Algproblem... stort behov av hjääälp!

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

animallover_1984
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 feb 2013, 22:43

Algproblem... stort behov av hjääälp!

Inlägg av animallover_1984 » 01 apr 2013, 02:45

Hej!

Hjäääääääääääääääääääääääääääääälp!

Jag har p.g.a. en väldigt sjuk hund inte haft tiden som krävs för att ordna med mitt växtakvarie med jordbotten, utan mina växter är fortfarande planterade i den större hink med vanligt akvariegrus, pump osv. som skulle vara en väldigt provisorisk lösning. Det huserarar även 7-8 neontetror där i...

Tidigare var det inga problem alls med alger, men de senaste veckorna har det blivit kaos... det är alger överallt, tar bort med tandborste osv. och vattenbyten... (fast p.g.a. hundstackaren har det varit ganska långt mellan dessa den senaste tiden... har liksom liite annat att pyssla med...). Det verkar som att algerna (och/eller vattnet?) tar död på mina tidigare fina välmående (dyra...) växter :cry:
Algerna är mörkt gröna och fäster på bladen på de planterade växterna och på och över flytväxterna (musselblommor, simbräken osv.)... det verkar som om de små flytväxterna liksom dränks av de förbannade algerna :(

Fick nyligen hem tre rätt stora amazonsvärdsplantor och även dessa verkar ta stryk av dessa irriterande mattor av alger, de sitter på hinkens kanter och flyter runt och det är verkligen överallt... Tar bort skiten och nästa dag så ser det lika eller t.o.m. värre angripet ut.

Finns det någon mindre typ av fisk eller räka/snäcka som inte äter friska växter (har tunnbladiga känsliga oxå), inte flyr ut ur vattnet om det inte finns heltäckande täckglas och som äter alger (helst i rasande fart... hoppas verkligen att mina stackars plantor går att rädda undan denna invasion). Tanken med det hela är att odla växter (och så småningom lite typ levandefödare och dyl.) som föda till min lilla sköldis, så det är ju inte så kul om allt bara dör... :cry: :sade:

Andra tips på hur man bekämpar alger på ett "icke-giftigt" och "ej massa-otäcka-medel" vis mottages tacksamt! Kan ju inte ösa i en massa skit eftersom min sköldis ska äta av plantorna sen, förutsatt att de överlever alltså... suck!

Mvh/Animallover_1984

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Algproblem... stort behov av hjääälp!

Inlägg av Raven » 01 apr 2013, 06:29

Körsbärsräkor och speciellt amanoräkor äter alger och matrester, äter inte upp växter och funkar med neontetror men körsbärsräksynglen kan bli mat.

Istället för en spann så kan du använda en plastlåda och fungerar precis som ett mindre akvarie, lätt att sätta upp, billigt och bortsett alger krävs de inte så mycket skötsel.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster