Algproblem i nano

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Algproblem i nano

Inlägg av Ann » 07 mar 2013, 09:55

Mitt 30 L Nano får nog ändå ses som relativt nystartat då jag gjorde en radikal omplantering då jag skulle rensa bort den köttätande tråden totalt. Och det märks nu på karet.
Eftersom jag ansåg att förändringen ändå var så stor så körde jag tropicas app från början, med två korrigeringar. Jag skar inte ner fullt så mycket på belysningen utan nöjde mig med 8 timmar/ dag + att jag gett pmdd vid varje vattenbyte.
Har mäsk med god upplösning.
Är nu på dag 23, det växer snyggt, men grönalgerna är INTE snygga. Pricka på glaset och på anubiasplantorna och även lite "raggigt", oklart vilka alger det är. Men dom gröna är till och med på min Helenas skal och även lite på posthornen. Att dom växer på lava stenarna stör mig inte nämnvärt. Men resten, pust. Inte kul.
Skall man bara fortsätta med tropicas app och hoppas att det ordnar till sig och att mina räkor gör sitt jobb eller borde jag kanske korrigera något?
Förr hade jag otocinclusar, men har bara en ensam stackare som fått bo här på sin ålderdoms höst. Bör jag kanske ändå skaffa honom några kompisar?
IMG_3215.JPG
IMG_3216.JPG
IMG_3217.JPG

Användarvisningsbild
Jotun
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 30 jan 2011, 18:41
Ort: Nacka Stockholm

Re: Algproblem i nano

Inlägg av Jotun » 07 mar 2013, 12:56

Pröva att göra 50% vattenbyten 1-2 gånger i veckan och sluta med pmdd i typ 2 veckor, det funkade jätte bra för mig! Jag fick bort algerna, dock så blev växterna lite trötta men dom kom igång sen igen när jag började dosera med pmdd. Lycka till :)

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster