osv.
Många gånger vid nystart så genomgår karen och filtren en stor omställning, som efter ca två-tre månader,
antagligen kommer resultera att ditt kar ändras, till ditt önskemål.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Admin JTFix » 16 apr 2014, 21:32

Malen 27 skrev: Många gånger vid nystart så genomgår karen och filtren en stor omställning, som efter ca två-tre månader,
antagligen kommer resultera att ditt kar ändras, till ditt önskemål.
Men om mitt önskemål är att behålla min algmatta, får jag det då? :mrgreen: (sorry, kunde inte låta bli..)
Men jag håller med Malen om detta. Ta det lugnt och avvakta en tid till, och ta reda på varför du fått algerna och om du kan göra något åt det i nuläget som hjälper karet till sin balans. Ibland är redan karet "på rätt väg" och då är det bara att avvakta tills växterna konkurrerar ut algerna.

Berätta gärna mer om hur du sköter om karet, VB, filter, bottenslamning, fisklast, gödning, CO2 o.s.v
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 17 apr 2014, 00:18

Aha :)!
I karet, som som sagt är på 40 liter går ett tiotal platyyngel på ett par centimeter, kanske 15 ancistrusyngel och ett gäng körsbärsräkor :)
Vattenbyten på 25% sker varannan vecka och filtret är ett Aquael fan 1 plus.
Bottnen slamsugs inte på grund av att den nästan är helt täckt med växter.
Fram till i tisdags, då jag fick hem pmdd använde jag växtgödning från min lokala DM-affär, minns inte namnet.
Karet matas även med co2 genom 1 liter mäsk.

Jag har en hel del snabbväxande egeria densa och H. Polysperma :)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Admin JTFix » 17 apr 2014, 09:42

Tycker du sköter om karet bra bortsett från att du kan göra ett 40% VB varje vecka istället.
Aquael fan 1 plus vet jag inte hur den ser ut, men är det lite filtermedia i så se till så att du är extremt rädd om denna och skölj ur den ofta men aldrig helt.
Och bara i akvarievatten. Att många säger att det är svårt att få små kar stabila är jag säker på delvis har att göra med att man oftast har små innerfilter i dom.
Jag föredrar Hangon filter, modell större i mina småkar. (Eheim 2041, har jag t.e.x i mitt 28L)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av hawkse » 17 apr 2014, 12:51

Anette J.T skrev:Att många säger att det är svårt att få små kar stabila är jag säker på delvis har att göra med att man oftast har små innerfilter i dom.
Helt och hållet min erfarenhet också. Fixa filtreringen så blir det alltid mycket lättare i små kar. Själv föredrar jag ytterfilter även i små kar.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Malen 27 » 17 apr 2014, 14:52

Det kan räcka med dina platy som putsar växterna, när dom blivit lite större om några månader.
Tandkarpar är mycket duktiga alg-ätare, och ängnar hela dagarna att putsa växter och inredning.
Har själv några kar utan andra algätare, men med flytväxter som jag nu håller på att göra mig av med.
Fungerar aldelles utmärkt, och algskrapan på rutor behövs sällan.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Raven » 17 apr 2014, 15:10

hawkse skrev:
Anette J.T skrev:Att många säger att det är svårt att få små kar stabila är jag säker på delvis har att göra med att man oftast har små innerfilter i dom.
Helt och hållet min erfarenhet också. Fixa filtreringen så blir det alltid mycket lättare i små kar. Själv föredrar jag ytterfilter även i små kar.
Har alltid överdimensionerad filtrering och småkar är det som fungerar bäst för mig, bottenfilter med filterbehållare från aquael turbofilter som fylls med filtermatta från inkört ytterfilter är grymt effektivt och relativt diskret.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 20 apr 2014, 18:45

ImageUploadedByTapatalk1398011905.626330.jpg
Filtret ser ut så här och är på 300l/h.
Filterpatronen har inte sköljts ur sedan jag startade upp karet då jag fortfarande har bra flöde.
Är det verkligen för litet?

Ska i alla fall börja med att utöka mina vattenbyten. :)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Admin JTFix » 20 apr 2014, 20:07

Ja jag tycker det. Det sitter säkert en fin patron i med som sätter igen sig för fort med. 300L/H är annars bra, men du kan ha mer utan problem.
Så det är inte cirkulationen i första hand som är dåligt, det är filtervolymen. Jag hade bytat till antingen ett ytterfilter, eller ett Hangon.
Du slipper sen ha ett fult innerfilter i karet som bara tar plats och är bökigt att göra rent, så du har eg, bara att vinna på att byta det.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 20 apr 2014, 21:19


Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Admin JTFix » 20 apr 2014, 22:03

Jag vet faktiskt inte, någon annan här kanske vet. Hawkse?
Är om jag skall vara ärlig ganska så kass på dom små ytterfilterna. (men kan en hel del om Hangon, ha ha)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skur
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2014, 20:57

Re: Är detta tofsalger?

Inlägg av Skur » 21 apr 2014, 14:27

Men eftersom jag har heltäckande ljusramp så kan jag väl inte ha hang on? Om jag inte vill förstöra rampen då.

Hur som helst får filterbytet vänta då ekonomin som studerande är så där ;)

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster