Cyano

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Cyano

Inlägg av peckoltia » 21 apr 2013, 16:13

Funderar på om UV ljus kan hålla Cyano i schack då det är en bakterie, någon som testat det eller :) ?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 21 apr 2013, 18:09

hur tänkte du här då?

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Cyano

Inlägg av GasseG » 21 apr 2013, 19:02

Vet ej. Även att den har en friflytande form så är cyano ganska stationär så jag tror inte det går. Prova och berätta för oss. :)
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Cyano

Inlägg av Raven » 21 apr 2013, 19:04

Uv-filter funkar nog sådär på cyano som växer på ytor i akvariet men ett uv-lysrör kan nog funka om det är starkt nog men djur och växter mår nog inte så bra av de
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av peckoltia » 21 apr 2013, 20:39

Ok, jag har liksom tröttnat på att gång på gång släcka ner och mörklägga karet varje gång kommer skiten tillbaks, jag har det bara i detta karet inte i dom andra, fick med eländet med en vattenorbunke en gång och har inte blivit a med den sedan dess:(

Något annat som kan funka tro:)?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 21 apr 2013, 20:50

Cyano är inget som följer med en annan växt enbart. Cyano finns i marken omkring oss, skorna du gått omkring i potatislandet, sporerna följer med in i akvarriet.

Du har helt enkelt för låga värden av KNO3 i jämförelse med ljus och andra näringsämnen.

Har du mycket alger, så mörklägg ordentligt i tre till fem dagar, öka sedan KNO3 i jämförelse med dagens dosering.

Cyano ligger i /på botten av karet och det hjälps inte med ett UV-C som passerar filtret, cyanot ligger kvar på botten.

Mera KNO3 till folket helt enkelt.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Cyano

Inlägg av Raven » 21 apr 2013, 20:56

H skrev:Cyano är inget som följer med en annan växt enbart. Cyano finns i marken omkring oss, skorna du gått omkring i potatislandet, sporerna följer med in i akvarriet.
Cyano kan börja växa bara du fyller en 5L plastdunke med dricksvatten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Cyano

Inlägg av GasseG » 21 apr 2013, 23:32

Cyano är guds straff.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av peckoltia » 22 apr 2013, 18:17

Jag fick den med flytväxten och han sa även att det kunde finnas spår och att jag fick köpa den men att jag även antagligen fick med den på köpet, jag har massor av burkar här men det är bara i detta jag har eländet, tänkte mej inte för när jag köpte den förbaskade flytväxten. Jag vet att den finns över allt med men denna vet jag var den ursprungligen kommer ifrån och det fanns även jättelite cyano på växten i mitten.
Jag har haft akvariet nedsläckt och totalt mörklagt i omgångar och inte bara några dagar utan alltid en hel vecka, varje gång ser det ut som om jag blivit av med den då det inte går att se något litet spår av den men lyckan är kortvarig tyvärr, den dyker alltid snabbt upp igen:(

Jag har Sera florena, har testat PMDD men tyckte jag bara fick ännu mera problem då med både cyano i set här karet och alger i de andra så det åkte i slasken....

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Cyano

Inlägg av Mr_Ewing » 23 apr 2013, 08:27

Jag är helt inne på H:s linje.
Cyano finns överallt och det spelar ingen roll om du planterar in det eller inte.
Har du rätt förutsttningar för den så kommer den att blomma upp.
Ökad cirkulation och dubblerad dos av KNO3 lär få cyanon på reträtt.
Sug upp all cyano som du ser vid vattenbyten.
Det är egentligen ganska lätt att bli av med cyano om man bara är konsekvent.
Låg nitrat och dålig cirkulation är de största bovarna
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 23 apr 2013, 15:33

Javisst är det så.
Har du fått en känsla av att fosfatet har ett samband vid uppkomst av cyano, Ewing?

H.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Cyano

Inlägg av Mr_Ewing » 23 apr 2013, 15:44

Nej jag har aldrig haft några problem med Cyano så jag kan inte svara på det.
Enda gången jag fått problem med det var i mitt saltkar - då körde jag i KNO3 och stoppade i lite mer fosfatremover.
Så det kan ju ha ett samband.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Cyano

Inlägg av GasseG » 23 apr 2013, 16:11

Jag tror att höga halter fosfat i kombination med låga halter nitrat är en orsak till cyano. Men jag tror inte höga halter av fosfat är ett generellt problem men de höga halterna fosfat måste kompenseras med höga halter nitrat.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Cyano

Inlägg av Malen 27 » 23 apr 2013, 18:16

Högre halter av fosfatet gav mig tofsalger, små olivgröna täta buskar, grattis där satt man med skägget i bensåret.
Varför, skule jag lyssna på detta rådet, karet hade ju varit helt rent innan, och inga andra växter eller tillbehör hade kommit i kontakt med karet
Nu är det återställt igen, växterna prunkar på, och man är ytterligare en erfarenhet rikare.
Cyano har jag bara haft tre gånger,under alla dessa år som fantast.

Jag tror att man kan häva det med lägre vattentemp också, eftersom bakterier gillar högre temp.
Verkar som fler har problem med detta när vi kommer in den mer värma delen av året, och fler skriver om det.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Cyano

Inlägg av Raven » 23 apr 2013, 20:07

Malen 27 skrev:Verkar som fler har problem med detta när vi kommer in den mer värma delen av året, och fler skriver om det.
Följer med mycket skit när vårfloden härjar, även för oss som bor i mindre snörika delar av landet.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 23 apr 2013, 22:43

Varmt vatten har kanske lägre syreinnehåll än kallt vatten som kan vara bidragande orsak.

1. Öka syrehalten/cirkulation, rengör ev skitiga filter.
2. Är det mycket cyano så mörklägg 3-5 dagar.
3. Öka halten av KNO3
4. Hmmmm- ja kanske skall fosfatet sänkas till lägre nivåer.

H.

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av peckoltia » 26 apr 2013, 12:47

Den här skiten har jag slagits med i flera år i det här karet, men för några dagar sedan så tog jag bort mörkläggningen som fick ligga i 1 vecka, samtidigt så hällde jag i en dos med Sera Florena och ännu så syns inte eländet till i alla fall, sist så dök den upp igen som ett brev på posten efter 2 dagar, men ännu vågar jag inte tro på att den försvunnit för gott det återstår att se :)

Jag har slarvat med växtnäringen i alla kar men i detta finns det ju inte så mycket växter då det är ett tangakar och så har jag inte vetat att cyanon skyr KNO3 så det var bra att veta, tack H :D!

Jag har heller aldrig råkat ut för cyano innan under mina många år med akvaristik på 50 år, inte för ens jag stoppade ner den förbaskade flytväxten i det karet, jag tror jag frågade i en tråd här om vad det var för någon skit, borde ju vetat men man lär sej alltid något nytt :lol:

I de andra karen växer det som ogräs nu och jag måste ständigt gallra bland växterna och det är kul :D!

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Cyano

Inlägg av Malen 27 » 26 apr 2013, 16:17

Betvivlar inte ditt kunnande ett ögonblick, då du har hållit på med akvarier så länge.
En del börjar vid barnsben, och om jag tänker själv något decenium framåt så vill man nog ha en balja att kolla på,när man blir gammal också.
Ett aktivt kolfilter i kombo med mörkläggning och lite lägre temperatur, då vore det väl f..
Mer co2 med, men kanske även ett ordentligt filter som brusar runt vattnet
kanske säkrast att håva upp ev fisk innan.
Hmm

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 26 apr 2013, 17:17

Cyanobakterier är ett direkt resultat av låga NO3 värden, särskilt i ett starkt belyst kar. Cyanobakterier är inte i stånd att ljuga (men testutrustningar kan). Lägg i mer KNO3 och problemet kommer att försvinna. Bara dubbla doseringen och se till att alltid ha maxilal tillgång på näring åt växterna. Bara så kan växterna komkurrera mot alger.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 26 apr 2013, 17:34

Malen 27 skrev:Betvivlar inte ditt kunnande ett ögonblick, då du har hållit på med akvarier så länge.
En del börjar vid barnsben, och om jag tänker själv något decenium framåt så vill man nog ha en balja att kolla på,när man blir gammal också.
Ett aktivt kolfilter i kombo med mörkläggning och lite lägre temperatur, då vore det väl f..
Mer co2 med, men kanske även ett ordentligt filter som brusar runt vattnet
kanske säkrast att håva upp ev fisk innan.
Hmm
Jag däremot tror att det finns lite kunnande att tilllägga.

Cyano finns runtomkring oss hela dagarna. Cyano luktar lite som jord detta beror på att det är en bakterie/alg som finns i jorden/marken. Cyano har funnits på jorden längre än malen är gammal och klok. Den kommer in i akvariet vare sig du vill det eller inte OM förutsättningarna är de rätta! (Låga halter av NO3 och ev höga PO4 nivåer)

Vad aktiva kolfilter har i sammanhanget att göra har jag ingen som helst aning om och tror inte den tar bort mycket mer än viss kem och färgning av vattnet.

mörkläggning är ett känt faktum och cyano. Så där sitter spiken i brädan.

Om du löser upp CO2 i vattnet och sedan brusar upp vattnet så är det lika med noll. Ungefär som att skaka ur en ramlösa först och sedan dricka upp den, klen på bubbel med andra ord.

H.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Cyano

Inlägg av Malen 27 » 26 apr 2013, 18:20

Det finns alltid mer kunnande att tillägga vad det gäller våra akvarier.
Ungefär som att höra lite på hur våra politiker, ska ha alla i landet att få ett jobb tex.
Att alger och cyano har funnits längre en malen är gammal och klok är sant,men nu var du lite elak.
Med ett kort-insatt aktivt kolfilter som tar bort mycket näringsämnen, det hade då jag provat om det inte gett med sig med mörkläggning.

Det var inte meningen att det skulle vara surfvågor i akvariet.

Och när jag har dig H här på tråden.
Skulle vilja skicka dig en crypta som jag har lite svårt att artbestämma,är inom Wenditii-familjen
bladen bredare korta stjälkar mer sågtandad bladkant, tror ändå inte det är en twatetsii.

Skicka gärna ett PM med adress så kommer en fullvuxen växt med posten.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Cyano

Inlägg av Raven » 26 apr 2013, 18:54

På tal om cyano, hur ligger nitrat och fosfathalterna i östersjön om somrarna när cyano'n härjar som värst?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Cyano

Inlägg av H » 26 apr 2013, 21:29

Nä, nu lämnar H tråden, då de verkar ha gått "kvart över whiskey" sen verkligheten lämnade skeppet.

Jag hoppas trådskaparen får ordning på lämnade tips.

Lyckatill.

H.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Cyano

Inlägg av averater » 27 apr 2013, 00:22

H skrev:
Malen 27 skrev:Betvivlar inte ditt kunnande ett ögonblick, då du har hållit på med akvarier så länge.
En del börjar vid barnsben, och om jag tänker själv något decenium framåt så vill man nog ha en balja att kolla på,när man blir gammal också.
Ett aktivt kolfilter i kombo med mörkläggning och lite lägre temperatur, då vore det väl f..
Mer co2 med, men kanske även ett ordentligt filter som brusar runt vattnet
kanske säkrast att håva upp ev fisk innan.
Hmm
Jag däremot tror att det finns lite kunnande att tilllägga.

Cyano finns runtomkring oss hela dagarna. Cyano luktar lite som jord detta beror på att det är en bakterie/alg som finns i jorden/marken. Cyano har funnits på jorden längre än malen är gammal och klok. Den kommer in i akvariet vare sig du vill det eller inte OM förutsättningarna är de rätta! (Låga halter av NO3 och ev höga PO4 nivåer)

Vad aktiva kolfilter har i sammanhanget att göra har jag ingen som helst aning om och tror inte den tar bort mycket mer än viss kem och färgning av vattnet.

mörkläggning är ett känt faktum och cyano. Så där sitter spiken i brädan.

Om du löser upp CO2 i vattnet och sedan brusar upp vattnet så är det lika med noll. Ungefär som att skaka ur en ramlösa först och sedan dricka upp den, klen på bubbel med andra ord.

H.
Väl skrivet, inget att tillägga.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Re: Cyano

Inlägg av peckoltia » 27 apr 2013, 19:41

Ingen cyano har ännu dykt upp hoppas skiten håller sej osynlig nu:)
Innan karet blev ett tangakar så var det ett växtakvarium med massor av växter och ett gäng med småfisk och räkor som städpersonal, det var innan jag gjorde om karet till tanga som jag fick in skiten i karet med flytväxten, men då höll den sej på ytan på C.cornutan som blev fler, när jag gjorde om karet trodde jag att jag skulle bli av med cyanon men då exploderade den fullständigt i stället :mad: !!!

Jaja det är bara att hoppas på att jag blivit av med den nu och fortsätta att pytsa i växtnäring i karet vid varje vattenbyta, cryptona lär väl få en väldans fart i det karet antar jag:)

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster