Staghorn

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Staghorn

Inlägg av Gnici » 22 feb 2013, 15:15

Har haft staghorn ett tag nu och de ökar ut sig i sakta mak på växterna.
Läser här inne att staghorn försvinner då karet är i balans, men stämmer det alltid och hur länge kan det ta? Kan växterna ta skada av algerna?

Karet är uppstartat i november och är annars i bra skick, inga andra alger. Byter lite vatten varje vecka + i med en dos av PMDD.

mvh

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Staghorn

Inlägg av Mr_Ewing » 22 feb 2013, 17:33

Staghorn är en av de harmlösa algerna och den dör när karet stabiliserar sig.
Jag har klippt bort det som går när jag har haft den - sedan har den försvunnit lika plötsligt som den kom.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Staghorn

Inlägg av GasseG » 22 feb 2013, 19:22

Mr_Ewing skrev: - sedan har den försvunnit lika plötsligt som den kom.
Japp, så är det!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Gnici
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 sep 2012, 19:03
Ort: Åland

Re: Staghorn

Inlägg av Gnici » 22 feb 2013, 21:54

Låter bra det :)

Har klippt bort något blad som fått för mycket på sig, men annars har jag låtit staghornen vara.

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 11 okt 2013, 11:37

Hej!
Har en del staghorn och undrar om det hjälper med att minska något av KNO3, KH2PO4 eller NutriSI i min PMDD dosering? Nu kör jag med standarddosering.
Ciao Thomas

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Sv: Staghorn

Inlägg av Mr_Ewing » 18 okt 2013, 17:18

Det är en av de alger som försvinner av sig själv. Bara att vänta ut. Minska INTE pmdd dosen - då får dina växter det jobbigt
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Sv: Staghorn

Inlägg av tktf » 13 nov 2013, 13:43

Mr_Ewing skrev:Det är en av de alger som försvinner av sig själv. Bara att vänta ut. Minska INTE pmdd dosen - då får dina växter det jobbigt
Ska experimentera med att minska PMDD med hälften och ersätta det med full dos Profito.
Ska ge det en månad och se hur Staghornen reagerar på det?
Föredrar optisk kontroll före tester :lol:

Thomas

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Staghorn

Inlägg av GasseG » 13 nov 2013, 15:57

Experimentera på du....antagligen kommer du att förstöra mer för dig själv än du lagar sas.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 13 nov 2013, 18:50

GasseG skrev:Experimentera på du....antagligen kommer du att förstöra mer för dig själv än du lagar sas.
Men om nu Staghornen försvinner och jag uppnår en balans mellan det jag tillför i form av foder plus näring och en god tillväxt är väl det som det hela handlar om?
De som kör rena växtkar med 1cm fisk/20l har ju inga bekymmer med extra tillförsel av näringsämnen.
Och jag slutar inte med PMDD utan minskar bara för att reducera kväve/fosfat. :roll:

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Staghorn

Inlägg av Mr_Ewing » 18 nov 2013, 22:14

Kväve och fosfat orsakar inte algblomning - det är ammonium som gör.
Staghorn är lite speciell då den triggas av urea(urinämne) som oftast bara finns i nyare substrat som soil och lera.
Dock tar urean slut efter ett tag och då dör algerna.

Tar du bort växternas näring i form av nitrat och fosfat så riskerar du att växterna slutar att växa.
Eftersom växterna är duktiga på att förbruka ammonium när de trivs så är alltid risken att du riskerar att trigga en algblomning med minskad dos PMDD.

Hellre mycket för mycket PMDD än lite för lite.

Det mina råd, men ibland behöver man prova själv för att bli övertygad.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
linkie
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 180
Blev medlem: 09 feb 2008, 10:56
Ort: Svedala

Re: Staghorn

Inlägg av linkie » 18 nov 2013, 23:10

Om det är någon som känner att dom inte har haft tur att inte fått staghorn så kan ni köpa av mig för jag rensade precis mitt kar. XD

Artnamn: Staginerushornea (Staghorn)
Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alger
CO2/Ljus/Gödning: Ja/0,37WL/PMDD
Mängd: Ca 1/2 dl
Skick/Alger/Snäckor/Andmat: Bra/bara staghorn/nej/nej
Pris & Porto: Bud+porto

Ps. Ett skämt Ds. XD
I Svedala heter det inte Corydoras sterbai för vi kör med Corydoras stygibai.

M.V.H Linus

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 02 dec 2013, 16:56

Mr_Ewing skrev:Kväve och fosfat orsakar inte algblomning - det är ammonium som gör.
Staghorn är lite speciell då den triggas av urea(urinämne) som oftast bara finns i nyare substrat som soil och lera.
Dock tar urean slut efter ett tag och då dör algerna.

Tar du bort växternas näring i form av nitrat och fosfat så riskerar du att växterna slutar att växa.
Eftersom växterna är duktiga på att förbruka ammonium när de trivs så är alltid risken att du riskerar att trigga en algblomning med minskad dos PMDD.

Hellre mycket för mycket PMDD än lite för lite.

Det mina råd, men ibland behöver man prova själv för att bli övertygad.
Gett mitt exprimente tre veckor. Märker ingen skillnad alls på Staghornen. Varken mer eller mindre. Nu ska jag testa med att dubbla alla doser av PMDD och inget Profito och köra det ca fyra veckor. :mrgreen:

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Staghorn

Inlägg av GasseG » 02 dec 2013, 22:59

tktf skrev: Gett mitt exprimente tre veckor. Märker ingen skillnad alls på Staghornen. Varken mer eller mindre. Nu ska jag testa med att dubbla alla doser av PMDD och inget Profito och köra det ca fyra veckor. :mrgreen:
Så om de försvinner under den perioden vad drar du för slutsats då då då?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 07 dec 2013, 18:38

GasseG skrev:
tktf skrev: Gett mitt exprimente tre veckor. Märker ingen skillnad alls på Staghornen. Varken mer eller mindre. Nu ska jag testa med att dubbla alla doser av PMDD och inget Profito och köra det ca fyra veckor. :mrgreen:
Så om de försvinner under den perioden vad drar du för slutsats då då då?
Att det funkade..... :groll:

Det är främst att hitta balansen i foder/näring tillförseln som jag eftersträvar. Har förhållandevis mycket fisk i akvariet :lol:

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Staghorn

Inlägg av GasseG » 07 dec 2013, 22:32

tktf skrev: Att det funkade..... :groll:
Hmmm men du kan ju aldrig veta om de ändå hade försvunnit som vi säger att de kommer att göra om du bara byter vatten då och då.

Ditt kar är nystartat och du får leta balansen vid ett senare tillfälle!

Förövrigt ska du vara otroligt tacksam att det är just staghorn du har, eftersom de kommer att försvinna och därmed de bästa algerna!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 08 dec 2013, 18:52

GasseG skrev:
tktf skrev: Att det funkade..... :groll:
Hmmm men du kan ju aldrig veta om de ändå hade försvunnit som vi säger att de kommer att göra om du bara byter vatten då och då.

Ditt kar är nystartat och du får leta balansen vid ett senare tillfälle!

Förövrigt ska du vara otroligt tacksam att det är just staghorn du har, eftersom de kommer att försvinna och därmed de bästa algerna!
Det är ju det som är tjusningen med växtakvarier. Det går aldrig att veta exakt det ena eller det andra. Men att lyssna på andras erfarenhet är guld värt :D

ps. När anses ett akvarium inte vara nystartat? ds. :?:

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Staghorn

Inlägg av hawkse » 08 dec 2013, 19:28

tktf skrev:ps. När anses ett akvarium inte vara nystartat? ds. :?:
Det finns väl ingen direkt definition men det tar 4-6 veckor innan kvävecykeln har kommit igång ordentligt. Själv tycker jag inte ett kar brukar "sätta sig" förrän efter 6-8 månader. Dvs, därefter brukar det bli mindre känsligt för hur man behandlar det och eventuella problem med alger, brister, djur uppstår inte så snabbt utan kommer mer smygande. Antar att det är för att bakteriefloran hunnit växa till sig och agerar buffert för att kompensera mina brister som akvarist :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Staghorn

Inlägg av GasseG » 08 dec 2013, 19:57

hawkse skrev:
tktf skrev:ps. När anses ett akvarium inte vara nystartat? ds. :?:
Det finns väl ingen direkt definition men det tar 4-6 veckor innan kvävecykeln har kommit igång ordentligt. Själv tycker jag inte ett kar brukar "sätta sig" förrän efter 6-8 månader. Dvs, därefter brukar det bli mindre känsligt för hur man behandlar det och eventuella problem med alger, brister, djur uppstår inte så snabbt utan kommer mer smygande. Antar att det är för att bakteriefloran hunnit växa till sig och agerar buffert för att kompensera mina brister som akvarist :)
This...
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 08 dec 2013, 21:30

GasseG skrev:
hawkse skrev:
tktf skrev:ps. När anses ett akvarium inte vara nystartat? ds. :?:
Det finns väl ingen direkt definition men det tar 4-6 veckor innan kvävecykeln har kommit igång ordentligt. Själv tycker jag inte ett kar brukar "sätta sig" förrän efter 6-8 månader. Dvs, därefter brukar det bli mindre känsligt för hur man behandlar det och eventuella problem med alger, brister, djur uppstår inte så snabbt utan kommer mer smygande. Antar att det är för att bakteriefloran hunnit växa till sig och agerar buffert för att kompensera mina brister som akvarist :)
This...
Efter att ha läst flera inlägg ang. staghorn. Så verkar det som många anser att ett växtakvarium "satt" sig när Staghorn försvunnit.

Själv anser jag det sätter sig aldrig :roll: Det är en process som pågår från dag 1 och pågår tills dess att du tömmer det helt.
Dvs. att ha daglig koll på vad som försigår i karet. Eftersom det inte finns ett akvarium som är det andra likt får man gå på sin erfarenhet och lyssna på andras.
När är det dags att rengöra delar av bottensubstratet? Hur ofta rengöra ytterfilter? Hur mycket ska jag gallra? Hur mycket ska jag fodra? Vilken temperatur passar bäst? osv.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Staghorn

Inlägg av hawkse » 08 dec 2013, 21:56

Naturligtvis är det rätt svar; det sätter sig aldrig utan är i konstant förändring. Däremot brukar det gå hitta en rutin som håller karet stabilt efter 6-8 månader.

Vad gäller uppstartsalger brukar det komma i ungefär den här ordningen; kiselalger, staghorn, grönvatten, grönalger, trådalger, prickalger, klart. Har du otur dyker tofsalgerna upp strax efter staghorn och då får du vara lite flitigare med att städa bort dem tills de ger upp. Kör du inte med PMDD i karet kan du även åka på cyano (blågrönalger) någonstans mellan kiselalgerna och staghorn men den är ju förhållandevis lätt att göra sig av med.

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 12 dec 2013, 14:53

hawkse skrev:Naturligtvis är det rätt svar; det sätter sig aldrig utan är i konstant förändring. Däremot brukar det gå hitta en rutin som håller karet stabilt efter 6-8 månader.

Vad gäller uppstartsalger brukar det komma i ungefär den här ordningen; kiselalger, staghorn, grönvatten, grönalger, trådalger, prickalger, klart. Har du otur dyker tofsalgerna upp strax efter staghorn och då får du vara lite flitigare med att städa bort dem tills de ger upp. Kör du inte med PMDD i karet kan du även åka på cyano (blågrönalger) någonstans mellan kiselalgerna och staghorn men den är ju förhållandevis lätt att göra sig av med.
Snygg algkedja :D

Har börjat få hyfsad fart på mina Rotala macrandra efter dubbleringen av PMDD. Ska komplettera med halv dos Profito. Det som sinkar den är fortfarande påväxt av Staghorn.
Är den någon här som vet varför Staghornen är så selektiv? Vissa blad inom samma område klarar sig medans andra inte. Märkligt fenomen :shock:

tktf
Stickling
Stickling
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jul 2013, 19:30

Re: Staghorn

Inlägg av tktf » 01 jan 2014, 19:49

Staghorn i stort sett borta :D Härligt att se blad utan algpåväxt :groll:
Fortsätter med dubbel dos PMDD och halv dos Profito.

PunkFredd
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 192
Blev medlem: 21 apr 2010, 11:03
Kontakt:

Re: Staghorn

Inlägg av PunkFredd » 03 apr 2014, 15:04

tktf skrev:Staghorn i stort sett borta :D Härligt att se blad utan algpåväxt :groll:
Fortsätter med dubbel dos PMDD och halv dos Profito.
Har också diverse alger i mitt relativt nystartade akvarium.

Bland annat Staghorn.

Varför kör du men både PMDD och Profito?

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster