Bruna trådalger eller vad?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av skr » 02 dec 2012, 20:33

Kollade igenom algchecklistan, men jag har inte hittat något som liknar de alger (eller vad det nu är) som jag råkat ut för.
Körde igång ett 540 l för ett par veckor sen. Det är ingen fisk i än (dock lite snäckor som verkar trivas), och än så länge sparsamt med växter. Bottenmaterialet består av en säck Coop x-tra kattsand toppat med 5-6 cm blästersand (Jula). Jag sköljde ingenting, hällde bara ned det i akvariet. Belysningen består av totalt 450 w MH. CO2 fick jag inte igång förrän alldeles nyss, och det är fortfarande för lite. Ingen gödning i början, skickade i första gödningspulsen i dag.

Med dessa förutsättningar hade jag såklart väntat mig alger, men inte det här... Redan efter någon dag började det dyka upp bruna "skägg" som framför allt verkade komma upp ur bottnen. Efterhand spred de sig, och nu sitter de framför allt fast på växter och all annan inredning i akvariet. I bottnen verkar det dock ha lugnat ner sig. "Skäggen" har växt ut till långa trådar som klumpar ihop sig. Påminner mest om sånt där brunaktigt "sjögräs" som man kan hitta i havet. De håller inte ihop särskilt bra: Försöker man ta upp dem ramlar de omedelbart sönder.

Mest nyfiken på vad det är för någonting, och kanske lite på hur man blir av med eländet också... Om det nu inte ordnar till sig av sig självt när akvariet kommer igång.

Riktigt risig bild, beror nog mest på skitig ruta, men den får duga tills vidare =)
funkykids m.m 014.JPG

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av lollerpoop » 02 dec 2012, 22:08

Det kan vara vanliga slemmiga grönalger som du har + kiselager som blandar ihop sig.Därav färgen...
Skaffa mer växtmassa och låt karet mogna lite så fixar det sig, vill du att det ska gå lite fortare så införskaffa en gäng otocinclus, dom gillar kiselalger.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av GasseG » 02 dec 2012, 23:00

Nja jag tror att det där är svamp faktiskt och inte alger alls. Jag har haft sån på min rot som var så kraftig att det påminde om alger...men det var svamp. Fortsätt bara som du gör nu, dvs byt vatten en gång i veckan närmare 50% av volymen så ska du se att de försvinner av sig själv när allt har stabiliserat sig.

Hur stort är karet?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av GasseG » 03 dec 2012, 09:34

Hittade bilder på min svamp jag hade...påminner mycket förutom att din är större skulle jag tro.

Bild
Bild
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av lollerpoop » 03 dec 2012, 12:34

540l tror jag h*n skrev.
Nu när du säger det gasse så kan det stämma efter att ha googlat lite.
Fast jag fick det i mitt lilla räkkar ändå fast jag inte hade en rot, jäkligt jobbigt i början eftersom det va så slemmigt och flöt runt i vattnet överallt.

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av skr » 03 dec 2012, 13:50

Tack för svar, även om frågan väl fortsatt får betecknas som osäker. Är det inte lite lustigt att det börjar i bottnen? Och brukar svamp bubbla när den får CO2?
Alltnog, det verkar som om det redan är på tillbakagång, så jag hyser gott hopp om framtiden... :)

Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Re: Bruna trådalger eller vad?

Inlägg av NickZse » 05 feb 2013, 22:23

skr skrev:Tack för svar, även om frågan väl fortsatt får betecknas som osäker. Är det inte lite lustigt att det börjar i bottnen? Och brukar svamp bubbla när den får CO2?
Alltnog, det verkar som om det redan är på tillbakagång, så jag hyser gott hopp om framtiden... :)
Hur gick det egentligen med det där? Jag har precis fått det samma i mitt nanokar och det bubblar som tusan om "algerna" som helt håller på att kväva min HC. Skiten dök hastigt upp efter att jag tog bort de snabbväxande. Känns inte så roligt just nu men jag ger det några veckor till innan en eventuell omstart.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster